Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
laxen911
Posts: 66
Joined: Sat Oct 10, 2015 9:22 pm
Location: Stockholm

Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by laxen911 » Fri May 12, 2017 7:44 pm

Hej,

Har en 2.2l S maskin med MFI i min bil. De av er som har liknande motorer (eller tror er veta iaf): har ni några tips/rek vad man ska tänka på vad gäller väl av bensin (oktantal)? Av det som idag brukar finnas tillgängligt hos de de större mackarna; vad väljer ni och varför? Hur viktigt är oktantalet, vad är det lägsta man bör köra med? Är just nu på bilsemester i Danmark och de har inget högre än 95 oktan! Blir lite orolig med tanke på att en 2.2S maskin har relativt högt komp?
Rikard L
912/6 -65 signalröd

petter
Posts: 310
Joined: Tue Jun 17, 2008 8:37 pm

Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by petter » Fri May 12, 2017 8:06 pm

98an har generellt mindre tillsatser medans 95orna lär ha lite olika tillsatser beroende på kedja
912-66
912-67
911-73 T

User avatar
henca
Posts: 165
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by henca » Fri May 12, 2017 8:28 pm

laxen911 wrote:Är just nu på bilsemester i Danmark och de har inget högre än 95 oktan! Blir lite orolig med tanke på att en 2.2S maskin har relativt högt komp?
Kanske skulle det gå att ställa in en tidigare tändpunkt för att funka med 95 oktan? Annars har nog Shell bensin som funkar:
http://www.shell.dk/motorists/shell-fue ... power.html

m v h Henrik

laxen911
Posts: 66
Joined: Sat Oct 10, 2015 9:22 pm
Location: Stockholm

Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by laxen911 » Fri May 12, 2017 8:43 pm

henca wrote:
laxen911 wrote:Är just nu på bilsemester i Danmark och de har inget högre än 95 oktan! Blir lite orolig med tanke på att en 2.2S maskin har relativt högt komp?
Kanske skulle det gå att ställa in en tidigare tändpunkt för att funka med 95 oktan? Annars har nog Shell bensin som funkar:
http://www.shell.dk/motorists/shell-fue ... power.html

m v h Henrik
Tack för tipset Henrik ser ut enl hemsidan att V-power ska finnas !
Rikard L
912/6 -65 signalröd

User avatar
Sven
Posts: 562
Joined: Tue Jul 03, 2007 6:12 am
Location: Lidingö

Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by Sven » Fri May 12, 2017 9:26 pm

Jag har övergav V-power när de sänkte oktantalet och blandade i alkohol för några år sedan.
Kör numera på circle k miles plus 98 oktan och blandar i Tripak. Funkar fint.
356 -54
Carrera -84

User avatar
MagnusW
Posts: 1727
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by MagnusW » Sat May 13, 2017 2:57 pm

Har skrivit det förr, men ALL bensin har etanol i sig idag. Bara för att man alltid tankar samma märke är inte samma sak som att man alltid tankar samma bensin. Det beror på vilken depå som förser det området med bensin.
Kör på 98, helst från en station med lite omsättning, resten är en gissningslek...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

laxen911
Posts: 66
Joined: Sat Oct 10, 2015 9:22 pm
Location: Stockholm

Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by laxen911 » Sun May 14, 2017 3:41 pm

Okej jag förstår resonemanget att välja 98 framför 95 oktan då den första i allmänhet har färre tillsatser. Men jag var främst intresserad av att förstå hur viktigt oktantalet som sådant är? Jag brukar tanka 98 Miles plus hos Circle K. Men om jag någon gång skulle behöva tanka 95 oktan, hur illa är det? Ingen risk för spikning hos en 2.2S maskin?
Rikard L
912/6 -65 signalröd

User avatar
peterc
Posts: 503
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by peterc » Sun May 14, 2017 5:53 pm

Du hör i allmänhet spikning. Segdra inte och ta inte ut höga effekter. Kör med ägg under högerfoten. Låt motorn gå lätt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

laxen911
Posts: 66
Joined: Sat Oct 10, 2015 9:22 pm
Location: Stockholm

Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by laxen911 » Sun May 14, 2017 8:29 pm

peterc wrote:Du hör i allmänhet spikning. Segdra inte och ta inte ut höga effekter. Kör med ägg under högerfoten. Låt motorn gå lätt.
Ok tolkar ditt svar som att jag bör köra försiktigt och uppmärksamma ev spikningsljud om jag någon gång skulle tvingas tanka 95 oktan.
Rikard L
912/6 -65 signalröd

User avatar
Jakesta
Posts: 60
Joined: Tue Oct 21, 2014 2:55 pm
Location: Luleå

Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by Jakesta » Wed May 17, 2017 7:45 am

Hur högt komp har du? Jag har kört med 11,5 komp och lite racigare kammar på 95 oktan utan problem (dock ej porsche), så det borde gå bra på en S maskin också om man inte har allt för aggresiv tändkurva.
911 SC 3.0 -81

Poppe
Posts: 337
Joined: Wed Aug 09, 2006 9:15 pm

Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by Poppe » Wed May 17, 2017 8:15 am

En 2,2 S bör ligga på 9,8:1 i kompressionsförhållande, ser ingen anledning till att oroa sig för spikningar med 95 oktan.

Undvik att ligga på hög växel och segdra från låga varv om du känner dig osäker, spikar det så bör du höra det.

:wink:

User avatar
insw
Posts: 340
Joined: Sun Aug 14, 2005 7:02 pm

Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by insw » Wed May 17, 2017 8:21 am

Var hittar man Tripak?

User avatar
Sven
Posts: 562
Joined: Tue Jul 03, 2007 6:12 am
Location: Lidingö

Re: Lämplig bensin/oktantal 2.2S

Post by Sven » Wed May 17, 2017 7:27 pm

insw wrote:Var hittar man Tripak?
I Stockholm så är det Hansen Racing som är nån form av huvudleverantör.
Jag har hittat Tripak hos en del Autoexpertenbutiker bl a AR-bil på Studentbacken.
356 -54
Carrera -84

Post Reply