När allting är som bäst ….

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse Mohlin
Posts: 55
Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm

När allting är som bäst ….

Post by Hasse Mohlin »

När allting är som bäst och man njuter av sin gamla bil så sticker Problemet fram sitt fula tryne. :evil:

Drog igår i det soliga varma vädret en kortare repa från hemmet i Upplands Väsby, upp till Arlanda, några småvägar och så motorvägen tillbaka. Bilen spann. Parkerade i Centrum – rosévin passar ju bra till grillat. Mer än stekhett på parkeringsplatsen.

När jag startade igen efter ca 20 minuter gick motorn igång direkt som vanligt. Men den tvärdog efter 15 sekunder efter att ha hostat till lite grand. Stendöd. :(

Väntade någon minut och försökte på nytt. Startmotorn tuggar på men inte ett liv. Lät den stå två timmar och försökte igen. Stendöd, bara startmotorn tuggade på.
Väntade så länge som möjligt med den nesliga hembogseringen i skydd av mörkret.

Tändningssystemet eller bränslesystemet? De eviga frågorna. :?

Har idag testat tändningen med tändningsinställningslampan. Pulserna löper fint från tändspolen.
Testade att trycka upp plattan till luftmassemätaren samtidigt som min fru körde startmotorn. Motorn gick om än inte klockrent. När jag tog bort fingret stannade den.

När jag tryckte upp plattan hörde jag det karaktäristiska väsande ljudet men mindre kraftfullt än vad jag vill minnas att det lät tidigare. Bränslepumpens ljud upplever jag också som lägre. Vanligtvis höjer sig ljudet en halv oktav efter ett par sekunder när jag slår på tändningen. Men inte nu.

Så bästa sakkunniga, vad kan det vara för fel – pumpen eller bränsleackumulatorn eller ….? Vilka fler tester bör jag göra? Som ni ser så har jag försökt följa de råd och anvisningar som tidigare skrivits i viewtopic.php?f=2&t=6202&p=32877&hilit=cis#p32877.

Tacksam för alla idéer.
Hasse
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: När allting är som bäst ….

Post by Poppe »

Eftersom bilen startade när du tryckte upp plattan i insuget skulle jag vilja påstå att det är bränslerelaterat. Verkar som att du inte har tillräckligt systemtryck på bränsle?

Jag tror inte att det är acumulatorn som är problemet då motorn startade och stannade efter en stund. Är det acumulatorn startar inte motorn men kan tvångsstartas om man trycker upp insugsplattan så spridarna öppnas och när motorn väl är startad går den, även om acumulatorn är defekt.

När man lyfter plattan för att starta motorn går motorn fett och går därför inte bra även om allt är OK, när motor väl är igång och du släpper plattan ska motorn gå riktigt, den ska inte stanna om sytemtrycket är OK.

Man kan få ånglås när det är varmt men eftersom du fick igång motorn tror jag inte att det är problemet. Har man ånglås stannar inte motorn igen när man väl fått igång den, då kommer kall bensin och kyler.

Jag gissar på igensatt filter eller dålig bränslepump men det är bara gissningar, man måste felsöka.

En bränsletrycksmätare är ett väldigt bra hjälpmedel när man har CIS och ska felsöka, det är trycket som öppnar spridarna. Biltema har vettig och prisvärd bränsletrycksmätare.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021388/

När du mäter:
Systemtryck ska ligga mellan 4.5- 5.2 bar
Spridarna öppningstryck är 2.5- 3.6 bar

OBS! På bilar med mekanisk insprutning SKA man blanda i 0,2% tvåtaktsolja, gör man inte det får man problem förr eller senare..

:wink:
User avatar
Hasse Mohlin
Posts: 55
Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm

Re: När allting är som bäst ….

Post by Hasse Mohlin »

Tack för svaret Poppe.
Försökte idag tvångsstarta motorn en fem, sex gånger genom att trycka upp insugsplattan samtidigt som hustrun vred på startnyckeln.
Varje gång så brummade motorn till en sekund men dog när jag släppte plattan. :(
På sjunde försöket startade motorn och gick fint ner på tomgång. :D
Lät den gå så någon minut.
Startade om den igen efter en stund och den spann igång utan problem. :)

Det är ju bra att den startar och går men det är ju inte bra att jag inte vet vad som har förändrats så att den går. :(
Är det någonting i pumpen, ackumulatorn eller filtret som "lossnat" och inte täpper till längre?
Och finns det risk för att "proppen" sätter sig fast igen?
Eller någonting i pumpen som kan börja "slira" igen.

//Hasse
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: När allting är som bäst ….

Post by Poppe »

Jag är övertygad om att lösningen på ditt problem är att hälla lite tvåtaktsolja i bensinen :wink:

Det låter som att det är sliden i bränslehuvudet som kärvar, den går upp och ned och reglerar bränsle till spridarna och den kan kärva (väldigt tight passning). Den kan ha lossnat nu när du "masserat" plattan med handkraft. Plattan påverkar bränslesliden.

Jag är tjatig med tvåtaktsolja i mekaniska sprut (CIS och MFI) men det behövs och gör stor skillnad, smörjer bränsleslid, spridare mm.

Dagens bensin är torr, dessutom finns det alltid fukt som kan ställa till problem och lite olja i bensinen hjälper mer än man kan tro..

Prova att hälla i 0,2% tvåtaktsolja i bensinen, det är inte så himla noga om man får lite mer eller mindre. 0,2% = ~1,5 dl till 75 liter bensin.

Biltema har en syntetisk som jag tycker verkar OK, bra om man väljer en lågrykande som inte ger sotavlagringar, det har en CIS-motor nog av ändå..
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022980/
User avatar
Hasse Mohlin
Posts: 55
Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm

Re: När allting är som bäst ….

Post by Hasse Mohlin »

Tack än en gång Poppe!
Skönt att du har en förklaring till varför problemet har "löst" sig.
Vet du var jag kan finna en skiss/ritning på bränslesystemet så att jag bättre kan förstå det du beskriver.
Redan de gamla vikingarna sa: Vis man lyder råd.
Så jag kommer att inhandla lite tvåtaktsolja.
//Hasse
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: När allting är som bäst ….

Post by Poppe »

Hasse Mohlin wrote:Tack än en gång Poppe!
Skönt att du har en förklaring till varför problemet har "löst" sig.
Vet du var jag kan finna en skiss/ritning på bränslesystemet så att jag bättre kan förstå det du beskriver.
Redan de gamla vikingarna sa: Vis man lyder råd.
Så jag kommer att inhandla lite tvåtaktsolja.
//Hasse
Sliden som reglerar och släpper på bränslet ser ut så här, den kan kärva.
Attachments
Bränsleslid CIS.jpg
Bränsleslid CIS.jpg (41.84 KiB) Viewed 6371 times
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: När allting är som bäst ….

Post by Poppe »

Här ser du funktionen
Attachments
Bränsleslid CIS funktion.jpg
Bränsleslid CIS funktion.jpg (54.99 KiB) Viewed 6371 times
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: När allting är som bäst ….

Post by Poppe »

Här är sprängskiss (sliden = control plunger)
Attachments
CIS sprängskiss.gif
CIS sprängskiss.gif (12.25 KiB) Viewed 6370 times
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: När allting är som bäst ….

Post by Poppe »

I bränslehuvudet sitter det o-ringar, det skadar inte att renovera bränslehuvudet och byta dem då de har några år på nacken :wink:

Det finns renoveringssatser http://salvox.com/index.php?index

Det är inte svårt att göra, här är beskrivning http://salvox.com/info.php?articles&articles_id=7

OBS jag säger inte att du måste renovera ditt bränslehuvud, det kommer säkert att fungera med lite tvåtaktsolja i bränslet..

Men det skadar ju inte att skaffa en renoveringssats och renovera, den kostar inte så mycket och det är inte svårt, lite tidskrävande dock.

:wink:
User avatar
Hasse Mohlin
Posts: 55
Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm

Re: När allting är som bäst ….

Post by Hasse Mohlin »

Tack än en gång.
Jag börjar med den enkla delen och skaffar lite tvåtaktsolja. :)
//Hans
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: När allting är som bäst ….

Post by gtBen »

Jag hällde i en skvätt Red Line SL1 i min bil och det blev en helt annan bil utan några konstiga tendenser, det finns på mekonomen.
En av mina regrets på min nuvarande bil är att jag plockade isär bränslefördelaren och '' fixade till den'', risken att den blev kass är större än att den blev bättre och ändå kände jag att jag hade bra koll ...

Bengt
@lagteknik
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: När allting är som bäst ….

Post by Sven »

Jag kör alla mina bilar med TriPak. De går jämnare och drar mindre soppa.
Framför allt 911:an, men även en 356 går betydligt mer harmoniskt.

http://www.tripak.se

Ingen annan koppling än som nöjd kund...

:D
356A -59
Carrera -84
Post Reply