Motor 2,4 T

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Hasse Ingerhage
Posts: 15
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Motor 2,4 T

Post by Hasse Ingerhage » Tue May 22, 2018 8:22 am

Hej,
Håller nu på att renovera en 2,4T-motor.
Tänker använda mina Weber IDA 40.
Har beg kolvar/cyl från 2,4S.
Kan det funka med S-kammar eller blir kompen för låg för detta?
Vad är bästa sättet att i så fall höja kompen utan att byta kolvar?
Hälsn Hasse I
Hasse I
912/911 coupe -65

User avatar
MagnusW
Posts: 1897
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motor 2,4 T

Post by MagnusW » Tue May 22, 2018 9:40 am

Du behöver högre komp, 2.2S kolvar är perfekt, blir mer högkompat än en 2.4S.
Tyvärr finns det inget annat (enkelt) sätt att höja kompet på än att byta kolvar.
Plana toppar eller cylindrar medför en räcka andra problem med kamdrivning etc.

Jag tror inte heller t-kolvarna klarar s-kammar utan att man fräser in större ventiluttag i kolven, vilket sänker kompet ännu mer (och kostar pengar). Inte heller är de gjutna t-kolvarna så lämpade för de högre varvtal s-kammar ger.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Hasse Ingerhage
Posts: 15
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Motor 2,4 T

Post by Hasse Ingerhage » Tue May 22, 2018 10:34 am

Tack för input Magnus.
STD 2,4S har väl den kombinationen men med insprutning? Det kanske är avgörande?
Kan det vara ett alternativ med E-kammar istället och kunna använda mina 2,4S-kolvar? Blir billigare än både nya kammar och kolvar(ev cylindrar).
Jag kan få mina T-kammar omslipade till E av John Duogherty i USA för hyfsad peng. Har du någon erfarenhet av honom?
Förstår att det inte blir lika mycket pulver som med S-kammar och 2,2S-kolvar men kanske hyfsat rolig?
Borde väl bli som en std-2,4E, eller har den insprutning?
Jag har ju tidigare haft 2,0T så det borde bli lite roligare?
Hasse I
912/911 coupe -65

User avatar
MagnusW
Posts: 1897
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motor 2,4 T

Post by MagnusW » Tue May 22, 2018 10:41 am

Ah, jag trodde du hade T kolvarna kvar. Vet inte hur jag läste....
2.4s kolvar blir bra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
MagnusW
Posts: 1897
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motor 2,4 T

Post by MagnusW » Tue May 22, 2018 10:52 am

Jag har köp kammar från John, det var inga problem då, men jag har hört att han på senare år haft väldigt långa väntetider och urusel kommunikation.

E kammar är nog trevligare gatkammar. Men prata med John om det, det finns ju fler och modernare profiler än T, E och S.

Kom ihåg att renovera vipporna när du byter kammar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
MagnusW
Posts: 1897
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motor 2,4 T

Post by MagnusW » Tue May 22, 2018 10:55 am

Förgasare eller MFI spelar inte så stor roll, förgasare kan man justera enkelt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Hasse Ingerhage
Posts: 15
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Motor 2,4 T

Post by Hasse Ingerhage » Tue May 22, 2018 11:44 am

Det var gött att att jag kanske kan använda mina 2,4S-kolvar/cyl.
John har Solex-,S- och DC30 kammar som han rekommenderar men bara nya. Kan inte slipa T-kammar vassare än till E-profil.
Fördelen med nya kammar från honom är att dom blir med nya låsmuttern (eller vad den stora muttern kallas) men dom blir svindyra med alla skatter och tullar.
Har varit i kontakt med Ken Newman i England och han har S-kammar till skapligt pris, men bara S-kammar till gamla motorerna, inga andra.
Tror du att bilen blir körbar med min tänkta kombination, S-kammar och 2,4S-kolvar?
Hasse I
912/911 coupe -65

User avatar
MagnusW
Posts: 1897
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motor 2,4 T

Post by MagnusW » Tue May 22, 2018 11:56 am

Hasse Ingerhage wrote:
Tue May 22, 2018 11:44 am
Det var gött att att jag kanske kan använda mina 2,4S-kolvar/cyl.
John har Solex-,S- och DC30 kammar som han rekommenderar men bara nya. Kan inte slipa T-kammar vassare än till E-profil.
Fördelen med nya kammar från honom är att dom blir med nya låsmuttern (eller vad den stora muttern kallas) men dom blir svindyra med alla skatter och tullar.
Har varit i kontakt med Ken Newman i England och han har S-kammar till skapligt pris, men bara S-kammar till gamla motorerna, inga andra.
Tror du att bilen blir körbar med min tänkta kombination, S-kammar och 2,4S-kolvar?

Ja, definitivt, det är många som kör med detta. Historiskt så plockade många bort sin insprutning när den krånglade och ersatte med förgasare.

Men du ska skicka dina kammar till USA och det kostar pengar också. Han kan säkert hjälpa dig på traven med tull och moms, i alla fall motsvarande en re-grind.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
MagnusW
Posts: 1897
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motor 2,4 T

Post by MagnusW » Tue May 22, 2018 12:01 pm

Nya kamlåsningen underlättar lite, men det är inte avgörande.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Johannes
Posts: 1124
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Motor 2,4 T

Post by Johannes » Wed May 23, 2018 9:40 am

Ställa förgasare, går ju bara åt två verktyg...


Men det är inte alltid så enkelt. Isynnerhet om det är modifierade motorer. Dels skall alla sex synkas och inget säger att det är samma bestyckning i alla halsar som är det rätta.

Det finns 4 olika förgasare i dim 40 mm från Weber som Porsche använde. Dessutom olika insugningsrör så det kan vara ett grannlaga jobb.

Låt inte detta avskräcka.

User avatar
Einar Irgens
Posts: 144
Joined: Fri Apr 17, 2009 1:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Re: Motor 2,4 T

Post by Einar Irgens » Wed May 23, 2018 11:08 am

Min motor ble bygget med S kammar av Stigs garasje på 90-talet. Vet ikke hva slags stempler som sitter i den, men den oppfører seg så vidt jeg kan forstå ikke som en S motor. Draget kommer helt jevnt, ingen markant effektøkning ved et bestemt varvtal. Den skal enligt uppgift ha hatt 160-170 HK, men neppe så mycket nå. Jeg fant for noen år siden at en eller to av halsringene hadde annen dimensjon enn dom øvriga, så jeg skiftet dem ut. Det var kanskje et misstag :?:
Einar Irgens

1973 911E targa

Hasse Ingerhage
Posts: 15
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Motor 2,4 T

Post by Hasse Ingerhage » Wed May 23, 2018 11:51 am

Tack för alla synpunkter och råd, dom är guld värda.
Jag inser att det inte är det lättaste att bestycka och justera förgasarna.
Dom är i alla fall nyrenoverade vad gäller spjäll, spjällaxlar och axelbussningar. Det borde vara en bra början.
Är det vanligt att behöva använda olika halsringar och övrig bestyckning för respektive cylinder?
Jag är inte avskräckt, än i alla fall:-)
Hasse I
912/911 coupe -65

User avatar
MagnusW
Posts: 1897
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motor 2,4 T

Post by MagnusW » Wed May 23, 2018 12:07 pm

Hasse Ingerhage wrote:
Wed May 23, 2018 11:51 am
Är det vanligt att behöva använda olika halsringar och övrig bestyckning för respektive cylinder?
Nej.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Johannes
Posts: 1124
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Motor 2,4 T

Post by Johannes » Wed May 23, 2018 3:00 pm

De heter

IDA
IDS
IDAP
IDTP

Om jag inte minns fel.

Bestyckning och utförande skiljer delvis på serienummer. Senare IDS har tex ett extra anrikningsrör.

Annan bestyckning och ins rör för Sportomatic tror jag bestämt och ändring mitt i serien.


Det finns spjällaxlar i överdimension. Men kräver minst sagt bra verkstad. Finns de som borrar upp förgasare 2 mm eller så och sätter i speciellt spjäll.

En del Renoverare gör en grov inställning i bänk.

Rullande landsväg

Eller om det är riktigt noga, bredbandslamda och lap top. Samma givare flyttar runt.

Hasse Ingerhage
Posts: 15
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Motor 2,4 T

Post by Hasse Ingerhage » Wed May 23, 2018 9:03 pm

Mina är märkta 40 IDT 3C
Hasse I
912/911 coupe -65

Johannes
Posts: 1124
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Motor 2,4 T

Post by Johannes » Thu May 24, 2018 4:06 am

Bra!

Då har vi åtminstone 5 varianter att hålls reda på.

Bestyckningen skiljer såklart men det är inte det enda. Om man tittar på förgasarhalsen från cylindersidan så syns det små hål i halsarna och de är inte helt placerade i samma position emellan de olika varianterna av förgasare. Det är för att de olika motorerna har olika bränslebehov när driftsfallen ändras. Tex vi pådrag av motorn.

Hasse Ingerhage
Posts: 15
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Motor 2,4 T

Post by Hasse Ingerhage » Fri Aug 24, 2018 12:34 pm

Hej,
Tycker ni som är erfarna porschemeckar att man bör göra bypass-uppgraderingen i blocket vid oljepumpen?
Den där man pluggar en kanal och borra upp en ny.
Är det överkurs eller dum att låta bli?
Jag använder en gamma pump.
Hasse I
912/911 coupe -65

User avatar
MagnusW
Posts: 1897
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motor 2,4 T

Post by MagnusW » Fri Aug 24, 2018 1:57 pm

Du får mindre olja i "sumpen", det är ju jättebra.
Ett stabilt oljesystem är bland det viktigaste i ett motorbygge. Det är ingen slump att porsche gjorde denna ändring eller att de kontinuerligt satte i större och kraftigare pumpar med åren.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Post Reply