Page 1 of 1

Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Tue Dec 26, 2017 4:43 pm
by bsimonson
Hej,

Jag måste ta ner och dela min 3.0 SC motor eftersom bakre lagret (#8) rör sig en aning i förhållande till blocket och jag vågar inte köra vidare och riskera att skada motorn (mer). Har köpt Waynes bok och det känns ju helt genomförbart om man bara tar det lugnt och metodiskt. Har dock några frågor:

– Motorstativ och adapter. Funkar Biltema-stativ och passar adaptern till det i så fall? Var får man tag i en adapter i Sverige?
– De specialverktyg man behöver för t ex kamaxeln, är det Porsche man vänder sig till eller har andra leverantörer dom också?
– Var vänder man sig bäst för rengörning och uppmätning av block, axlar, cylindrar och toppar? Är det de vanliga verkstäderna eller lämnar de i sin tur bort det till någon mekanisk verkstad som man kan gå direkt till?
- Har en stor mängd plastlådor och plastpåsar för att hålla ordning på allt; alla andra allmänna tips att tänkta på innan man startar mottages tacksamt! :D

God Jul!

/b

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Tue Dec 26, 2017 7:21 pm
by HenrikL
Jag köpte en "halvmåne" på eBay och den fungerar okej med ett universal motorstativ, men motorstativets fyra armar är ofta i vägen. Hade jag i dag börjat från noll hade jag nog hellre köpt något som denna:

https://www.ebay.com/itm/Porsche-356-91 ... jp&vxp=mtr

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Tue Dec 26, 2017 8:28 pm
by bsimonson
Jag blir lite förvirrad, är det du länkade till inte en “halvmåne” eller finns det olika varianter? Det du länkade till var det jag tänkte mig och som Wayne rekommenderar.

Tack för svar!

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Tue Dec 26, 2017 10:07 pm
by MagnusW
Du har den senare typen av kam bultar, då behöver du ett special verktyg. Är du lite händig och har en svets då kan du nog göra ett själv.
Med svets, vinkelslip och mapp-gas brännare (Jula) så kan man göra många olika special verktyg.

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Tue Dec 26, 2017 11:02 pm
by HenrikL
bsimonson wrote:Jag blir lite förvirrad, är det du länkade till inte en “halvmåne” eller finns det olika varianter? Det du länkade till var det jag tänkte mig och som Wayne rekommenderar.

Tack för svar!
Denna "halvmåne" var betydligt billigare när jag köpte för 8 år sedan:

Image

Funkar som sagt okej, men den andra typen är bättre.

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Wed Dec 27, 2017 8:55 am
by MagnusW
HenrikL wrote:
bsimonson wrote:Jag blir lite förvirrad, är det du länkade till inte en “halvmåne” eller finns det olika varianter? Det du länkade till var det jag tänkte mig och som Wayne rekommenderar.

Tack för svar!
Denna "halvmåne" var betydligt billigare när jag köpte för 8 år sedan:

Image

Funkar som sagt okej, men den andra typen är bättre.
En sån har jag, funkar men man kan inte skruva koppling/svänghjul med den på motorn pga att motorn hamnar för nära. Värmekammare/grenrör kan också ta i själva stativet av samma anledning, vilket är det största problemet, svänghjul kan man skruva på "golvet".
Jag har dock gjort distanser av lite tjockare rör (och längre skruvar) mellan ringen och stativet, det funkar. Hade jag fått tummen ur så skulle jag lägga några svetsar också....

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Wed Dec 27, 2017 9:53 am
by bsimonson
Ah, nu fattar jag skillnaden. Har inte sett någon sådan halvmåne till salu någonstans dock. Har letat vidare efter det bra fästet också men det verkar tyvärr bara gå att beställa från USA och ingen som vill sälja begagnade heller :o

Vad det gäller specialverktyg så är jag tyvärr inte tillräckligt flink för att göra mina egna så det blir till att köpa/låna när jag har fått ur motorn och kan se vilken typ av låsning jag har för kamaxlarna.

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Wed Dec 27, 2017 10:37 am
by Sven
Jag köpte mitt stativ av den här killen i England. Själva ställningen med hjul köpte jag på Biltema.
Jag tror att han gör dessa på beställning, köpte mitt 2014.

http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... hilit=Yoke

Hans mejl:
Beetlejac72 "at" aol.com

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Wed Dec 27, 2017 11:15 am
by HenrikL
Finns en säljare på Samba som också säljer liknande:

https://www.thesamba.com/vw/classifieds ... n%5B%5D=69

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Wed Dec 27, 2017 4:34 pm
by Johannes
Verktyg finns hos de större handlarna. Om Porsche säljer vet jag inte. Förr i tiden släppte de ju inte ens reservdelsnummren. Tror inte att Stahlwille har specialverktyg längre. Vill ha det till att Hazet tog över, men det kanske bara är för vattenkylda.

Har varit med om kammar som verkligen suttit haft dragna så hemmagjorda verktyg funkar inte alltid. Smidda grejor är en fördel. Titta gärna in hos Stonski racing de har en del flashiga grejor.

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Wed Dec 27, 2017 5:43 pm
by bsimonson
Det verkar ju vara precis vad jag behöver och till ett vettigt pris + att man slipper tull/moms :D

Har skickat ett mail, får se om han fortfarande tillverkar eller har något att skicka. Tack för tipset!
Sven wrote:Jag köpte mitt stativ av den här killen i England. Själva ställningen med hjul köpte jag på Biltema.
Jag tror att han gör dessa på beställning, köpte mitt 2014.

http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... hilit=Yoke

Hans mejl:
Beetlejac72 "at" aol.com

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Wed Dec 27, 2017 5:55 pm
by bsimonson
Jag har kollat efter verktyg på utzon och design911 men hittar inget på deras hemsidor, man kanske måste ringa?

Hittade sirtools som har alla verktyg men har ännu inte hittat någon distributör för dom, jakten går vidare :lol:
Johannes wrote:Verktyg finns hos de större handlarna. Om Porsche säljer vet jag inte. Förr i tiden släppte de ju inte ens reservdelsnummren. Tror inte att Stahlwille har specialverktyg längre. Vill ha det till att Hazet tog över, men det kanske bara är för vattenkylda.

Har varit med om kammar som verkligen suttit haft dragna så hemmagjorda verktyg funkar inte alltid. Smidda grejor är en fördel. Titta gärna in hos Stonski racing de har en del flashiga grejor.

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Wed Dec 27, 2017 9:25 pm
by Porsche911
Såld

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Thu Dec 28, 2017 10:11 am
by MagnusW
bsimonson wrote: Vad det gäller specialverktyg så är jag tyvärr inte tillräckligt flink för att göra mina egna så det blir till att köpa/låna när jag har fått ur motorn och kan se vilken typ av låsning jag har för kamaxlarna.
Har du gamla kamlåsningen med 46mm muttern så har jag några hempulade verktyg du kan få låna.

Sitta fast kan de göra också, men tom en elektrisk mutterknackare brukar kunna få bort dom.

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Thu Dec 28, 2017 12:43 pm
by freddegabbe
Jag har ett P9191, för den lite nyare kamlåsningen, som du kan låna.

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Thu Dec 28, 2017 3:08 pm
by bsimonson
Fredrik och Magnus, tack för erbjudandet att låna! Jag hör av mig när jag har fått ur motorn och ser vilka verktyg som behövs.

Niklas, tack till dig med. Jag fick dock svar från ddk-killen som ska skicka ett fäste efter nyår så jag kör på det eftersom det verkar lite smidigare.

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Mon Jan 29, 2018 9:30 pm
by Saffe
Porsche911 wrote: Wed Dec 27, 2017 9:25 pm Jag har en halvmåne om du vill köpa, kostar 500:-
Niklas, jag köper gärna halvmånen av dig.

Re: Motorrenovering – utrustning och bearbetning

Posted: Sat Mar 17, 2018 2:12 pm
by Porsche911
Hej

Den är såld