vätska för att testa k-jetronic?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

vätska för att testa k-jetronic?

Post by gtBen »

Finns det någon bra vätska man kan använda istället för bensin för att testa bensinpumpen och allting i k-jetronic bränsleinsprutningen?

bensin! flampunkt -40 grader C , känns lite för lättantändligt
alkylatbensin! flampunkt -40 grader C
lacknafta! flampunkt 60 grader C , blir inte gummislangarna mjuka av det?
diesel! flampunkt högre än +60 grader C
fotogen! flampunkt 38-72 grader C

Bengt :?:
@lagteknik
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: vätska för att testa k-jetronic?

Post by mikael »

Bengt,

Det finns speciell testvätska för insprutningssystem och pumpar. Jag vet att Castrol har (hade?), och säkert andra. Kan den hetat Calibration oil eller Calibration fluid? Har kontrollerade egenskaper som ger rätt volyminställningar och dessutom ger korrosionsskydd i renoverade pumpar.

Fast kanske inte till så mycket hjälp för jag vet inte var sådan vätska säljs...
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: vätska för att testa k-jetronic?

Post by henca »

Då jag googlar "castrol calibration" hittar jag någon olja som kallas för 4113 men som verkar vara avsedd för kalibrering av diesel-insprutningspumpar. Är det den som avses? Det verkar inte helt lätt att hitta den på någon svensk nätbutik, men den finns på tyska ebay:

http://www.ebay.de/itm/Castrol-Calibrat ... 1868681379

m v h Henrik
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: vätska för att testa k-jetronic?

Post by Poppe »

gtBen wrote:Finns det någon bra vätska man kan använda istället för bensin för att testa bensinpumpen och allting i k-jetronic bränsleinsprutningen?

bensin! flampunkt -40 grader C , känns lite för lättantändligt
alkylatbensin! flampunkt -40 grader C
lacknafta! flampunkt 60 grader C , blir inte gummislangarna mjuka av det?
diesel! flampunkt högre än +60 grader C
fotogen! flampunkt 38-72 grader C

Bengt :?:
När jag provkört spridare och bränslehuvud mm har jag satt spridarna i små petflaskor, fungerar fint :wink:
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: vätska för att testa k-jetronic?

Post by gtBen »

Poppe wrote: När jag provkört spridare och bränslehuvud mm har jag satt spridarna i små petflaskor, fungerar fint :wink:
Tackar Poppe, jag har också tänkt mig pet-flaskor då jag inte har några nappflaskor att recycla.
Men jag är lite orolig att det ska duscha och spruta vätska i alla riktningar när jag sätter tryck på det, och vill då inte det är bensin som läcker ut. Ett tips från den lokala gurun/coachen är att köra med diesel, och sedan köra ur den med bensin när man vet att man har läget under kontroll.

Bengt
@lagteknik
Post Reply