Hej, tänkte byta min ignitorbrytare nu för att utesluta den också i min jakt på tändningsstrulet som verkar uppkomma framförallt när den är varm
Det är en sådan här Bosch
Noterade då att övre delen av axeln glappar ~0,8mm upp och ner, är det normalt/ok? Hålls det ner av locket?
Nere är den i princip tight kan få in max 0,2 här:
Vikterna verkar röra sig lätt när jag vicklar runt på den
Är det något annat man ska greja med när jag har den ur? Vågar jag ta isär den i molekyler eller räcker det med lite olja på filten i top?
Axialspel i fördelare?
Axialspel i fördelare?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Re: Axialspel i fördelare?
Visserligen VW och fyrcylindrigt, men i denna tråd finns mycket matnyttigt om att renovera fördelare:
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=22799
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=22799
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Axialspel i fördelare?
Några tiondelar lär inte vara nåt större problem - lite olja på filttussen räcker nog. Renoverade en som funkade helt ok med ca 0.8-1mm glapp (men vikterna fastnade) - shimsade bort glappet sen men ingen tydlig förbättring. Är det strul med glidytan för vikterna både syns och känns det. Är den ryckig i tändläget när du lyser med tändlampan?
Har själv Ignitor sen länge - mkt nöjd - och det jag läst mig till är att dom funkar - eller tvärdör?
Har själv Ignitor sen länge - mkt nöjd - och det jag läst mig till är att dom funkar - eller tvärdör?
Porsche 912 Coupé 1969 Silver