Skorrande koppling

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Skorrande koppling

Post by alf3001 »

Jag har ett litet problem som gör mig en smula nervös... När jag slirar på kopplingen, kring 1000 till 1200 rpm så skorrar det ganska rejält i kopplingen. Nu behövs det ju inte så ofta, men t ex i motlut så kan det behövas, och jag har fått motorstopp i rampen upp från garaget och då lät det rejält.

Nu är frågan om det är någon som vet vad det kan vara? Jag vill ju gärna undvika att byta hela kopplingen om det går, och lördags så hörde jag att det kanske var urtrampningslagret. Vad tror ni?

Hälsningar

-ALF
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Låter ju skit-trist det där, hoppans någon kan komma med tips, jag vet inte ett smack om sån't där. :cry:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Njaee... det är ju inte så kul och jag vet inte riktigt vad det är. Någon som har några finurliga tips?

-ALF
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Hade inte din varit sportomatic? Kan det vara nâtt, som tar i lamellen?

Annars lâtar det som ett dâligt urtrampningslager, men dom brukar inte varna sâ värst länge (i vartfall inte pâ vanliga bilar) sâ det märker du snart! :cry:
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Åhå... Då är det kanske läge att se till att byta det under vintern... Skulle vara mögligt om det gav sig i rampen på väg upp från garaget. Särskilt som att rampen svänger 90 grader till höger på väg upp och det är inte festligt att försöka backa ner :shock:

Nytt kostar 2k från vår sponsor, men frågan är hur attan man ska byta det? Jag har ju knackigt med garage. Någon som har ett bra garage att låna ut en eftermiddag och som gjort det tidigare?

-ALF
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Men när den pajar stannar den i uppsläppt läge, dvs. det gâr inte att trampa ur (inte kul heller, men du kommer upp i vartfall)!

Hör dock med en "riktig" expert, han borde kunna lyssna sig till ett dâligt lager pâ 20 meters hâll, innan du river isär bilen.....
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Det låter som en bra idé... att kolla med en expert alltså.

Är det Offner som gäller då, här i Stockholm eller är han fortfarande sjukskriven? Någon som vet?

-ALF
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Grym bild Alf, trodde först det var Freud utan skägg, men sen sâg jag att det var en mycket viktigare gubbe!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Visst ser han skön ut? Förstående men ändå bestämd, som en sträng morfar som delar ut klubbor efter att ha skällt ut en för att man pallat äpplen hos grannen :roll:
Post Reply