Page 1 of 2

För breda och klibbiga däck

Posted: Sun Apr 15, 2018 9:09 pm
by Jonka
Input på fälgar och däck sökes. Vid gaspådrag i sväng samt lite guppig väg så tar ytterkanter på däcken i både på insida och utsida på både höger och vänster bakdäck. Dessa (klibb)däck satt på när jag köpte bilen i höstas, dimension är 335/35 r15 (TB15) ... lösningen på mitt problem tänkte jag var att åka till däckfirman o beställa ett par lite smalare samt inga racingdäck där varenda liten sten fastnar...😬 nu ser de ut som vinterdäck av allt grus... killen på däckfirman kliar sig i huvudet och meddelar att några såna dimensioner kan vi inte få tag i.?! Färgbanans bredd mäter 12 tum... hur tycker ni jag ska göra.? Nya fälgar med däck? Söka vidare efter ett något smalare däck... typ 295-305 bredd... bilen är något mer breddad än en turbo. Bilen är en 911 targa 75. Tack på förhand

För bilder klicka på

https://www.facebook.com/groups/porsche ... 801327371/

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Sun Apr 15, 2018 11:00 pm
by felix83
Jag tror inte alla kan se bilderna, så jag tog mig friheten att ladda upp dem här också.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Sun Apr 15, 2018 11:02 pm
by bjornart
Pirelli har ett 345/35X15 som borde funka. Dock inte billiga!
Björn

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 16, 2018 6:50 am
by Jonka
Tack Felix!

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 16, 2018 7:27 am
by Jonka
bjornart wrote: Sun Apr 15, 2018 11:02 pm Pirelli har ett 345/35X15 som borde funka. Dock inte billiga!
Björn
Blir inte de ännu bredare?

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 16, 2018 9:18 am
by MagnusW
TB05 som du har finns i lite smalare dimmension, motsvarande 285. De funkar på 11" fälgar, kanske lite tyskstuk på 12".
Men breda 15"s däck finns det få val för. Pirelli har ett classic däck som är brett, men det är nog marginellt mindre "klibbigt".

https://www.longstonetyres.co.uk/michel ... n-tb5.html. Om du tänkt byta till något annat än TB05 så byt alla 4 däcken.

Alternativt kan du börja experimentera med bilen. Är det bara skärmkanten så kan du rulla den eller skära av en del av den. Kanske mer camber, dock beroende på hur och vart de tar i på insidan, ställa upp höjden.
Hårdare torsionsstavar och krängare.... Kanske räcker med andra stötdämpare.

Är karossen breddad till mer är turbobredd så borde det fungera med dessa fälgar och däck.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 16, 2018 11:27 am
by Jonka
Tack för era åsikter... Jag vill ju inte höja bilen för utseendemässigt ser de bra ut. Det är som sagt när bakändan trycks ner. Kanske hårdare stötdämpare...byter man då bara dämpare rakt av för en styvare variant?

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 16, 2018 11:34 am
by Jonka
För att visa höjd bak...

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 16, 2018 12:24 pm
by MagnusW
Det är inte optimalt men man kan men ett par bilstein club sports gör bilen lite styvare framför allt vid snabba förändringar. Vid en kurva så hinner bilen tryckas ihop ändå.
Du har inte mycket camber ser det ut som. Vart tar det i på insidan?

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Mon Apr 16, 2018 8:35 pm
by Jonka
Ok. Cambern är lika med noll. Ska undersöka var det tar i på insidan men jag vill minnas att det är centralt i linje med centrum på fälgen. Kanske något mer framåt på bilen... ska försöka ta en bild i morgon. 👍

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Fri Apr 20, 2018 3:49 pm
by Jonka
1AED2337-9741-4E04-909A-F699FFB34A58.jpeg
1AED2337-9741-4E04-909A-F699FFB34A58.jpeg (1.27 MiB) Viewed 10635 times
Så här ser de ut...

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Fri Apr 20, 2018 3:52 pm
by Jonka
De lutar åt nya bakdäck som är något smalare alternativt 4 nya hjul runt om...

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Fri Apr 20, 2018 4:07 pm
by MagnusW
Ser ju inte ut som om däcket tar i. Att det inte är rött är nog bara att det satt hjul på bilen när den lackades om.

Känn med händerna hur mycket plats du har, det brukar vara tajtast mellan däcket och ena justerskruven för camber eller toe. Jag hat tagit bort den tjocka brickan på den och slipat ned skruven jäms med muttern för att få några mm till, man kan ligga ganska nära utan problem.

1.5 grad camber kan lösa mycket problem.
Smalare däck skulle behöva smalare fälgar för att inte se dumt ut. Jag har de lite smalare TB05 285 på 11" och jag tycker det skulle varit snyggare med lite bredare däck.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Sun Apr 22, 2018 8:24 pm
by Jonka
Tacksam för din input Magnus. Vet du nån bra guide på att justera camber? Jag tänker att det är värt att testa innan jag gör några drastiska beslut. Jag har googlat runt lite men inte hittat nån bra guide på själva processen.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Sun Apr 22, 2018 9:54 pm
by MagnusW
Nä, inte någon som jag direkt kan länka till.

På varje svärd har du 4 skruvar som håller fast det emot bärarmen som navet sitter i.
De två längst bak som de fungerar bara som låsning för att hplla ihop allt. De två andra som sitter längre fram håller också ihop grejerna, men är också excentriska och justerar tå respektive camber, kommer aldrig ihåg vilken som gör vad...

Men för att justera camber eller tå så måste man lossa på alla 4. Excenterna justeras från insidan med STORA insexor.

Tå justeras genom att excentern flyttarbärarmen framåt-bakåt på svärdet, trycker man bärarmen bakåt så går man mot tå-ut ock vice versa.
Camber handlar om att flyttabärarmen uppåt och nedåt på svärdet, tryckt bäramen uppåt i förhållande till svärdet så går man åt negativ camber, det du vill ha.

Detta går att justera liggande på marken, med det kan vara svårt och trångt, men du vill ha vikt på hjulen när du gör det. Kan underlätta att hitta upp bilen och lossa på skruvarna så de inte sitter som berget...
att köra upp bilen på några ramper så man får mer plats underlättar.

Du kan ju bara försöka få max negativ camber, du kommer inte få till något galet mycket.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Thu Apr 26, 2018 11:58 am
by Jonka
Håller på att justera jamber bak, tänkte samtidigt passa på att sänka den något i fram. Har lokaliserat skruvarna/bultarna i fram men vilket håll ska jag dra dem åt? De sitter lika hårt åt båda håll... Samt hur många cm motsvarar ett varv typ? Misstänker att du har koll på detta...

Tack på förhand

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Thu Apr 26, 2018 12:59 pm
by MagnusW
Om jag tänker fritt så ska du skruva ut skruven för att dem lilla armen ska röra sig uppåt och då sänker man bilen.....
Tror det är enklast att höja upp bilen för att ta bort vikten från skruven.
Har ingen koll på hur mycket ett varv gör, prova ett varv i taget.
Man kan räkna på gängstigningen och hur lång bärarmen är i förhållande till justerarmen.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Thu Apr 26, 2018 2:38 pm
by Jonka
ImageDu hade rätt, lossa skruven och man sänker bilen. Dock ser det ut som att min är sänkt så mycket som går på de splincen?! Kan man lossa själva skyddet för torsionen och flytta den ett hack eller är det nåt annat som gäller?

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Thu Apr 26, 2018 2:53 pm
by MagnusW
Ja, du kan ta bort den och positionera om den.
Om den inte rostat fast på staven så ska det bara vara att pilla av den.
Ska sitta en packning av "skumgummi" typ bakom som tätar. Själva staven bör vara infettad ordentligt för att skyddas mot rost.
Ofta kan staven ha nött emot tvärbalken som den går igenom, det är ett resultat av att bussningarna är dåliga i bärarmen.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Thu Apr 26, 2018 5:08 pm
by Jonka
Strålande, nu börjar de likna nåt. Ingen packning kvar att tala om... På ena sidan hade den rostat fast i staven så jag fick ut hela staven. Visst måste man då kunna vrida hela staven ett hack och sen stoppa in den igen och få samma resultat?

Verkligen tack för support Magnus!!

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Thu Apr 26, 2018 8:23 pm
by MagnusW
Det är bara att vrida hela staven.

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Sat Apr 28, 2018 1:51 pm
by Jonka
Har haft ledig tid idag och försökt få till camber idag men blir inte riktigt klok på det... Lossar alla fyra bultarna från utsidan för att sedan justera med insex inifrån. När jag justerar på den stora insex (cambern) så flyttar jag ändå svärdet framåt/bakåt? samt så ser jag att insex justeringsskruv för toe rör sig upp och ner... Är jag ändå på rätt väg? Om bärarmen ska upp så måste juserskruven för toe flytta sig längst ner i sitt "spår"?... Känns som jag dribblat bort mig...

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Sat Apr 28, 2018 1:53 pm
by Jonka
fullsizeoutput_1d1a.jpeg
fullsizeoutput_1d1a.jpeg (1.06 MiB) Viewed 10425 times

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Sat Apr 28, 2018 4:15 pm
by Jonka
Nu fick jag nog fasen till de, trägen vinner! Men med max camber verkar de fortfarande ta i men bara på vänster sida...kanske får kapa bort lite i den kanten...

Hoppas de är fler som får nytta av denna diskussionen...

Tack för all input :D

Re: För breda och klibbiga däck

Posted: Sat Apr 28, 2018 10:38 pm
by MagnusW
Tå skruven till vänster i bilden ovan, den slår runt varje 180 grader. För att få maximal camber så måste den vara åt rätt håll så armen får plats att röra sig.
Det kan också löna sig att ta bort skruvarna och göra rent men en fil så man får bort smuts och oxid.