CD box fel?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

CD box fel?

Post by Rickard M »

Vad brukar det bli för symptom när CD-boxen börjar strula?
Har historiskt haft lite tändningsbekymmer på min, fösta boven var du en otroligt glapp Marrelifördelare, byttes då mot en renoverad motsvarande Bosch med brytarlöst. Har sen genom åren haft någon enstaka kort tillfällig misständning/att den inte gått på sex. Fick för mig att det då var stiften som gav upp, oklart om det var sant. Har bytt iaf typ varannan/var tredje säsong (NGK Bp5e) Tyckt att det blivit bra då. Ser inte slitna ut mer än att de blir lite svarta eftersom jag kör min bil lite fett (går bäst så) (~lambda 0,8)

Nu var jag åkte på Gelleråsen i helgen (Scanias motorklubb) fick lite strul.

Bilen gick som en dröm i den krispiga morgonluften (drog hemifrån 05:45, väckte väl grannskapet haha) Första åkningen gick fint också. Kort paus efter första stinten, var väl lite varm så klart och när jag drog igång för körning 2 gick den inte rent, inte på alla 6, svängde av innan påfart och stängde av och kollade bak, då brann det långa lågor ur avgasrören, gick att blåsa ut, oförbränd soppa, startade om och gasade lite sen gick den som vanligt igen, åkte med nästa grupp, gick fint, dock snurrade jag 180 grader i Ejeskurvan och fick tjuvstopp, då var den lite svårstartad igen. gick inte rent igen och jag körde i depå. Fick för mig att det var stiften som började bli dålig, var nu länge sedan jag bytt efter som den gått så bra. Hade två nya stift i handskfacket, satt dem på de positioner som såg sotigast ut, även om alla såg helt ok ut. Nu gick den fint igen och körde en vända till, sen var jag nöjd och tänkte att jag skulle ta mig hem också. Tänkte byta alla stift hemma sen. I Arboga började den misstända igen, hade kört relativt hårt dit och där blev det mer trafik, Nu noterade jag att även varvräknaren började svajja då. hade inte tänkt på det innan, då borde det väl inte vara stiften utan snarare en knasig CD-box?? Är det den som ger signal? (svindyra har jag förstått) Varvräknare skulle väl inte fatta om något stift var dåligt? Har misstänkt den där boxen förr när den bluddrat lite, dock var det länge sedan nu och det blev aldrig av att jag satt dit den eftermarknadsbox (MSD 6AL) som jag har hemma, vilken väl kan ersätta original enligt ett projekt på Pelican Parts webben… Har matchande spole och tändkablar också. Kan det med dessa symptom vara boxen som är boven ock att jag tidigare upplevt stiften som förbrukningsvara var för att boxen gett för dålig gnista när de blivit för sotiga och sen funkade det hjälpligt igen med nya…? Ska väl prova att koppla in eftermarknadslådan eftersom jag har en men det vore ju kul att slippa.. Kan man testa original på något sätt? Såg dessa annars, plug and play med lite väl dyrt.. http://www.classicretrofit.com/911-cdi-3-pin/
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: CD box fel?

Post by Rickard M »

Gjorde ett ryck innan Midnight run som var ikväll, ( för det ville jag ju absolut inte missa! :D ) bytte till allt nytt jag hade hemma. Gick smidigt att montera, grymt mysiga tändkablar som jag hade köpt på pelican för många år sen förresten. Fortfarande osäker på statusen på min gamla Bosch CD-box, surrade om den iaf. Hur som verkar allt detta som ett lyft, mer lättstartad och spontant lite rappare. Ställde stiftgap till lite större 1,3mm nu, då gnistan ska va kraftigare med dessa. Hade hört att eftersom MSD’n ger annorlunda signal behöver man ofta en tach- modul. Satt dit den direkt. Noterade dock att varvräknaren visade för mycket först. Satt då även dit den bifogade dioden - Nu verkade det mer rätt. Dock svajade nålen lite vid ändrat varv, (lite så var det förr med) är det något jordfel kanske? konstant å fint vid jämn fart på väg in till ilcaffe, kände mig nöjd med uppgraderingen. Nu på vägen hem när jag startade var dock varvräknaren helt stendöd.. bilen gick toppenfint men vad kan detta bero på tro? Har en extra varvräknare liggandes, får väl prova hänga dit den nästa helg kanske.
Image

Image

Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: CD box fel?

Post by MagnusW »

5-stift är ganska varma stift så de borde inte sota igen.
Tror nog att boven är att du kör den för fett, soppa ska den ju få när man gasar, men när man igger på jämn gas så ska det helst inte gå fett, det är att be om problem.
Nu kanske kraftigare tändsystem kan hjälpa till att hålla gnistan vid liv och därmed sotar den ite igen stiften lika lätt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: CD box fel?

Post by Rickard M »

Ja, tycker den verkar må bra med nya tändsystemet. Angående varvräknare provade jag just att hänga dit en annan (lite modernare utan silverplupp i mitten, samma artikelnummer förutom sista siffran som är 3 istället för 1) den funkar, så då verkar min gamla lagt av i samband med mitt meck helt enkelt. Vart skickar man originalmäraren för fix?
Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: CD box fel?

Post by MagnusW »

Din gamla mätare funkar inte för att signalen är fel från MSD boxen.
Du behöver en konverter. Tror MSD säljer en.
Jag har använt en annan, Tach-adapt, på två bilar, vilket funkat hrlt ok.
Bäst resultat får du nog genom att bygga om den gamla med modern elektronik, det tror jag jige fixar, eller North Hollywood speedo.

http://ashlocktech.com/TACH-ADAPT.html
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: CD box fel?

Post by Rickard M »

Jag har en specialgrej från msd, läste innan att det troligtvis behövdes.
Image

Funkade bäst med dioden med
Image

Den fungerade ju först, några mil, (lite svajig, men det har den alltid varit i min ägo) nu var den stendöd. Den nya mätare verkade mer stabil, har inte hunnit åka något längre än, det blir på tunnel raider 2 imorgon..
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Re: CD box fel?

Post by Fredrik G »

Vad hade du för sorts CDI -box från början?
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: CD box fel?

Post by Rickard M »

3-pin Bosch
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Re: CD box fel?

Post by Fredrik G »

Du har PM
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

Re: CD box fel?

Post by nicklasliljegren »

Ett alternativ som kan rekommenderas är Partsklassiks CDI-box, har själv fixat min därigenom med mycket gott resultat.

https://www.partsklassik.com/p-1947-cdi ... ished.aspx


Annars om du inte får ordning på det har jag en permatune cdi-box som du kan få testa alt. köpa (ligger nog gömd på någon hylla efter CDI-boxen från Parsklassik)

Mvh Nicklas
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Re: CD box fel?

Post by Fredrik G »

Du har PM
Post Reply