Page 2 of 2

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 30, 2018 11:17 am
by Jonka
Never ending story... nu tycker jag att jag fått till en estetiskt bra look på bilen men vid provkörning tar endå vänster bakdäck i. Mäter när jag kommer hem efter en provtur att fram är lika båda sidor men bak diffar de 15-20 mm från marken upp till skärmkant. Inte konstigt att det tar i i vägbulor. Är de då stötdämpare bak som är kass tro? Eller är de kanske en sänkning/höjning nån gång i tiden som inte är gjord ordentligt? Att man typ har vridit en splince för mycket på staven...!? Finns de något enkelt sätt att kolla de isf?

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 30, 2018 11:31 am
by MagnusW
När man mäter höjden "enligt boken" så mäter man från marken upp till centrum av torsionsstaven och från marken upp till centrum av hjulet. Tar man dessa minus varandra så får m an ett mått som är oberoende av vilka däck man använder och små differansskillnader i skärmarna.

För dig kan det vara en ide att mäta mellan marken och torsionsstavarna så vet du om hur jämn fjädringen är. Skulle det vara jämt där och det fortfarande skiljer mycket på skärmarna så kanske det är breddningen som är ojämnt gjord.

Du har inte plastbussningar i bakvagnen istället för original gummi? Det vet du kanske inte. Men plast kan ha väldigt mycket friktion, det gäller även en del eftermarknads gummibussningar som vrider sig istället för att flexa.

Allt förutsätter dock att bilen står på hyggligt plan mark.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 30, 2018 12:46 pm
by Jonka
nu har jag mätt höjden enligt haynes bok och fått fram en diff på 1 mm på höger och 5 mm på vänster.

Mäter jag upp till botten på torsionstavarna får jag 3 mm lägre på vänster sida.

Känns rimligt med en sån diff på ett garagegolv?!

Men....

När jag mäter från ytter skärmkant rakt in i hjulhuset så är vänster hjulhus 5 mm smalare än höger. Det är kanske där mitt problem ligger...!?

All mätning har gjorts med samma lasermätare, lika däcktryck och full tank.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 30, 2018 12:48 pm
by MagnusW
Att justera på splincen är lite komplicerat eller framför allt knepigt att utföra, minsta ändring man kan göra är ca 5mm på skärmkanten. Från ca 76-77 så kan man man finjustera steglöst på svärden, ca 20-25 mm från lägsta till högsta läget. Det är en rätt bra uppgradering om man ska börja trixa med detta.
Mittelmotor säljer nya justerbara svärd med nytt originalgummi på till rimliga priser, bytte på en kompis bil.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 30, 2018 12:52 pm
by MagnusW
Jonka wrote: Mon Apr 30, 2018 12:46 pm nu har jag mätt höjden enligt haynes bok och fått fram en diff på 1 mm på höger och 5 mm på vänster.

Mäter jag upp till botten på torsionstavarna får jag 3 mm lägre på vänster sida.

Känns rimligt med en sån diff på ett garagegolv?!

Men....

När jag mäter från ytter skärmkant rakt in i hjulhuset så är vänster hjulhus 5 mm smalare än höger. Det är kanske där mitt problem ligger...!?

All mätning har gjorts med samma lasermätare, lika däcktryck och full tank.
3 mm låter rimligt, kan gå att kompensera lite med att höja eller sänka lite på ena framhjulet.

Ofta så skiljer det lite på skärmarna mellan vänster och höger sida, inte heller orimligt.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 30, 2018 2:05 pm
by jonka15
https://www.mittelmotor.de/cms/en/1-5-h ... neu-detail

Dessa tänker du?

Du tror inte att stötdämparen på den sidan är dålig? Givetvis skadar det väl inte att byta dessa med men om jag kan kompensera med höjden med ett justerbart svärd så skulle de ju vara bra förstås.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 30, 2018 2:19 pm
by MagnusW
Japp, dom.

Stötdämparna har en viss inverkan på höjden tack vare gastrycket, om det är gasdämpare, annars så har de ingen påverkan.
För mig så reste sig bilen gissningsvis 10 mm när jag bytte från icke gasdämpare till Bilstein som har gas.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Thu May 03, 2018 12:31 pm
by Jonka
Nya svärd och dämpare runt om beställda, något att tänka på vid byte?

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Thu May 03, 2018 1:21 pm
by MagnusW
Ha tålamod, avsätt en helg :)
Om du funderar på hårdare torsions stavar så är det nu du ska göra det, du kommer inte vilja riva mer i detta på ett tag!

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Thu May 03, 2018 2:13 pm
by Jonka
👍

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Thu May 03, 2018 2:29 pm
by Jonka
Haha, jag tror att du har rätt Magnus! 😂
Ang. Torsionstavarna så känner jag mig nöjd med styvheten och sannolikt ingen bana kommer att köras med denna bilen. Så finns de ingen annan indikation på att dessa stavar behöver bytas så skippar jag gärna detta.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Thu May 03, 2018 2:48 pm
by MagnusW
På min targa bytte jag till 27mm stavar bak och satte i 21mm fram, senare bytte jag till 29mm bak fortfarande med 21 fram.
Om den blivit lite stötig så är det fram det märks mest.
Störst påverkan på komforten hade stötdämparna som jag satte dit Bilstein clubsport. Nu kör jag en del bana och slalom, men den är fortfarande för mjuk för detta egentligen.
Som bil för glassäta eller inspirerad körning så är original ok, lite styvare bak typ 27mm (typ 80-90% hårdare än original, fortfarande relativt mjukt) är rätt trevligt.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Fri May 18, 2018 1:13 pm
by Jonka
Hej igen! Nu är bakändan klar... ger mig nu på fram men inser snart att de blir något bökigare..?! Hur brukar ni göra? Plockar ni hela benet eller går de göra på plats? Bromsfel? Jag har ett svart fjäderben som jag tolkar som boge... jag hittar ingen vettig guide på detta...

Trevlig fredag!

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Fri May 18, 2018 1:13 pm
by Jonka
Hej igen! Nu är bakändan klar... ger mig nu på fram men inser snart att de blir något bökigare..?! Hur brukar ni göra? Plockar ni hela benet eller går de göra på plats? Bromsrör? Jag har ett svart fjäderben som jag tolkar som boge... jag hittar ingen vettig guide på detta...

Trevlig fredag!

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Fri May 18, 2018 2:20 pm
by MagnusW
Det står Boge eller Bilstein på fjäderbenet, stämplat med tunna bokstäver så det behöver vara riktigt rent för man ska se.

Bilstein har en rullpinne nere i fjäderbenet som håller fast stötdämparstången, i Bilstein så sitter stötdämparen upside-down med stången nedåt. Inte att förväxla med kilpinnen som håller fast spendelleden i benet.
Det är det enklaste sättet att se skillnad på dem, förutom färgen, men de kan ju vara ommålade.

För Boge:
Under dammkåpan så sitter det en stor mutter den lossar man enklast med en rörtång.
För att komma åt den så måste man lossa toppmuttern så man kan dra ned benet i hjulhuset,
Toppmuttern lossar man med mutterpicka eller med nyckel och att hålla fast brickan med ett specialverktyg (eller rörtång).

Sen kan man trycka ihop stötdämparen tillräckligt för att vinkla benet utanför skärmen. Tror det funkar hårfint även på turbobredd.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Fri May 25, 2018 8:46 pm
by Jonka
KLART!!! Nya dämpare och ställbara svärd och en hjulinställning idag... mycket nöjd med resultatet😀 tack för hjälpen!

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Fri May 25, 2018 10:03 pm
by MagnusW
Grattis!