Ferdinand

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Ferdinand

Post by jsoderbe »

Hej, lever Ferdinand eller har de lagt ner? Jag beställde grejer i maj, fick en orderbekräftelse och satt sedan och väntade. Inget hade kommit när jag stack på semester två veckor senare, men jag hade så mycket annat att göra att det inte spelade någon roll. Men, det låg inte i posten när jag kom hem tre veckor senare heller! Så jag skickade mail för att följa upp, och har till idag fortfarande inte fått något svar.

Tråkigt, för jag vågade inte beställa grejerna igen, och riskera att kasta bort pengar. Nu har jag dock slutligen gett upp, och beställde från Utzon istället. Så får vi se om det funkar bättre.

Känns ju inte helt lyckat att vara så obrydd över kunderna med den mördande konkurrensen från Tyskland och USA. Om de nu ens finns kvar? Synd annars på en så fin hemsida.


Mvh Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Ferdinand

Post by MagnusW »

Pratade i helgen med en kompis som hade samma upplevelse. Han hade beställt grejer i maj men inte fått något. Han hade ringt dom två gånger, och fått flytade svar om semester och restade produkter....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Re: Ferdinand

Post by pcs12234 »

Jag handlar i stort sett uteslutande av Utzon numera om det är Porsche orginaldelar jag vill ha.
Det mesta av nytillverkningen av 914 delar sker i USA/Canada så där köper jag resten.
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Ferdinand

Post by MagnusW »

Utzon är bra.
Jag gillar också Rosepassions hemsida, de har dessutom inga problem att leverera och priserna är rätt bra. Beställde en slavcylinder nyligen, beställde fredag levererades tisdag, ~€17 i frakt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Re: Ferdinand

Post by jsoderbe »

Synd, för Ferdinand har en fin hemsida som sagt. Då kan det vara bra för andra att veta så de slipper vänta bort en sommar som jag gjorde. Nu var det ingen panik, jag hade åkt till Porsche och hämtat grejerna. Men ändå!

Som kuriosa så är det alltså billigare och troligen snabbare att skicka grejer från Frankrike än från Göteborg, Utzon tar 175 kr för DHL-frakt....


Mvh Johan
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Ferdinand

Post by gtBen »

Jag tycker Rosepassion har bra priser på det mesta och de har hittills alltid levererat allt man beställt ....inom några dagar :shock:

Från England kan också rekommenderas nu när pundet gått vår väg igen, det enda struliga är att VAT inte brukar ingå i priset de visar. Men hittills är det ingen som inte gett rabatt när man frågat dem, typ att man betalar samma antal Euro istället för GBP ...
design911.co.uk , rogerbrayrestoration.com , eb-motorsport.co.uk

Bengt
@lagteknik
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Ferdinand

Post by henca »

Trist att flera har fått tråkiga erfarenheter av Ferdinand, mitt intryck är att de inte har lagt ner, men kanske är en stackare överbelastad med att sköta både web-shop och bilreparationer.

Jag beställde en tankgivare till en 928. Efter ett par veckor skickade jag ett mail och hörde hur det gick med ordern som jag fått orderbekräftelse på. I brist på svar efter ytterligare ungefär två veckor åkte jag dit (jag bor i Linköping) och frågade hur det gick med min order. Då visade det sig att den tankgivare som jag beställt utgått och ersatts med en annan som kostade 3 ggr så mycket. Nåväl, jag beställde den dyrare i allafall och förhoppningsvis har jag den om någon vecka.

Även jag tycker att Ferdinand.se har en av de bättre websidorna för att beställa Porsche-delar. Att beställa från Utzon funkar också bra och även RosePassion är bra men RosePassion har den tråkiga ovanan att sätta egna artikelnr på alla delar i stället för Porsches artikelnr. Det är inget problem när man söker på deras web, då kan man söka på Porsches artikelnr, men när man går tillbaka till gamla faktoror och funderar på vad man beställde för ett antal år sedan ser man bara deras egna special-artikel-nr.

m v h Henrik
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Ferdinand

Post by felix83 »

Om man menar allvar med att driva en webbshop för något så avancerat som bildelar så får man också se till att ha personal till det. Att tro att man ska kunna sköta det lite vid sidan om är att bedra sig själv och sina kunder. Hemsidan må vara snygg, men det är knappast Linköpings motorsports förtjänst. De har tagit över ett färdigt koncept från Peter.
Jag kanske är gnällig, men jag hade nog förväntat mig att bli kontaktad om en beställd del inte kunnat levereras, oavsett anledning. Jag har beställt delar från Ferdinand en gång sedan LMS tog över, och det fungerade inte för mig heller. Nu beställer jag från ställen som är lite månare att behålla mig som kund.

*rant over*
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Ferdinand

Post by MagnusW »

Jag har beställt en gång sedan de tog över, förra sommaren. Efter 3 veckor beställde jag från Utzon...efter ytterligare någon vecka hörde de av sig, skylde på semester etc, men då tyckte jag att de kunde behålla grejerna.

Men hemsidan är rätt ok, så den kan man använda för att leta upp delar och sedan beställa från utzon.

No more Ferdinand för mig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
wolfen
Site Admin
Posts: 82
Joined: Wed Apr 27, 2016 1:56 pm
Location: Stockholm

Re: Ferdinand

Post by wolfen »

Min pappa och jag la en beställning under sommaren och har inte hört något. Pappa har försökt att nå dem per mail och telefon utan resultat den här och förra veckan. Idag dök paketet helt plötsligt upp! :)

Något står ju uppenbarligen inte rätt till, jag kommer tyvärr inte beställa saker därifrån innan jag hör att Ferdinand fungerar som de ska igen.
Jag kör en svart liten rackare från 86.
barre
Posts: 56
Joined: Sun May 09, 2010 10:18 am

Re: Ferdinand

Post by barre »

Sent svar men kanske bidrar det med nåt vettigt :roll:

Jag har haft kontakt med dom under sommaren/hösten & inte haft några problem. Vid ett tillfälle när jag ville ha svar på order samt ställa lite frågor så ringde jag & kom fram. Jag har för övrigt börjat hämta delarna på plats när jag har vägarna förbi. Kommande vecka blir det en ny beställning hos Ferdinand.

Om jag minns rätt så åker dom iväg en del under racesäsongen & har då sämre med bemanningen. Detta är dock inget som stört mig.

mvh
Audi urquattro -85
Audi 80/S2 quattro -86
Sambo äger 911T 1971 RSR-replica projekt
--------------------------------------------------
https://www.facebook.com/people/Screw-L ... 7433597613
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Ferdinand

Post by henca »

barre wrote:Kommande vecka blir det en ny beställning hos Ferdinand.
Berätta gärna hur det går med den beställningen sen. Själv har jag sen 11/9 en order på en domkraft, men det är ingen panik för min del med den, bilen som jag skall ha den till kommer inte köras förrens nästa sommar och har dessutom inget reservhjul :)

Men det är klart, om Ferdinand gjorde som de flesta andra web-shopar och tog betalt i förskott skulle man kanske bli lite mer orolig när tiden går.

m v h Henrik
barre
Posts: 56
Joined: Sun May 09, 2010 10:18 am

Re: Ferdinand

Post by barre »

Det har visst gått ett tag sedan sist ser jag :roll:

Jag har, som nämnt tidigare, inte haft några problem med kommunikation & försändelser gällande Ferdinand.

MEN nu är det inte butiken i Linköping som håller på delarna längre utan det gör ägaren själv hemma hos sig, 5-10 mil utanför Linköping. Så för min del innebär det att jag inte längre beställer där om jag inte kan komma upp i försvarbar summa där frakten är försvarbar. När jag kunde stanna till i Linköping & plocka delarna så var det inga konstigheter men nu går det alltså inte att göra så längre :(
Audi urquattro -85
Audi 80/S2 quattro -86
Sambo äger 911T 1971 RSR-replica projekt
--------------------------------------------------
https://www.facebook.com/people/Screw-L ... 7433597613
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Ferdinand

Post by henca »

Jag väntar fortfarande på domkraften, men jag har å andra sidan inte gjort några försök att kontakta dem. I vår tänkte jag svänga förbi och fråga hur det är med min order. Då jag loggar in på websidan och kikar på min orderhistorik ser jag att min order fortfarande "Behandlas".

m v h Henrik
Post Reply