Renovering av motor 2,0T -68

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Renovering av motor 2,0T -68

Post by Hasse Ingerhage »

Hej,
Har plockat ner min motor, 2,0T från -68, magnesiumblock.
Den läcker en del olja och går lite ojämnt i mellanregistret(kanske förgasarprobl) men går hyfsat på högre varv.
Har köpt motorn för ett par år sen och vet inget om dess historia men har nu kört den en säsong, knappt 100 mil.
Den har stått stilla 10-15 år innan jag köpte den.
Verkar vara std cylindrar/kolvar och kammar.
Cylindrarna har ganska djupa repor i längsled men kolvarna verkar hyfsade, har dock inte mätt upp någonting.
Funderar på nya cylindrar, högkompkolvar och vassare kammar, typ E eller liknande.
Kan man få i 2,2 cyl utan att bearbeta blocket?
Ser att AA-Performance har 82,5 mm cyl/kolvar som ska passa 2,0 utan bearbetning. Är det någon som vet om det verkar vettigt?
Har inte delat blocket ännu: Har hört att det kan vara spänningar i magnesiumblock så att man då måste arborra. Oljetrycket var bra så jag skulle helst vilja slippa dela. Dumt eller??
Läste att det ev går att byta vevstakslager utan att dela blocket, hur??
Cylinderbultarna ser ut att vara OK, ingen av eller släppt i gängorna.

Vet att det finns många kunniga här i forumet och jag skulle vara tacksam för lite råd.

Hälsn Hasse
Hasse I
912/911 coupe -65
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Renovering av motor 2,0T -68

Post by Johannes »

Vill ha det till att du kan få i 84 mm cyl i tvålitersblocket. Det ger då 2,2 l. Men du måste bearbeta topparna eller skaffa nya. Dessutom får man nog räkna med att bearbeta kedjehusens höjd.

Dessutom får du i så fall sänkt kompression!

Men att trimma upp en motor utan att kolla vev och ramlager är nog ingen bra ide. Man vet aldrig vad man har för motor innan vevlagren är kollade. Trist men korrekt. Vevstaksskruvarna är dessutom inte gratis men heller inte avgörande för ett sånt jobb.

I Magnesiumblocken ligger mellanaxeln direkt i metallen utan lager så det bör man nog se till att få en maskinbearbetning och bygga om. Dessutom bygger du på en gjuten vevaxel utan motvikter vilket i sig kanske inte är en stopper men heller ingen fördel i sig.
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Renovering av motor 2,0T -68

Post by Hasse Ingerhage »

Tack Johannes för bra synpunkter.
Ska kolla runt lite mer innan jag bestämmer mig för hur jag ska gå vidare.
Hälsn Hasse
Hasse I
912/911 coupe -65
Post Reply