För breda och klibbiga däck

Forumet för de tekniska frågorna.
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

Input på fälgar och däck sökes. Vid gaspådrag i sväng samt lite guppig väg så tar ytterkanter på däcken i både på insida och utsida på både höger och vänster bakdäck. Dessa (klibb)däck satt på när jag köpte bilen i höstas, dimension är 335/35 r15 (TB15) ... lösningen på mitt problem tänkte jag var att åka till däckfirman o beställa ett par lite smalare samt inga racingdäck där varenda liten sten fastnar...😬 nu ser de ut som vinterdäck av allt grus... killen på däckfirman kliar sig i huvudet och meddelar att några såna dimensioner kan vi inte få tag i.?! Färgbanans bredd mäter 12 tum... hur tycker ni jag ska göra.? Nya fälgar med däck? Söka vidare efter ett något smalare däck... typ 295-305 bredd... bilen är något mer breddad än en turbo. Bilen är en 911 targa 75. Tack på förhand

För bilder klicka på

https://www.facebook.com/groups/porsche ... 801327371/
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
felix83
Posts: 862
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: För breda och klibbiga däck

Post by felix83 »

Jag tror inte alla kan se bilderna, så jag tog mig friheten att ladda upp dem här också.
Attachments
FB_IMG_1523825966122.jpg
FB_IMG_1523825966122.jpg (78.3 KiB) Viewed 4489 times
FB_IMG_1523825960063.jpg
FB_IMG_1523825960063.jpg (50.87 KiB) Viewed 4489 times
FB_IMG_1523825950903.jpg
FB_IMG_1523825950903.jpg (76.44 KiB) Viewed 4489 times
/Felix
911 SC coupe -82
924 Targa -77 (under arbete...)

Instagram: @orebro.classics och @924.resurrection
User avatar
bjornart
Posts: 95
Joined: Wed Sep 19, 2007 9:21 pm

Re: För breda och klibbiga däck

Post by bjornart »

Pirelli har ett 345/35X15 som borde funka. Dock inte billiga!
Björn
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

Tack Felix!
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

bjornart wrote: Sun Apr 15, 2018 11:02 pm Pirelli har ett 345/35X15 som borde funka. Dock inte billiga!
Björn
Blir inte de ännu bredare?
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2323
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: För breda och klibbiga däck

Post by MagnusW »

TB05 som du har finns i lite smalare dimmension, motsvarande 285. De funkar på 11" fälgar, kanske lite tyskstuk på 12".
Men breda 15"s däck finns det få val för. Pirelli har ett classic däck som är brett, men det är nog marginellt mindre "klibbigt".

https://www.longstonetyres.co.uk/michel ... n-tb5.html. Om du tänkt byta till något annat än TB05 så byt alla 4 däcken.

Alternativt kan du börja experimentera med bilen. Är det bara skärmkanten så kan du rulla den eller skära av en del av den. Kanske mer camber, dock beroende på hur och vart de tar i på insidan, ställa upp höjden.
Hårdare torsionsstavar och krängare.... Kanske räcker med andra stötdämpare.

Är karossen breddad till mer är turbobredd så borde det fungera med dessa fälgar och däck.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

Tack för era åsikter... Jag vill ju inte höja bilen för utseendemässigt ser de bra ut. Det är som sagt när bakändan trycks ner. Kanske hårdare stötdämpare...byter man då bara dämpare rakt av för en styvare variant?
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

För att visa höjd bak...
Attachments
fullsizeoutput_1ce8.jpeg
fullsizeoutput_1ce8.jpeg (790.07 KiB) Viewed 4457 times
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2323
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: För breda och klibbiga däck

Post by MagnusW »

Det är inte optimalt men man kan men ett par bilstein club sports gör bilen lite styvare framför allt vid snabba förändringar. Vid en kurva så hinner bilen tryckas ihop ändå.
Du har inte mycket camber ser det ut som. Vart tar det i på insidan?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

Ok. Cambern är lika med noll. Ska undersöka var det tar i på insidan men jag vill minnas att det är centralt i linje med centrum på fälgen. Kanske något mer framåt på bilen... ska försöka ta en bild i morgon. 👍
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

1AED2337-9741-4E04-909A-F699FFB34A58.jpeg
1AED2337-9741-4E04-909A-F699FFB34A58.jpeg (1.27 MiB) Viewed 4368 times
Så här ser de ut...
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

De lutar åt nya bakdäck som är något smalare alternativt 4 nya hjul runt om...
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2323
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: För breda och klibbiga däck

Post by MagnusW »

Ser ju inte ut som om däcket tar i. Att det inte är rött är nog bara att det satt hjul på bilen när den lackades om.

Känn med händerna hur mycket plats du har, det brukar vara tajtast mellan däcket och ena justerskruven för camber eller toe. Jag hat tagit bort den tjocka brickan på den och slipat ned skruven jäms med muttern för att få några mm till, man kan ligga ganska nära utan problem.

1.5 grad camber kan lösa mycket problem.
Smalare däck skulle behöva smalare fälgar för att inte se dumt ut. Jag har de lite smalare TB05 285 på 11" och jag tycker det skulle varit snyggare med lite bredare däck.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

Tacksam för din input Magnus. Vet du nån bra guide på att justera camber? Jag tänker att det är värt att testa innan jag gör några drastiska beslut. Jag har googlat runt lite men inte hittat nån bra guide på själva processen.
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2323
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: För breda och klibbiga däck

Post by MagnusW »

Nä, inte någon som jag direkt kan länka till.

På varje svärd har du 4 skruvar som håller fast det emot bärarmen som navet sitter i.
De två längst bak som de fungerar bara som låsning för att hplla ihop allt. De två andra som sitter längre fram håller också ihop grejerna, men är också excentriska och justerar tå respektive camber, kommer aldrig ihåg vilken som gör vad...

Men för att justera camber eller tå så måste man lossa på alla 4. Excenterna justeras från insidan med STORA insexor.

Tå justeras genom att excentern flyttarbärarmen framåt-bakåt på svärdet, trycker man bärarmen bakåt så går man mot tå-ut ock vice versa.
Camber handlar om att flyttabärarmen uppåt och nedåt på svärdet, tryckt bäramen uppåt i förhållande till svärdet så går man åt negativ camber, det du vill ha.

Detta går att justera liggande på marken, med det kan vara svårt och trångt, men du vill ha vikt på hjulen när du gör det. Kan underlätta att hitta upp bilen och lossa på skruvarna så de inte sitter som berget...
att köra upp bilen på några ramper så man får mer plats underlättar.

Du kan ju bara försöka få max negativ camber, du kommer inte få till något galet mycket.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

Håller på att justera jamber bak, tänkte samtidigt passa på att sänka den något i fram. Har lokaliserat skruvarna/bultarna i fram men vilket håll ska jag dra dem åt? De sitter lika hårt åt båda håll... Samt hur många cm motsvarar ett varv typ? Misstänker att du har koll på detta...

Tack på förhand
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2323
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: För breda och klibbiga däck

Post by MagnusW »

Om jag tänker fritt så ska du skruva ut skruven för att dem lilla armen ska röra sig uppåt och då sänker man bilen.....
Tror det är enklast att höja upp bilen för att ta bort vikten från skruven.
Har ingen koll på hur mycket ett varv gör, prova ett varv i taget.
Man kan räkna på gängstigningen och hur lång bärarmen är i förhållande till justerarmen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

ImageDu hade rätt, lossa skruven och man sänker bilen. Dock ser det ut som att min är sänkt så mycket som går på de splincen?! Kan man lossa själva skyddet för torsionen och flytta den ett hack eller är det nåt annat som gäller?
Attachments
8612B278-9DA6-40AA-8707-894071A70CEE.jpeg
8612B278-9DA6-40AA-8707-894071A70CEE.jpeg (821.83 KiB) Viewed 4229 times
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2323
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: För breda och klibbiga däck

Post by MagnusW »

Ja, du kan ta bort den och positionera om den.
Om den inte rostat fast på staven så ska det bara vara att pilla av den.
Ska sitta en packning av "skumgummi" typ bakom som tätar. Själva staven bör vara infettad ordentligt för att skyddas mot rost.
Ofta kan staven ha nött emot tvärbalken som den går igenom, det är ett resultat av att bussningarna är dåliga i bärarmen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

Strålande, nu börjar de likna nåt. Ingen packning kvar att tala om... På ena sidan hade den rostat fast i staven så jag fick ut hela staven. Visst måste man då kunna vrida hela staven ett hack och sen stoppa in den igen och få samma resultat?

Verkligen tack för support Magnus!!
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2323
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: För breda och klibbiga däck

Post by MagnusW »

Det är bara att vrida hela staven.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

Har haft ledig tid idag och försökt få till camber idag men blir inte riktigt klok på det... Lossar alla fyra bultarna från utsidan för att sedan justera med insex inifrån. När jag justerar på den stora insex (cambern) så flyttar jag ändå svärdet framåt/bakåt? samt så ser jag att insex justeringsskruv för toe rör sig upp och ner... Är jag ändå på rätt väg? Om bärarmen ska upp så måste juserskruven för toe flytta sig längst ner i sitt "spår"?... Känns som jag dribblat bort mig...
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

fullsizeoutput_1d1a.jpeg
fullsizeoutput_1d1a.jpeg (1.06 MiB) Viewed 4158 times
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
Jonka
Posts: 66
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: För breda och klibbiga däck

Post by Jonka »

Nu fick jag nog fasen till de, trägen vinner! Men med max camber verkar de fortfarande ta i men bara på vänster sida...kanske får kapa bort lite i den kanten...

Hoppas de är fler som får nytta av denna diskussionen...

Tack för all input :D
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2323
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: För breda och klibbiga däck

Post by MagnusW »

Tå skruven till vänster i bilden ovan, den slår runt varje 180 grader. För att få maximal camber så måste den vara åt rätt håll så armen får plats att röra sig.
Det kan också löna sig att ta bort skruvarna och göra rent men en fil så man får bort smuts och oxid.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Post Reply