Tvåtaktsolja för en MFI-motor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Tvåtaktsolja för en MFI-motor

Post by laxen911 »

Hej,

Har hört att det rekommenderas att man tillsätter ca 0.2% tvåtaktsolja hos bensinen vid tankning av en bil med MFI för smörjning av pumpen m.m.? Är det något särskilt man ska tänka på vad gäller val av tvåtaktsolja? Vad tror ni tex om denna?
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... t|Motortyp

Finns ju även mer allmänna tillsatser till bensin.Är det att rek som komplement/ersättning till tvåtaktsolja för en MFI motor?
Rikard L
912/6 -65 signalröd
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Tvåtaktsolja för en MFI-motor

Post by Sven »

Jag kör med http://www.tripak.se/fuel-additives/gas-treatment/ i alla mina bilar.
I den MFI-Porsche som jag hade så upplevde jag att Tripak gjorde att motorn blev mycket harmonisk.
I just den bilen blev det ingen minskad bensinförbrukning, men det blir det i mina andra bilar. Speciellt de med mycket motor...
:D
356A -59
Carrera -84
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Tvåtaktsolja för en MFI-motor

Post by peterc »

Hej
Jag använder tvåtaktsolja i både den bil jag har med MFI motor och den med K-Jetronic. Har inte varit så noga med vilken sort, köper en sån där liten moppeflaska som mackarna har. Slår nog i lite mer än 0.2%, har funkat bra i flera år. Med dagens bensin ger det ett bra skydd. En kompis fick krångel med att hans MFI motor gick illa efter uppstart på våren. Det var rost inne i ett av pumpelementen. Bra för spridarna också samt styrkolven till K-Jetronic.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tvåtaktsolja för en MFI-motor

Post by Johannes »

Det skiljer lite på oljorna mellan moped och båtmotor, finns två typer. Den ena blandade sig sämre och i synnerhet vid övergångenbtill blyfribensi och med etanolinblandning. Fast jag vet inte riktigt vad som gäller i dagsläget.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Tvåtaktsolja för en MFI-motor

Post by Poppe »

Jag är en stor förespråkare för 0,2% (det räcker) tvåtaktsolja i bilar med mekanisk insprutning (MFI och K-Jetronic).

Har märkt stor skillnad på vissa motorer, inte bara på Porsche.

Använd gärna en lågrykande olja för mindre sot, Biltemas fungerar utmärkt
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022980/

Du kan skaffa ett mätglas så kan du mäta exakt.
https://www.photax.se/product/ap-matglas-300-ml

Stoppa en trasa i mätglaset och i en påse när du tankat så kommer det inte in smuts i oljan :wink:
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Re: Tvåtaktsolja för en MFI-motor

Post by laxen911 »

Tack för återkopplingen. Jag tror jag testar den där bensintillsatsen från Tripak som Sven kör med (utgår från att jag inte behöver tillsätta tvåtaktsolja då).
Rikard L
912/6 -65 signalröd
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Tvåtaktsolja för en MFI-motor

Post by Poppe »

laxen911 wrote:Tack för återkopplingen. Jag tror jag testar den där bensintillsatsen från Tripak som Sven kör med (utgår från att jag inte behöver tillsätta tvåtaktsolja då).

Tripak är nog bra men dyrt med tanke på att innehållet består av billiga ingredienser:

Metanol 60-90% (extremt giftigt och starkt korrosivt/lackskadande samt inte bra för slangar)
Isopropylalkohol 7-13% (rengör/smörjer)
Toulene 1-5% (höjer oktan)
Xylene 1-5% (höjer oktan)


Toulene är giftigt/cancerogent, få det inte på huden. Många använde toulen förr och blandade eget racingränsle när man inte visste bättre (även jag), 17 liter 98 och tre liter toulen gav 20 liter 102 oktan :wink:
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Tvåtaktsolja för en MFI-motor

Post by tomlin »

OT: Man blir ju nyfiken på din signatur, Rikard. Vad har du köpt för bil? MFI i en SWB indikerar något spännande. 8)
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Re: Tvåtaktsolja för en MFI-motor

Post by laxen911 »

tomlin wrote:OT: Man blir ju nyfiken på din signatur, Rikard. Vad har du köpt för bil? MFI i en SWB indikerar något spännande. 8)
Tomas: det är en 912 med en 2,2l MFI med S-spec 8) Tänkte lägga upp en liten presentationen framöver.
Rikard L
912/6 -65 signalröd
Post Reply