Rubricerade fel har kommit smygande på min 2,4 T motor från 1972 under sista månaden.
Vid häftig inbromsning (och urtrampning) sjunker varvtalet ner under tomgångsvarvet (ca 1000 r/m) och motorn stannar inom ca 5 sekunder. Om jag med hjälp av handgasen håller högre tomgångsvarvhänder inte samma sak. Felet är tydligare när motorn är kall än när den är riktigt varm.
Tacksam för förklaring på vad det kan vara för fel och hur jag ska rätta till det.
Hasse
Stannar vid hård inbromsning
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
För en annan som inte har riktig koll men en otroligt gedigen erfarenhet av att göra fel, hitta fel och glömma....... sâ làter det i varjefall som om det är bränslerelaterat (men det har du väl redan listat ut).
Jag hade först kollat sâ att alla komponenter i bränsle systemet är ordentligt fastskuvade (typ sâ att inte bränslepumpen âker fram vid inbromsning och drar i slangen, eller nàtt enkelt), sedan den vanliga proceduren, branslefilter-pump-tank rengörning.
Det kan dock vara vad som helst, kommer ihâg min gamla Cittra, vilken gjorde ât blinkerssäkringar som om det vore popcorn men bara över 2500 varv, det var ett dâligt motorfäste sâ motorn drog i imobilizerkabeln som drog i larmkabelhärvan som gnagde av isoleringen pâ blinkerskabeln (vilken var dragen under reservhjulet)....... det tog ett tag att lista ut!
Kul om vi âterkommer efter vi har fixat mystiska fel och berättar hur det gick, dâ blir det lite som en kunskapsbank!
Som min sura erfarenhet med slangar i fuchs fälgarna vilka tätade mot ventilhâlet fast det egentligen bara var 0.8 bar i slangen och resten pyste ut sakta.... en hyffsad hög oddsare man bara svârligen kunde ha gissat sig till!
Jag hade först kollat sâ att alla komponenter i bränsle systemet är ordentligt fastskuvade (typ sâ att inte bränslepumpen âker fram vid inbromsning och drar i slangen, eller nàtt enkelt), sedan den vanliga proceduren, branslefilter-pump-tank rengörning.
Det kan dock vara vad som helst, kommer ihâg min gamla Cittra, vilken gjorde ât blinkerssäkringar som om det vore popcorn men bara över 2500 varv, det var ett dâligt motorfäste sâ motorn drog i imobilizerkabeln som drog i larmkabelhärvan som gnagde av isoleringen pâ blinkerskabeln (vilken var dragen under reservhjulet)....... det tog ett tag att lista ut!
Kul om vi âterkommer efter vi har fixat mystiska fel och berättar hur det gick, dâ blir det lite som en kunskapsbank!
Som min sura erfarenhet med slangar i fuchs fälgarna vilka tätade mot ventilhâlet fast det egentligen bara var 0.8 bar i slangen och resten pyste ut sakta.... en hyffsad hög oddsare man bara svârligen kunde ha gissat sig till!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Jag har delvis samma problem, dock bara vid rödljus när jag stanar helt och bilen är tämligen kall, tror dock att det är Offners sjukt låga tomgångsinställning som spökar (ca 200 r/m). Jag tiggde och bad om att få lite högre men det vara kallahanden. (Min interimslösning, då jag inte har någon handgas ikopplad är att brommsa sista lilla biten med handbromsen så jag kan hålla motorn vid liv med gasen). Min tjej tycker detta arangemang är, citat: "Helt jävla värdelöst".
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117