Page 1 of 1

Hjulinställning SWB

Posted: Sun Jun 10, 2018 9:41 pm
by laxen911
Hej

Har en swb från 65 som jag kör både gata och bana med (fortf ganska nybörjare). Funderar på vad som kan vara en lämplig hjulinställning? Vill gärna det ska vara kul på både bana och gata utan extremt däckslitage.
Tänker bla på toe-in. Vet inte hur många grader jag har idag, men det syns tydligt att bakhjulen har toe-in. Någon sa att det behövs för att få bättre stabilitet / mindre nervös bakvagn i högfartssvängar på banan? Någon som har erfarenhet av att köra swb på bana och provat lite olika inställningar (camber, toe-in etc? Har relativt breda fälgar 6,5" och 7,5" med 195/55 runt om.

Re: Hjulinställning SWB

Posted: Mon Jun 11, 2018 10:29 am
by peterc
Se till att du gör en invägning av hjulen. Nästan det viktigaste. Sådana här gamla bilar står oftast på tre hjul. Två bakhjul och ett framhjul. Diagonalsummorna ska vara så lika det går. Krängningshämmare loss och rätt lufttryck i däcken. Belasta förarstolen med förarens vikt.

Re: Hjulinställning SWB

Posted: Mon Jun 11, 2018 10:55 am
by laxen911
Absolut, har redan bokat tid hos K3 för just invägning/inställning. Frågan är om jag ska passa på att ändra hjulvinklarna också.
peterc wrote: Mon Jun 11, 2018 10:29 am Se till att du gör en invägning av hjulen. Nästan det viktigaste. Sådana här gamla bilar står oftast på tre hjul. Två bakhjul och ett framhjul. Diagonalsummorna ska vara så lika det går. Krängningshämmare loss och rätt lufttryck i däcken. Belasta förarstolen med förarens vikt.

Re: Hjulinställning SWB

Posted: Mon Jun 11, 2018 11:46 am
by Jesse
Normalt så görs det tillsammans eftersom det ena påverkar det andra.

Kör hårt!

Re: Hjulinställning SWB

Posted: Mon Jun 11, 2018 1:50 pm
by MagnusW
laxen911 wrote: Mon Jun 11, 2018 10:55 am Absolut, har redan bokat tid hos K3 för just invägning/inställning. Frågan är om jag ska passa på att ändra hjulvinklarna också.
peterc wrote: Mon Jun 11, 2018 10:29 am Se till att du gör en invägning av hjulen. Nästan det viktigaste. Sådana här gamla bilar står oftast på tre hjul. Två bakhjul och ett framhjul. Diagonalsummorna ska vara så lika det går. Krängningshämmare loss och rätt lufttryck i däcken. Belasta förarstolen med förarens vikt.
K3 kan nog sätta något bra om du ber dom om råd. Liiite toe-in fram och lite mer toe-in bak än fram brukar bli tryggt. Bakvagnen går mot toe-out när man bromsar.
Sen så mycket camber som du kan få fram, det brukar inte bli så mycket mer än runt 1 grad utan extra prylar och ytterligare en halv grad till bak brukar vara rimligt.
Max caster fram också.

Re: Hjulinställning SWB

Posted: Mon Jun 11, 2018 2:32 pm
by Johannes
Kom ihåg att tänka på tankad bränslevolym.

Ökad Toe in bak ger dig snabbare respons vid kurvtagning.

Om vi hade talat om en fabriksny kaross så är länkarmarnas fästposition det som de flesta skulle anse vara helt avgörande. Det handlar om mindre än en halv mm i höjdled. Och det lyckades de kanske inte alltid med.

På en 65:a har du kortaste styrväxeln om det är original och det är ju väldigt trevligt. Bättre blir det nog inte!

Re: Hjulinställning SWB

Posted: Tue Jun 12, 2018 3:23 pm
by laxen911
MagnusW wrote: Mon Jun 11, 2018 1:50 pm
laxen911 wrote: Mon Jun 11, 2018 10:55 am Absolut, har redan bokat tid hos K3 för just invägning/inställning. Frågan är om jag ska passa på att ändra hjulvinklarna också.
peterc wrote: Mon Jun 11, 2018 10:29 am Se till att du gör en invägning av hjulen. Nästan det viktigaste. Sådana här gamla bilar står oftast på tre hjul. Två bakhjul och ett framhjul. Diagonalsummorna ska vara så lika det går. Krängningshämmare loss och rätt lufttryck i däcken. Belasta förarstolen med förarens vikt.
K3 kan nog sätta något bra om du ber dom om råd. Liiite toe-in fram och lite mer toe-in bak än fram brukar bli tryggt. Bakvagnen går mot toe-out när man bromsar.
Sen så mycket camber som du kan få fram, det brukar inte bli så mycket mer än runt 1 grad utan extra prylar och ytterligare en halv grad till bak brukar vara rimligt.
Max caster fram också.
Låter bra. Kommer förstås höra vad de föreslår. Ville bara ha en 2nd opinion :) Frågan är nog främst hur många grader toe-in som är lämpligast.

Re: Hjulinställning SWB

Posted: Tue Jun 12, 2018 3:41 pm
by MagnusW
laxen911 wrote: Tue Jun 12, 2018 3:23 pm
MagnusW wrote: Mon Jun 11, 2018 1:50 pm
laxen911 wrote: Mon Jun 11, 2018 10:55 am Absolut, har redan bokat tid hos K3 för just invägning/inställning. Frågan är om jag ska passa på att ändra hjulvinklarna också.

K3 kan nog sätta något bra om du ber dom om råd. Liiite toe-in fram och lite mer toe-in bak än fram brukar bli tryggt. Bakvagnen går mot toe-out när man bromsar.
Sen så mycket camber som du kan få fram, det brukar inte bli så mycket mer än runt 1 grad utan extra prylar och ytterligare en halv grad till bak brukar vara rimligt.
Max caster fram också.
Låter bra. Kommer förstås höra vad de föreslår. Ville bara ha en 2nd opinion :) Frågan är nog främst hur många grader toe-in som är lämpligast.
Man vill bara ha så pass lite toe in att den inte är helt neutral för då kan den bli lite nervös, då är det bättre att ha lite toe-out.
Beror litegran på hur mycket gummi du har i hjulupphägningen, bussningar och styrstag etc. Mer gummi => lite mer toe.
Men det är vettigt att lägga sig lite safe, och sedan kanske lägga på lite toe out om man vill ha den piggare i instyrningen när man lärt känna bilen.