K-Jetronic kunskap?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

K-Jetronic kunskap?

Post by peterc »

Hej
Är det någon här som vet någon som verkligen kan hur ett K-Jetronic system fungerar? Någon som kan mäta upp och justera eller byta felaktig komponent, alltså inte något Trial and Error bytande.
Min 83 Cab som bara gått 5.400 mil går rätt så fint men den pendlar mycket när den är kall. Börjar man byta någon komponent så tror jag att det uppstår andra problem, det är nog bäst att göra en riktig grundinställning.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: K-Jetronic kunskap?

Post by MagnusW »

Har du inte Probsts Bosch bok så köp den. Sen behöver du en bränletrycksmätare med rätt anslutningar, står i boken hur en sådan ska vara konstruerad.
Men innan dess så bör man se till att det inte finns några vacuumläckor.

Annars kan du prova att skruva upp co-halten något snäpp, den påverkar blandningen mest på tomgång och vandrande tomgång brukar bero på att den står magert.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Litenochklen
Posts: 13
Joined: Thu Jan 19, 2017 2:48 pm

Re: K-Jetronic kunskap?

Post by Litenochklen »

Jag håller med om att den nog går för snålt och det intressanta är varför den går för snålt. Vacumläcka är ju en uppenbar möjlighet och innan man är säker på att den inte drar tjuvluft är det ingen idé att göra någonting annat. Att leta luftlävkor bör alla verkstäder klara.

Skulle det vara problem fast det är tätt så vet jag en firma i Mariefred som visserligen inte har bilreparationer som huvudsysselsättning men för ägaren är mycket duktig på k-jet och dessutom har mätutrustning.
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: K-Jetronic kunskap?

Post by tomlin »

Ett test med att spreja startgas om den drar tjuvluft någonstans kanske kan vara ett första steg.
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: K-Jetronic kunskap?

Post by bsimonson »

Om man misstänker vacuumläcka kan man börja med att skruva av oljepåfyllningslocket när den står på tomgång. Om den då tappar i varv så är det troligen inte en luftläcka.

Jag har mätinstrument för k-jetronic om du vill låna. Jag har gjort grundmätningarna tidigare, det är inte alls speciellt svårt.
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
Post Reply