CD box fel?
Posted: Tue May 15, 2018 11:11 am
Vad brukar det bli för symptom när CD-boxen börjar strula?
Har historiskt haft lite tändningsbekymmer på min, fösta boven var du en otroligt glapp Marrelifördelare, byttes då mot en renoverad motsvarande Bosch med brytarlöst. Har sen genom åren haft någon enstaka kort tillfällig misständning/att den inte gått på sex. Fick för mig att det då var stiften som gav upp, oklart om det var sant. Har bytt iaf typ varannan/var tredje säsong (NGK Bp5e) Tyckt att det blivit bra då. Ser inte slitna ut mer än att de blir lite svarta eftersom jag kör min bil lite fett (går bäst så) (~lambda 0,8)
Nu var jag åkte på Gelleråsen i helgen (Scanias motorklubb) fick lite strul.
Bilen gick som en dröm i den krispiga morgonluften (drog hemifrån 05:45, väckte väl grannskapet haha) Första åkningen gick fint också. Kort paus efter första stinten, var väl lite varm så klart och när jag drog igång för körning 2 gick den inte rent, inte på alla 6, svängde av innan påfart och stängde av och kollade bak, då brann det långa lågor ur avgasrören, gick att blåsa ut, oförbränd soppa, startade om och gasade lite sen gick den som vanligt igen, åkte med nästa grupp, gick fint, dock snurrade jag 180 grader i Ejeskurvan och fick tjuvstopp, då var den lite svårstartad igen. gick inte rent igen och jag körde i depå. Fick för mig att det var stiften som började bli dålig, var nu länge sedan jag bytt efter som den gått så bra. Hade två nya stift i handskfacket, satt dem på de positioner som såg sotigast ut, även om alla såg helt ok ut. Nu gick den fint igen och körde en vända till, sen var jag nöjd och tänkte att jag skulle ta mig hem också. Tänkte byta alla stift hemma sen. I Arboga började den misstända igen, hade kört relativt hårt dit och där blev det mer trafik, Nu noterade jag att även varvräknaren började svajja då. hade inte tänkt på det innan, då borde det väl inte vara stiften utan snarare en knasig CD-box?? Är det den som ger signal? (svindyra har jag förstått) Varvräknare skulle väl inte fatta om något stift var dåligt? Har misstänkt den där boxen förr när den bluddrat lite, dock var det länge sedan nu och det blev aldrig av att jag satt dit den eftermarknadsbox (MSD 6AL) som jag har hemma, vilken väl kan ersätta original enligt ett projekt på Pelican Parts webben… Har matchande spole och tändkablar också. Kan det med dessa symptom vara boxen som är boven ock att jag tidigare upplevt stiften som förbrukningsvara var för att boxen gett för dålig gnista när de blivit för sotiga och sen funkade det hjälpligt igen med nya…? Ska väl prova att koppla in eftermarknadslådan eftersom jag har en men det vore ju kul att slippa.. Kan man testa original på något sätt? Såg dessa annars, plug and play med lite väl dyrt.. http://www.classicretrofit.com/911-cdi-3-pin/
Har historiskt haft lite tändningsbekymmer på min, fösta boven var du en otroligt glapp Marrelifördelare, byttes då mot en renoverad motsvarande Bosch med brytarlöst. Har sen genom åren haft någon enstaka kort tillfällig misständning/att den inte gått på sex. Fick för mig att det då var stiften som gav upp, oklart om det var sant. Har bytt iaf typ varannan/var tredje säsong (NGK Bp5e) Tyckt att det blivit bra då. Ser inte slitna ut mer än att de blir lite svarta eftersom jag kör min bil lite fett (går bäst så) (~lambda 0,8)
Nu var jag åkte på Gelleråsen i helgen (Scanias motorklubb) fick lite strul.
Bilen gick som en dröm i den krispiga morgonluften (drog hemifrån 05:45, väckte väl grannskapet haha) Första åkningen gick fint också. Kort paus efter första stinten, var väl lite varm så klart och när jag drog igång för körning 2 gick den inte rent, inte på alla 6, svängde av innan påfart och stängde av och kollade bak, då brann det långa lågor ur avgasrören, gick att blåsa ut, oförbränd soppa, startade om och gasade lite sen gick den som vanligt igen, åkte med nästa grupp, gick fint, dock snurrade jag 180 grader i Ejeskurvan och fick tjuvstopp, då var den lite svårstartad igen. gick inte rent igen och jag körde i depå. Fick för mig att det var stiften som började bli dålig, var nu länge sedan jag bytt efter som den gått så bra. Hade två nya stift i handskfacket, satt dem på de positioner som såg sotigast ut, även om alla såg helt ok ut. Nu gick den fint igen och körde en vända till, sen var jag nöjd och tänkte att jag skulle ta mig hem också. Tänkte byta alla stift hemma sen. I Arboga började den misstända igen, hade kört relativt hårt dit och där blev det mer trafik, Nu noterade jag att även varvräknaren började svajja då. hade inte tänkt på det innan, då borde det väl inte vara stiften utan snarare en knasig CD-box?? Är det den som ger signal? (svindyra har jag förstått) Varvräknare skulle väl inte fatta om något stift var dåligt? Har misstänkt den där boxen förr när den bluddrat lite, dock var det länge sedan nu och det blev aldrig av att jag satt dit den eftermarknadsbox (MSD 6AL) som jag har hemma, vilken väl kan ersätta original enligt ett projekt på Pelican Parts webben… Har matchande spole och tändkablar också. Kan det med dessa symptom vara boxen som är boven ock att jag tidigare upplevt stiften som förbrukningsvara var för att boxen gett för dålig gnista när de blivit för sotiga och sen funkade det hjälpligt igen med nya…? Ska väl prova att koppla in eftermarknadslådan eftersom jag har en men det vore ju kul att slippa.. Kan man testa original på något sätt? Såg dessa annars, plug and play med lite väl dyrt.. http://www.classicretrofit.com/911-cdi-3-pin/