"ride height"-justering

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

"ride height"-justering

Post by Stefan »

Min bil har som en del av er sett ett litet lustigt stuk, den sitter på hasorna som vid kraftig acceleration redan i garaget... Har läst på om hur det "skall" vara, och mätt från marken upp till skärmkantens högsta punkt är originalhöjd 25,5" (64,8 cm) fram, och 25" (63,5 cm) bak.

På min bil var det typ 68,5 cm höger fram, 67 cm vänster fram (!) och 62,5 cm bak på bägge sidor. Frågan är hur mycket man kan justera med justeringsskruven fram? Nästan 4 cm låter litet mycket..?

Funderar på att låta Perry byta dämpare runt om och göra hjulinställningar ordentligt, men tänkte testa att skruva litet själv först, för omväxlings skull. :D
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Min bil har som en del av er sett ett litet lustigt stuk, den sitter på hasorna som vid kraftig acceleration redan i garaget... Har läst på om hur det "skall" vara, och mätt från marken upp till skärmkantens högsta punkt är originalhöjd 25,5" (64,8 cm) fram, och 25" (63,5 cm) bak.

På min bil var det typ 68,5 cm höger fram, 67 cm vänster fram (!) och 62,5 cm bak på bägge sidor. Frågan är hur mycket man kan justera med justeringsskruven fram? Nästan 4 cm låter litet mycket..?

Funderar på att låta Perry byta dämpare runt om och göra hjulinställningar ordentligt, men tänkte testa att skruva litet själv först, för omväxlings skull.

_________________

Du kan nog sänka en hel del fram, tar gängorna slut tar du ur (skruvar)justerskruven och tar om tag med hysan som sitter i bakändan av torsionsstaven. Höjdjustering går att göra bra hemma om du har ett plant golv och en verstadsdomkraft. Börja med att hissa upp bilen fram på MITTEN, lämpligt ställe, bogseröglan, på så vis är bakändan ej påverkad av stavarna fram. Justera bak tills du har rätt höjd (för dig) kör lite efter varje justering. sedan tar du framändan, då hissar du inget, bra att köra lite då också mellan justeringarna så att bilen "sätter sig". Se även till att ha full tank. Börjar man att höjdjustera utan att hissa bilen på mitten fram kan man få rätt höjd runt om men det kan bli så att den står hårt på tex V-fram och H-bak, med den följden att du låser upp H-fram vid inbromsning.
Du bör göra en hjulintällning efter höjdjustering eftersom hjulvinklarna ändras, sänker du mycket fram får du mycket toe ut, vilket inte är så bra. Camber ändras också, mer neg.
Det jobbigaste med allt detta är om man inte har justerbara svärd bak,(kom -78 ) då måste man ur med stavarna och kugga om, (några gånger) lite bökigt.
Karl-ove
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Image


Om jag nu har gjort rätt så finns det ett nomogram för SWB. Det kommer från Porsches fabriksbok W351-01-300-07-68. Detta funkar inte rakt av för senare årsmodeller men kan kanske vara kul ändå

Om du sänker fram så tänk även på att du bör shimsa in styrväxeln för att reducera "bump steer".

/AJ
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Har uppenbarligen glömt hur man gör...
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Tack! Det här forumet är verkligen ovärderligt. Johannes - jag ser din bild när jag läser forumet i min telefon men inte i PC:n :?:
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Kan jag maila bilden till nån som kanske kan lägga ut den med bättre resultat?
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Jag lyckades ladda ned den i telefonen(?!), lägger upp den under förmiddagen.

Image

Mysko, det funkade bara om jag gjorde om den till .bmp och sedan lät photobucket göra en jpeg..?
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Tack!

Bara att klicka så blir den tydlig och fin.

Ger en bra bil av hur olika parametrar påverkar slutresultatet.
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

HA! Fick äntligen tummen ur och skruvade ned bilen idag. Från tidigare "tönt-stuk" ser bilen nu plötsligt riktigt snabb ut. Mycket nöjd med hur den sitter nu. Återstår att se om jag fick till det så den går att köra också... :oops:

Vinterns projekt får bli dämparbyte, så det lär väl få göras om efter det, men märkligt ändå hur en så liten grej kan höja humöret en höstsöndag! :D
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Grattis, glöm nu inte hjulinställningen. Det gjorde jag och efter hundra mil hade jag slitit ner hela mönstret på halva däcket.
Jag betalade 350:- för en framhjulsinställning den här gången betydligt billigare än nya däck runt om.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Post Reply