Axialspel i fördelare?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Axialspel i fördelare?

Post by Rickard M »

Hej, tänkte byta min ignitorbrytare nu för att utesluta den också i min jakt på tändningsstrulet som verkar uppkomma framförallt när den är varm
Image

Det är en sådan här Bosch
Image

Noterade då att övre delen av axeln glappar ~0,8mm upp och ner, är det normalt/ok? Hålls det ner av locket?
Image

Nere är den i princip tight kan få in max 0,2 här:
Image

Vikterna verkar röra sig lätt när jag vicklar runt på den
Image

Är det något annat man ska greja med när jag har den ur? Vågar jag ta isär den i molekyler eller räcker det med lite olja på filten i top?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Axialspel i fördelare?

Post by HenrikL »

Visserligen VW och fyrcylindrigt, men i denna tråd finns mycket matnyttigt om att renovera fördelare:

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=22799
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Axialspel i fördelare?

Post by Christoffer E »

Några tiondelar lär inte vara nåt större problem - lite olja på filttussen räcker nog. Renoverade en som funkade helt ok med ca 0.8-1mm glapp (men vikterna fastnade) - shimsade bort glappet sen men ingen tydlig förbättring. Är det strul med glidytan för vikterna både syns och känns det. Är den ryckig i tändläget när du lyser med tändlampan?

Har själv Ignitor sen länge - mkt nöjd - och det jag läst mig till är att dom funkar - eller tvärdör?
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Post Reply