Page 2 of 2

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Wed Sep 12, 2018 1:35 pm
by martinrox
Jag har en kontakt som skickar dig en kopia på fabrikens kardex (mot betalning såklart)- Där står vilka nummer motor och låga hade samt all extrautrustning. Varken Porsche Sverige eller Porsche Classic kunde fixa detta. PM:a mig så ska du få kontaktuppgifterna. Jag har själv beställt 3 kardex totalt och det har funkat klanderfritt. Jag vet dock inte hur länge dom körde med kardex och om 1975 är försent.Men det svara min kontakt på
Med vänlig hälsning
Martin

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Wed Sep 12, 2018 3:22 pm
by mioq
pm skickat

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Wed Sep 12, 2018 4:04 pm
by MartinG
Torpedvägg och hatthylla skiljer väl också mellan 70 och 75?

Här är en 70:a
Image


Image


Och här en 73:a men ändringen kom nog samtidigt som balken Magnus skrev om.
Så 73 ska vara lika som som 75.

Image

Image

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Wed Sep 12, 2018 4:15 pm
by MagnusW
Jo, det finns många skillnader.
Oljetanken tex, på tidiga bilar så är det två hål i motorrummet, ett för filtret och ett för påfyllningen, lite senare så är det ett stort hål för alla anslutningar. Vet inte exakt när det ändrades, men 73-74 skulle jag gissa.

Svårt att se på bilderna men bulan mellan baksätena är större på den röda bilen än den vita. Detta för att 915 lådan ska få plats, vilket den inte gör i en bil som ska ha 901.

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Wed Sep 12, 2018 9:35 pm
by peterc
Är det inte så att Kardex (som är en tillverkare av kartoteksystem om någon undrade) är sorterade på VIN? Här gäller det väl att med produktionsnumret som utgångspunkt hitta rätt VIN?

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Thu Sep 13, 2018 12:42 pm
by mioq
Fick träff på riksarkivet, 27 st registreringsdokument :shock: från -84 till -90, varav 7/år under 84 och 85, 2till4 under 86 till 89 och 5 st under 1990!
Vad säger detta egentligen? känns ju helt otroligt att bilen bytt ägare 14 gånger under 2 år,eller? :roll:
Svårt att få grepp om vad det kostar att få utdragen, nämns att det är 10kr per A4 som microfilm överförts till, blir det 27A4 då tro :|

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Thu Sep 13, 2018 12:54 pm
by MagnusW
Sökte du fram bara ägarbyten? Alla av och påställningar ligger som dokument också, brukar vara otydligt vilken typ av dokument det är.
Jag har beställt till några bilar och det har alltid kostat 10 kr per dokument. Ibland har en del dokument varit gratis då originalet varit för otydligt. Det är extremt prisvärt tycker jag, för kostnaden kan inte täcka arbetskostnaden för att ta fram dokumenten. Det är dessutom kul att studera dokumenten och se hur bilen använts.

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Thu Sep 13, 2018 2:08 pm
by tomlin
Har samma erfarenhet och åsikt som Magnus. Väldigt prisvärt och man får en bra överblick över bilens tidigare liv av att ta kopior på allt, både av- och påställningar och ägarbyten.

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Thu Sep 13, 2018 2:19 pm
by mioq
Ja jag ska beställa ändå, trots att det blir info för nån annan/ fel bil, men kanske genom detta det går på nåt sätt lura ut när bilen bytte födelseår från 1970 till 1975 :)

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Sat Sep 15, 2018 5:24 pm
by felix83
Ring Svensk Bilprovning. De kan skicka kopior av besiktningsprotokoll (åtminstone fram till avregleringen), eller de har kunnat göra det i alla fall. Tror t.o.m. att det var gratis när jag gjorde det till min bil.

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Sun Sep 16, 2018 7:31 pm
by Johannes
Kanske lite off topic men jag har sett exempel där det har tennspacklats över instansade nummer och slagits in nya.

Ett annat exempel på en hederlig bil. Ägaren lackade om och bytte kulör. Grundligt, förr var det inte ovanligt att bara utsidan lackerades. Annan färg i dörrhålet kunde förekomma.

Nåväl, när han hade hittat prod nummret på i brädan vid askkoppen så såg han andra siffror än på a stolpen och i bagagen och det luriga var att under resans gång hade karossen ch nr stansat över prod nummret.

Klant på fabriken eller nån som trott att det var fifflat och försökt rätta till. Nåväl, med tiden verifierades allt och det var korrekt.

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Mon Oct 01, 2018 8:25 am
by mioq
:? Ja, nu när allt är verifierat och det utan tvivel är en 75:a istället, Vad gör jag? :(
Jag köpte ju denna som en 70:a med målsättning att lägga ett par hundra tusen på den i ordningställande för att få den så original som möjligt, nu är ju inte den tanken så inspirerande längre :cry: tex. Värdet på denna kommer ju aldrig hamna i närheten av en dito 70:a.
Har inte snackat med föregående ägaren ordentligt än( han är bortrest för tillfället) men jag är övertygad om att han var ovetandes om detta faktum, och ägaren innan honom (1997-2008) påstår att han inte ens reflekterat över detta, kan väl kanske vara sant, kanske inte va så noga på den tiden :|
Anyway, jag har nu tappat det mesta av lusten,,, sälja den vidare? som vadå? 1970 som papper o chassi nr säger? nae, tror det är ganska orimligt, hmm sälja den som vad det är, en 1975, med papper från 1970 :shock: nae,, funkar nog inte det heller :cry:
Säja den i delar :) nae,, kommer aldrig finna lust o tid att slakta den under överskådlig framtid. Låta den stå? göra den iordning som den är o ha den ändå livet ut o låta nån annan ärva problemet :wink:
Njae,, som ni ser hittar jag ingen sund lösning.
What to do !!! :twisted:

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Mon Oct 01, 2018 9:12 am
by peterc
Hej
Jag trodde jag var tydlig förut. Via produktionsnummert kan du få fram chassienumret och sen får man via myndigheterna se till att få tillbaka rätt identitet. Sen kan du sälja den som en 75a eller göra iordning den.

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Mon Oct 01, 2018 9:39 am
by mioq
ja, förmodligen smartaste vägen att ta, om nu inte tex chassi nummer visar att det är en bil som aldrig varit reggad i Sverige, man vet aldrig :)

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Mon Oct 01, 2018 9:55 am
by MagnusW
mioq wrote: Mon Oct 01, 2018 9:39 am ja, förmodligen smartaste vägen att ta, om nu inte tex chassi nummer visar att det är en bil som aldrig varit reggad i Sverige, man vet aldrig :)
Tror inte det spelar så stor roll. Du har uppenbarligen bilen och jag tror inte någon har använt dess chassienummer för att återuppliva någon annan bil, det har ju aldrig funnits ett stort sug efter en 75a targa (jämfört med andra 911or).
Transportstyrelsen kan söka på chassienummer och hitta bilen om den funnits i Sverige, eller så kan de nog få fram om den finns reggad någonstans i Europa, vilket jag tror är osannolikt. Så då kan du nog få in den. Ibland kan tom myndigheter vara hjälpsamma. :)

Re: Vilken årsmodell är detta egentligen? 1975 targa STULEN?

Posted: Sat Jan 19, 2019 12:57 pm
by jsoderbe
Hej, gammal tråd nu men eftersom jag varit i en liknande sits så kanske mina erfarenheter kan vara bra att ha.

Jag köpte en bil som var karossbytt från 1974 till 1975. Till skillnad från dig upptäckte jag det innan jag köpte den, vilket gjorde att killen som ägde den förlorade rätt mycket pengar. Trots historiken köpte jag bilen då ha-begäret övertumfade förnuftet vid det tillfället.

Jag tog ut ägaruppgifterna och när jag ringde runt bland tidigare ägare stod det klart att bilen varit i en så svår olycka på 80-talet att den klövs i två delar. De hade köpt en tom kaross från Tyskland som råkade vara från en 75:a, och flyttade över allt. Såvitt jag förstår är eller var inte det här olagligt, åtminstone inte då? Min hade ny plåt svetsad ovanpå original chassinummerplåten, så jag hade kunnat ta reda på tidigare identitet.

Mitt intresse svalnade betänkligt av andra skäl, främst för att han som gjorde karossbytet trodde olyckan var en dödsolycka där passageraren dog. Jag är inte vidskeplig men det var liksom droppen som gjorde att jag bestämde mig för att inte renovera bilen. Den sålde jag till Belgien, med "full disclosure" som man brukar säga. Ska bli intressant att följa om karossbytet "glöms bort" i framtiden med tanke på värdeutvecklingen på bilen.

Så det jag vill säga är att du absolut ska ta ut ägaruppgifter och ringa tidigare ägare. Det finns troligen en helt rimlig förklaring! Eller kanske tom originalkarossen står kvar någonstans? Glöm inte att de rostade något fruktansvärt, rosten har troligen tagit fler 911:or än bilolyckor. Även om jag är försiktig med råd som jag inte vet är korrekta så kanske det går att göra ett omvänt karossbyte?

I nuvarande skick blir den aldrig så mycket värd som en originalbil, men har fortfarande ett bruksvärde. Ville du ha en långnos ska du sälja din och köpa en riktig. Vill du bara ha en kul bil skulle jag låta den ha g-modell-look. Kan du få reda på originalidentiteten har den självklart också ett värde!

Mvh, Johan