Kärvande dörrlås

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Kärvande dörrlås

Post by tommyrecaro »

Jag har haft problem med dörrlåsen på passagerarsidorna på båda mina bilar. De har varit väldigt tröga att låsa upp och nu får jag inte upp det ena alls. Det knepiga är att på bägge handtagen sitter nyckelhålet vågrätt istället för lodrätt. Någon som har efarenhet av detta och finns quickfix eller är det bar att börja montera bort innerdörren?
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Re: Kärvande dörrlås

Post by Porsche911 »

Jag hade dessa problem.
Felet jag hade var att stagen som låser och öppnar blivit böjda och uttänjda. prova att justera tillbaka så kommer det nog fungera.
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Re: Kärvande dörrlås

Post by Porsche911 »

Du måste nog ta bort dörrsidan. Du kan även prova att lossa låskistan med de tre skruvarna och prova att låsa upp. Gör man det så kan man vrida lite extra på nyckeln för att öppna dörren. Fungerar det så är det justering av stagen som behövs och då även nedmontering av dörrsida
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Kärvande dörrlås

Post by Johannes »

Vad som än händer, spruta aldrig in 5-56 rastlösare eller nåt liknande.
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Kärvande dörrlås

Post by tommyrecaro »

Tack för tipsen!
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Kärvande dörrlås

Post by tommyrecaro »

Ett problem är att dörren nu är låst... Lite lurigt att ta bort dörrsidan med stängd dörr.
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Kärvande dörrlås

Post by Johannes »

Kanske en krokig ståltråd mellan skraplist och ruta.

Låssmeder och polisen hade såna förr i tiden.

Testa youtube pick a lock så får du fina tips åtminstone för viss problematik. Om nyckeln går i och det gick att vrida en bit så ligger du troligtvis sämre till om cylindern har kärvat. Youtube är rena universitetet för den som vill lära sig hur man öppnar lås.

När cylindern väl är ute kan man demontera varje bleck inuti och rengöra varje liten fjäder. Kanske rent av putsa på fint bryne. Det var faktiskt min allra första reparation påven elva för länge sedan.

Om blecken är slitna och nyckeln går i lätt men ändå blåser i nåt som smörjer så slutar det olyckligt. Låsblecken sprätter ut men nyckeln räcker inte tillför att dra in blecken. Givetvis slits även nycklarna.
Mika
Posts: 48
Joined: Thu Jan 11, 2018 12:46 pm

Re: Kärvande dörrlås

Post by Mika »

Hur har det gått för dig med dörrlåset, jag har problem med passagerar dörren som inte går att öppna inifrån, handtaget går inte att rubba. Utifrån kan man öppna. Har någon några förslag på vart jag börjar att söka. Vajern är hel men det är ju lite tråmgt att kolla på själva låskistan. Är det så att det inte går att öppna innifrån om dörren är i låsläge?
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Kärvande dörrlås

Post by peterc »

Lite trådkapning kanske men nu har jag smort mina lås genom att sätta en klick fett i öppningen och sätta i nyckeln. Har blivit betydligt bättre. Tidigare så var det svårt att vrida om tändningslåset när jag satt i nyckeln. Man får vara känslig på att inte pressa i nyckeln snett uppåt eller nedåt. Då är det bara att dra ut igen och börja om. Förmodligen är det lite slitet i låset? (SC Cab med 5500 mil på mätaren)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Kärvande dörrlås

Post by Johannes »

Grattis!

Det finns speciella små fettsprutor för lås. Men det är en gambling. Som sagt högre upp.

En bekant sopade i rostlösning 5-56 i tändningslåset förra vintern och det havererade totalt. Bilen stog på helt fel plats. Det var ett lås i en Mercedes. Genialisk konstruktion för att vara svårforcerat.

Rejält kallt och jag fick äran att reparera. Trist och med portabelt elverk, slipstift liknande dremel så tog det trots allt lång tid i anspråk.

Allt beror på var låset är slitet inuti.
Post Reply