Page 1 of 1

Motor 2,4 T

Posted: Tue May 22, 2018 9:22 am
by Hasse Ingerhage
Hej,
Håller nu på att renovera en 2,4T-motor.
Tänker använda mina Weber IDA 40.
Har beg kolvar/cyl från 2,4S.
Kan det funka med S-kammar eller blir kompen för låg för detta?
Vad är bästa sättet att i så fall höja kompen utan att byta kolvar?
Hälsn Hasse I

Re: Motor 2,4 T

Posted: Tue May 22, 2018 10:40 am
by MagnusW
Du behöver högre komp, 2.2S kolvar är perfekt, blir mer högkompat än en 2.4S.
Tyvärr finns det inget annat (enkelt) sätt att höja kompet på än att byta kolvar.
Plana toppar eller cylindrar medför en räcka andra problem med kamdrivning etc.

Jag tror inte heller t-kolvarna klarar s-kammar utan att man fräser in större ventiluttag i kolven, vilket sänker kompet ännu mer (och kostar pengar). Inte heller är de gjutna t-kolvarna så lämpade för de högre varvtal s-kammar ger.

Re: Motor 2,4 T

Posted: Tue May 22, 2018 11:34 am
by Hasse Ingerhage
Tack för input Magnus.
STD 2,4S har väl den kombinationen men med insprutning? Det kanske är avgörande?
Kan det vara ett alternativ med E-kammar istället och kunna använda mina 2,4S-kolvar? Blir billigare än både nya kammar och kolvar(ev cylindrar).
Jag kan få mina T-kammar omslipade till E av John Duogherty i USA för hyfsad peng. Har du någon erfarenhet av honom?
Förstår att det inte blir lika mycket pulver som med S-kammar och 2,2S-kolvar men kanske hyfsat rolig?
Borde väl bli som en std-2,4E, eller har den insprutning?
Jag har ju tidigare haft 2,0T så det borde bli lite roligare?

Re: Motor 2,4 T

Posted: Tue May 22, 2018 11:41 am
by MagnusW
Ah, jag trodde du hade T kolvarna kvar. Vet inte hur jag läste....
2.4s kolvar blir bra.

Re: Motor 2,4 T

Posted: Tue May 22, 2018 11:52 am
by MagnusW
Jag har köp kammar från John, det var inga problem då, men jag har hört att han på senare år haft väldigt långa väntetider och urusel kommunikation.

E kammar är nog trevligare gatkammar. Men prata med John om det, det finns ju fler och modernare profiler än T, E och S.

Kom ihåg att renovera vipporna när du byter kammar.

Re: Motor 2,4 T

Posted: Tue May 22, 2018 11:55 am
by MagnusW
Förgasare eller MFI spelar inte så stor roll, förgasare kan man justera enkelt.

Re: Motor 2,4 T

Posted: Tue May 22, 2018 12:44 pm
by Hasse Ingerhage
Det var gött att att jag kanske kan använda mina 2,4S-kolvar/cyl.
John har Solex-,S- och DC30 kammar som han rekommenderar men bara nya. Kan inte slipa T-kammar vassare än till E-profil.
Fördelen med nya kammar från honom är att dom blir med nya låsmuttern (eller vad den stora muttern kallas) men dom blir svindyra med alla skatter och tullar.
Har varit i kontakt med Ken Newman i England och han har S-kammar till skapligt pris, men bara S-kammar till gamla motorerna, inga andra.
Tror du att bilen blir körbar med min tänkta kombination, S-kammar och 2,4S-kolvar?

Re: Motor 2,4 T

Posted: Tue May 22, 2018 12:56 pm
by MagnusW
Hasse Ingerhage wrote: Tue May 22, 2018 12:44 pm Det var gött att att jag kanske kan använda mina 2,4S-kolvar/cyl.
John har Solex-,S- och DC30 kammar som han rekommenderar men bara nya. Kan inte slipa T-kammar vassare än till E-profil.
Fördelen med nya kammar från honom är att dom blir med nya låsmuttern (eller vad den stora muttern kallas) men dom blir svindyra med alla skatter och tullar.
Har varit i kontakt med Ken Newman i England och han har S-kammar till skapligt pris, men bara S-kammar till gamla motorerna, inga andra.
Tror du att bilen blir körbar med min tänkta kombination, S-kammar och 2,4S-kolvar?

Ja, definitivt, det är många som kör med detta. Historiskt så plockade många bort sin insprutning när den krånglade och ersatte med förgasare.

Men du ska skicka dina kammar till USA och det kostar pengar också. Han kan säkert hjälpa dig på traven med tull och moms, i alla fall motsvarande en re-grind.

Re: Motor 2,4 T

Posted: Tue May 22, 2018 1:01 pm
by MagnusW
Nya kamlåsningen underlättar lite, men det är inte avgörande.

Re: Motor 2,4 T

Posted: Wed May 23, 2018 10:40 am
by Johannes
Ställa förgasare, går ju bara åt två verktyg...


Men det är inte alltid så enkelt. Isynnerhet om det är modifierade motorer. Dels skall alla sex synkas och inget säger att det är samma bestyckning i alla halsar som är det rätta.

Det finns 4 olika förgasare i dim 40 mm från Weber som Porsche använde. Dessutom olika insugningsrör så det kan vara ett grannlaga jobb.

Låt inte detta avskräcka.

Re: Motor 2,4 T

Posted: Wed May 23, 2018 12:08 pm
by Einar Irgens
Min motor ble bygget med S kammar av Stigs garasje på 90-talet. Vet ikke hva slags stempler som sitter i den, men den oppfører seg så vidt jeg kan forstå ikke som en S motor. Draget kommer helt jevnt, ingen markant effektøkning ved et bestemt varvtal. Den skal enligt uppgift ha hatt 160-170 HK, men neppe så mycket nå. Jeg fant for noen år siden at en eller to av halsringene hadde annen dimensjon enn dom øvriga, så jeg skiftet dem ut. Det var kanskje et misstag :?:

Re: Motor 2,4 T

Posted: Wed May 23, 2018 12:51 pm
by Hasse Ingerhage
Tack för alla synpunkter och råd, dom är guld värda.
Jag inser att det inte är det lättaste att bestycka och justera förgasarna.
Dom är i alla fall nyrenoverade vad gäller spjäll, spjällaxlar och axelbussningar. Det borde vara en bra början.
Är det vanligt att behöva använda olika halsringar och övrig bestyckning för respektive cylinder?
Jag är inte avskräckt, än i alla fall:-)

Re: Motor 2,4 T

Posted: Wed May 23, 2018 1:07 pm
by MagnusW
Hasse Ingerhage wrote: Wed May 23, 2018 12:51 pm Är det vanligt att behöva använda olika halsringar och övrig bestyckning för respektive cylinder?
Nej.

Re: Motor 2,4 T

Posted: Wed May 23, 2018 4:00 pm
by Johannes
De heter

IDA
IDS
IDAP
IDTP

Om jag inte minns fel.

Bestyckning och utförande skiljer delvis på serienummer. Senare IDS har tex ett extra anrikningsrör.

Annan bestyckning och ins rör för Sportomatic tror jag bestämt och ändring mitt i serien.


Det finns spjällaxlar i överdimension. Men kräver minst sagt bra verkstad. Finns de som borrar upp förgasare 2 mm eller så och sätter i speciellt spjäll.

En del Renoverare gör en grov inställning i bänk.

Rullande landsväg

Eller om det är riktigt noga, bredbandslamda och lap top. Samma givare flyttar runt.

Re: Motor 2,4 T

Posted: Wed May 23, 2018 10:03 pm
by Hasse Ingerhage
Mina är märkta 40 IDT 3C

Re: Motor 2,4 T

Posted: Thu May 24, 2018 5:06 am
by Johannes
Bra!

Då har vi åtminstone 5 varianter att hålls reda på.

Bestyckningen skiljer såklart men det är inte det enda. Om man tittar på förgasarhalsen från cylindersidan så syns det små hål i halsarna och de är inte helt placerade i samma position emellan de olika varianterna av förgasare. Det är för att de olika motorerna har olika bränslebehov när driftsfallen ändras. Tex vi pådrag av motorn.

Re: Motor 2,4 T

Posted: Fri Aug 24, 2018 1:34 pm
by Hasse Ingerhage
Hej,
Tycker ni som är erfarna porschemeckar att man bör göra bypass-uppgraderingen i blocket vid oljepumpen?
Den där man pluggar en kanal och borra upp en ny.
Är det överkurs eller dum att låta bli?
Jag använder en gamma pump.

Re: Motor 2,4 T

Posted: Fri Aug 24, 2018 2:57 pm
by MagnusW
Du får mindre olja i "sumpen", det är ju jättebra.
Ett stabilt oljesystem är bland det viktigaste i ett motorbygge. Det är ingen slump att porsche gjorde denna ändring eller att de kontinuerligt satte i större och kraftigare pumpar med åren.