Bränsleanslutning k-jetronic
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Bränsleanslutning k-jetronic
Hej
Någon som kan hjälpa mig med en bild på hur bränslesystemet ska kopplas.
Bilen fungerar idag men jag tycker den går lite ojämnt och har justerat motorn på alla sätt.
Det jag märker skillnad mot min 911 1983 är att när jag har tändningen på så låter det som att bränslet pumpar runt istället för att bara ligga med ett tryck. Jag misstänker då att jag kanske inte har rätt tryck då bränslet lättare kan gå tillbaka till tanken.
Det gäller min 911 1974 med K-jetronic, bränslepumpen sitter vid motorn på denna årsmodell.
Någon som kan hjälpa mig med en bild på hur bränslesystemet ska kopplas.
Bilen fungerar idag men jag tycker den går lite ojämnt och har justerat motorn på alla sätt.
Det jag märker skillnad mot min 911 1983 är att när jag har tändningen på så låter det som att bränslet pumpar runt istället för att bara ligga med ett tryck. Jag misstänker då att jag kanske inte har rätt tryck då bränslet lättare kan gå tillbaka till tanken.
Det gäller min 911 1974 med K-jetronic, bränslepumpen sitter vid motorn på denna årsmodell.
Niklas Granath
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Re: Bränsleanslutning k-jetronic
Här finns en bra källa till info om K-Jetronic på 911. Det enda att se upp med är att det ibland kan skilja mellan USA- och Europa-modeller.
http://jimsbasementworkshop.com/CIS/
http://jimsbasementworkshop.com/CIS/
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Re: Bränsleanslutning k-jetronic
Tack Henrik
Niklas Granath
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Re: Bränsleanslutning k-jetronic
Det kan vara konstruerat lite annorlunda på de tidigaste K-jet som 74. Men på senare som min 77a så ska inte pumpen gå på bara tändningen. Bränslereläet ska slå till när man vriden på starten, samma sladd som går till solenoiden på startmotorn drar även reläet.
Sen ska reläet hållas öppet av en brytare som sitter på bränslevågen i k-jeten, så om motorn stannar så bryter bränslevågen strömmen till reläet och då pumpen.
Men det bör stå beskrivet i länken ovan.
Om pumpen går så finns risken att man pumpar soppa in i cylindrar och fyller vevhuset, det ska ju tätt, men om kolven i bränslefördelaren kärvar lite så kan det sippra förbi och tryckas ut genom spridarna.
Sen ska reläet hållas öppet av en brytare som sitter på bränslevågen i k-jeten, så om motorn stannar så bryter bränslevågen strömmen till reläet och då pumpen.
Men det bör stå beskrivet i länken ovan.
Om pumpen går så finns risken att man pumpar soppa in i cylindrar och fyller vevhuset, det ska ju tätt, men om kolven i bränslefördelaren kärvar lite så kan det sippra förbi och tryckas ut genom spridarna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Bränsleanslutning k-jetronic
Porsche911 wrote: ↑Sun Apr 01, 2018 9:54 pmNågon som kan hjälpa mig med en bild på hur bränslesystemet ska kopplas.
Det gäller min 911 1974 med K-jetronic, bränslepumpen sitter vid motorn på denna årsmodell.
Så här kom jag fram till att bränsleslangarna ska vara monterade på min usa-74, jag tror det är exakt samma på europa -74.
På bilden är dock luftslangarna (de 3 st) på vakuum-ventilen (deceleration valve) felkopplade, jag bytte plats på dem efter att denna bilden togs för några år sedan.
Och det stämmer som Magnus skriver ovan att pumpen går hela tiden och det blir då lite rundgång i systemet, till skillnad mot när pumpen går av/på.
Bengt
Last edited by gtBen on Tue Apr 03, 2018 9:35 pm, edited 2 times in total.
@lagteknik
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Re: Bränsleanslutning k-jetronic
Tack, då ska jag få ordning på detta.
Noterade även att jag saknar kolfilter till luftningen av bensintanken. Luktar bränsle i garaget.
Vet någon om en lösning för att åtgärda luftningen, just nu har jag bara kopplat en slang ut i motorrummet utan filter
Noterade även att jag saknar kolfilter till luftningen av bensintanken. Luktar bränsle i garaget.
Vet någon om en lösning för att åtgärda luftningen, just nu har jag bara kopplat en slang ut i motorrummet utan filter
Niklas Granath
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Re: Bränsleanslutning k-jetronic
Vilken slang var det som var felkopplade mot din bild?
Niklas Granath
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Re: Bränsleanslutning k-jetronic
Luftningen går till kolfilterbehållaren där bak, och sedan vidare genom tunneln och kopplas ihop med luftningen av tanken och sedan vidare ut till en plastbehållare i framskärmen.Porsche911 wrote: ↑Tue Apr 03, 2018 9:34 pmNoterade även att jag saknar kolfilter till luftningen av bensintanken. Luktar bränsle i garaget.
Vet någon om en lösning för att åtgärda luftningen, just nu har jag bara kopplat en slang ut i motorrummet utan filter
Bengt
@lagteknik
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Re: Bränsleanslutning k-jetronic
Kontrollerade på min bil, mina slangar är kopplade som på din bil. Det betyder att jag kopplat något fel.
Hur upplevdes bilen innan du satte rätt?
Hur upplevdes bilen innan du satte rätt?
Niklas Granath
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Re: Bränsleanslutning k-jetronic
Så här ska det vara enligt bilder från när jag plockade ur motorn, jag har inte startat upp den än.
Bengt
@lagteknik