Förgasarproblem

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Förgasarproblem

Post by 9111974_Stockholm »

Har lite inkörningsproblem med mina Weber 40. Går fint när jag väl kör, men tomgången fastnar på 2-3000 varv för att därefter sakta falla tillbaka till rätt tomgång kring 1100 varv. Ibland faller den dock tillbaka direkt. Någon som har några idéer kring vad det kan vara? Det är inget i länkaget. Problemet är detsamma även när länkaget kopplas ur. Problemet består även vid varm motor.

Calle
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Förgasarproblem

Post by Jesse »

Fördelaren som kärvar och inte returnerar?
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Förgasarproblem

Post by henca »

Nu vet jag inte alls om mina erfarenheter är relevanta för en förgasarmotor, men jag har varit med om liknande fenomen på min CIS 2.7-motor.

Grundproblemet för mig är att WUR (Warm Up Regulator) är defekt. Därför har den kopplats loss och namnet till trots lider jag inte av att motorn skulle gå dåligt när den är kall, däremot har den inte riktigt alla hästar på höga varv. En verkstad upptäckte att WUR inte var inkopplad och kopplade in den. När jag sedan fick tillbaka bilen hade den alla sina hästar på höga varv och det var ju roligt.

Min trasiga WUR ledde dock till två mindre roliga effekter:

1) Det läckte ut bensin ur WUR, bensinlukt i motorrummet är ganska otäckt.

2) Varvtalet betedde sig precis som du beskriver. Då man släppte gasen stannade varvtalet någonstans kring 2000-3000 rpm för att sedan sakta sjunka ned mot korrekt tomgång. Förutom att man då hade en irriterande hög tomgång innebar det också att man inte hade den motorbroms som man var van vid.

Kanske har inte din förgasarmotor någon WUR alls, men om den skulle ha det så skulle den kunna förklara dina problem.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Förgasarproblem

Post by Johannes »

Min första tanke är tjuvluft. En förgasare ställer aldrig om sig själv...troligtvis ligger inte felet vid justerskruvarna på halsarna.

Förslår att du kollar så att spjällen tätar. Möjligen sitter inte skivorna som de skall, men ännu troligare så är spjällaxlarna glappa. Tjuvluft med andra ord.

Oavsett vilken förgasaremodell av Weber du har så är detta värt att börja med.
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: Förgasarproblem

Post by 9111974_Stockholm »

Tack för bra svar! Motorbyggaren är säker på att förgasarna behöver ställas nu efter ca 200 mil på ny motor. Inte för att de ställt om sig utan för att motorn körts in lite och därmed kräver en annan setting. Gick som en klocka fram tills för 50 mil sen för att därefter bli gradvis sämre, och förgasarna är renoverade, så spjällen borde vara ok även om jag håller med om att symptomen tyder på tjuvluft. Testar att ställa först så dyker jag djupare om det inte hjälper.

Calle
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Re: Förgasarproblem

Post by Johan h »

Tjena,
Detta kanske är en osannolik orsak, men jag hade samma problem och det visade sig att muttern i ändan av spällaxeln inte hade en låsbricka (brickan har en kant man viker kring muttern) så muttern spändes åt emellanåt och då hängde gasen en stund.

Tjuvluft låter för övrigt som en sannolik orsak, testa med att spruta startspray runtomkring förgasare och packningar, det blir direkt en skilnnad i gång när sprayen träffar läckaget.
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Förgasarproblem

Post by Johannes »

På nåt vis tycker jag att det ändå låter som om spjällen inte går tillbaks till sitt viloläge och att det tjuvdrar runt om, detta eftersom tomgången ibland faller tillbaks. Webrarna är väldigt känsliga för skit i bränslet. Skulle det tjuvdra runt insugningsrören borde tomgången var likadan och inte sjunka vid vissa tillfällen

De ser i stort sett likadana ut allihop, de första hade inte acc pump och sen har det skett vissa modifieringar, att det skiljer på trattar och gulkrom eller ej är en sak, men på S varianten tillkom det en funktion för extra anrikning vid full fart är väsentligt men påverkar inte tomgångsegenskaperna.

Spjälaxlarna skiljer sig åt, finns de som är skarvade med ett clips av plåt och de med något som påminner om en svarvad stoppring. Det uppstår ett slitage i förgasarhuset där spjälaxeln rör sig. För att råda bor på det så införde fabriken en busaning av plast. Det är ett snett avfasat plastband som man kan snurra in. Det var bara ett fel på den lösningen. Den fungerade inte. Det blev värre. Plasten slets ut snabbt och byttes ej i tid och det blev det verkligen slitage i metallen. När spjälaxeln inte sitter som den skall så hamnar inte heller spjället i rätt position och det sliter märken i förgasarhalsen.

Däremot så skakar det en del i motorn och spjällen stänger ungefär som det är tänkt

Den här typen av problem blir ännu svårare på 46:or, det är samma hus och då blir det mindre yta som bär axeln.

Det finns firmor som arborrar upp förgasarna till 42, 43, 44 mm och fixar nya lägen och spjälaxlar, artisteri i den högre skolan och det erfordras givetvis hyfsad maskinpark.


Men om problematiken kom snabbt så kanske det inte är slitage i halsarna utan sm förgående förslog, muttern i änden. Då kan ju spjällen även kärva en aning .Om bestyckningen är hyfsat korrekt så är de inte så svåra att justera i garaget som de kan förefalla vid första anblicken, även om bredbandslambda och mätning under färd ar att föredra framför rullande landsväg, då får man problem med klibbande däck, värme och en del annat. Fast det har ju heller inte med tomgången som sådan att göra.


Värdelöst vetande, dessa trippelförgasare sitter även på Alpine 310.


Ser fram emot svaret när du fått ordning på det hela.
Post Reply