Oljerör genom tröskellådan

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Oljerör genom tröskellådan

Post by JMB »

Hej

Min 70E kom inte med främre oljekyl från fabrik. Kommer därför behöva dra fram oljerör/ledningar när nya motorn är klar. Vad är för/nackdelarna med att dra dom genom tröskellådan jämfört med utanpå?

Johan
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by Poppe »

Personligen hade jag dragit som original och haft värme kvar i tröskeln, japp jag tycker helt klart att man ska ha värme på en gatbil då det kan vara trevligt att köra bilen kalla höst och vårkvällar och att sitta och frysa förtar upplevelsen kan jag tycka.

Jag har testat med 12v/200w värmefläkt och det är för klen effekt, man kan köra med bensinvärmare eller dieselvärmare med separat tank men det är smidigare och bättre med värmekammare.

Det finns fina headers med värme. (finns i flera storlekar hos Eisenmann)
http://www.eisenmann-sportauspuff.de/EN ... WT42_2.php

På en ren tävlingsbil behöver man ingen värme, räcker med eluppvärmd framruta för att slippa imma.

Elephant Racing har fina grejer till kylning, jag har deras widemouth oilcooler och är nöjd med kvaliteten, flödar dessutom bättre än original.

:wink:
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by JMB »

Värme är trevligt men inget jag prioriterar just nu :)

Någon som dragit ledningar genom tröskellådan?
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by Jakesta »

Fördelar är ju tex att de sitter väldigt väl skyddade och betydligt snyggare än om de sticker fram under bilen. Å andra sidan rätt knepiga att byta igen...varför nu det skulle behövas.

Enda nackdelen jag kan komma på är att de inte får kylning på vägen fram vilket de ju får under bilen, men det kanske är försumbart. Om man då inte vill ha värme i bilen förstås ;-)
911 SC 3.0 -81
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by MagnusW »

De drogs väl genom tröskeln på de tidiga bilarna, det finns kvar stansning i framskärm där de gick igenom. Eller har jag drömt det....?
Värmen går i den inre delen av tröskeln, yttre delen är tom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by JMB »

Magnus, jag tror möjligen dom gjorde det på S modellerna(?). Men är högst osäker

Om jag nu skulle dra dom genom tröskellådan så var min tanke att dra mjuka ledningar genom värmerören, men undrar bland annat hur mycket problem kondens skulle ställa till med.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by MagnusW »

Jag gissar att värmerören är en anledning till att Porscharna är så rostiga som de är i trösklarna. Men om du rostskyddar inne i trösklarna så blir nog problemet minimalt.
Men jag skulle nog föredra att dra ledningarna under bilen i alla fall. Eventuella läckage vill man se tydligt och fort. De är ändå inte det första som tar i.
Har en bekant som bockade till egna rör och drog genom den yttre delen av tröskeln (eller han skulle göra det i alla fall), snygg lösning och relativt enkelt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by Nilsson »

Vilken dimension på rören kommer du att använda dig av..?
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by Jakesta »

Ang rör i trösklar på tidiga bilar, här en -69 S under renovering, ser väldigt original ut iaf:

Image
911 SC 3.0 -81
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by Poppe »

Förstår inte vitsen på en bil som inte har det original, mycket arbete att fixa till det och liten eller ingen förtjänst.

Enda fördelen som jag kan se är om man bygger en lowrider, är det det du bygger Johan? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Attachments
911 low rider.jpg
911 low rider.jpg (71.09 KiB) Viewed 7687 times
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by MagnusW »

^^ coolt :-)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by Jakesta »

För att det är skitfult när de sticker ut under bilen :shock:
911 SC 3.0 -81
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by Poppe »

Jakesta wrote:För att det är skitfult när de sticker ut under bilen :shock:

Det som gör en 911 så speciell är att den har motorn bak och att den är luft/oljekyld, jag tycker att oljerören är en del av det och är därmed förlåtna, vill man slippa kan man ju glida runt i en folkvagn som har allt ovanstående utom just rören :mrgreen:

Okej jag kan förstå att vissa vill att det ska se estetiskt tilltalande ut men för min del går funktion före form, hur tusan byter man ett oljerör när det sitter som på bilen utan tak i bilden ovan utan att kapa i kaross??

Tror att det kan vara en anledning till att Porsche gick ifrån den lösningen.

keep it simple :wink:
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by JMB »

Poppe wrote:Förstår inte vitsen på en bil som inte har det original, mycket arbete att fixa till det och liten eller ingen förtjänst.

Enda fördelen som jag kan se är om man bygger en lowrider, är det det du bygger Johan? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Självklart Pontus! Det blir hydraulics på min. Ska se om jag inte kan få den att hoppa. Har du inte sett hur Magnus Walker gjort det på sin senaste? :wink:
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Oljerör genom tröskellådan

Post by Poppe »

JMB wrote:
Poppe wrote:Förstår inte vitsen på en bil som inte har det original, mycket arbete att fixa till det och liten eller ingen förtjänst.

Enda fördelen som jag kan se är om man bygger en lowrider, är det det du bygger Johan? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Självklart Pontus! Det blir hydraulics på min. Ska se om jag inte kan få den att hoppa. Har du inte sett hur Magnus Walker gjort det på sin senaste? :wink:
:D

Tyvärr har jag nog missat "trollet:s" senaste skapelse, är inte så impad om jag ska vara ärlig, okej han är duktig på marknadsföring men hans bilar går inget vidare.

Hörde av säker källa att det är var din drömbil :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=X3SN-SF7oqc (om länken ej fungerar, högerklicka och öppna i ny flik)

Förstår nu din tanke, det är därför du funderar på att dra oljerören i tröskeln så du slipper platta till dem när du skuttar med bilen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Ps jag körde min bil en runda idag i soligt men kallt höstväder, det var väldigt skönt med värme i bilen då :wink:
Post Reply