"ride height"-justering
"ride height"-justering
Min bil har som en del av er sett ett litet lustigt stuk, den sitter på hasorna som vid kraftig acceleration redan i garaget... Har läst på om hur det "skall" vara, och mätt från marken upp till skärmkantens högsta punkt är originalhöjd 25,5" (64,8 cm) fram, och 25" (63,5 cm) bak.
På min bil var det typ 68,5 cm höger fram, 67 cm vänster fram (!) och 62,5 cm bak på bägge sidor. Frågan är hur mycket man kan justera med justeringsskruven fram? Nästan 4 cm låter litet mycket..?
Funderar på att låta Perry byta dämpare runt om och göra hjulinställningar ordentligt, men tänkte testa att skruva litet själv först, för omväxlings skull.
På min bil var det typ 68,5 cm höger fram, 67 cm vänster fram (!) och 62,5 cm bak på bägge sidor. Frågan är hur mycket man kan justera med justeringsskruven fram? Nästan 4 cm låter litet mycket..?
Funderar på att låta Perry byta dämpare runt om och göra hjulinställningar ordentligt, men tänkte testa att skruva litet själv först, för omväxlings skull.
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
Min bil har som en del av er sett ett litet lustigt stuk, den sitter på hasorna som vid kraftig acceleration redan i garaget... Har läst på om hur det "skall" vara, och mätt från marken upp till skärmkantens högsta punkt är originalhöjd 25,5" (64,8 cm) fram, och 25" (63,5 cm) bak.
På min bil var det typ 68,5 cm höger fram, 67 cm vänster fram (!) och 62,5 cm bak på bägge sidor. Frågan är hur mycket man kan justera med justeringsskruven fram? Nästan 4 cm låter litet mycket..?
Funderar på att låta Perry byta dämpare runt om och göra hjulinställningar ordentligt, men tänkte testa att skruva litet själv först, för omväxlings skull.
_________________
Du kan nog sänka en hel del fram, tar gängorna slut tar du ur (skruvar)justerskruven och tar om tag med hysan som sitter i bakändan av torsionsstaven. Höjdjustering går att göra bra hemma om du har ett plant golv och en verstadsdomkraft. Börja med att hissa upp bilen fram på MITTEN, lämpligt ställe, bogseröglan, på så vis är bakändan ej påverkad av stavarna fram. Justera bak tills du har rätt höjd (för dig) kör lite efter varje justering. sedan tar du framändan, då hissar du inget, bra att köra lite då också mellan justeringarna så att bilen "sätter sig". Se även till att ha full tank. Börjar man att höjdjustera utan att hissa bilen på mitten fram kan man få rätt höjd runt om men det kan bli så att den står hårt på tex V-fram och H-bak, med den följden att du låser upp H-fram vid inbromsning.
Du bör göra en hjulintällning efter höjdjustering eftersom hjulvinklarna ändras, sänker du mycket fram får du mycket toe ut, vilket inte är så bra. Camber ändras också, mer neg.
Det jobbigaste med allt detta är om man inte har justerbara svärd bak,(kom -78 ) då måste man ur med stavarna och kugga om, (några gånger) lite bökigt.
Karl-ove
På min bil var det typ 68,5 cm höger fram, 67 cm vänster fram (!) och 62,5 cm bak på bägge sidor. Frågan är hur mycket man kan justera med justeringsskruven fram? Nästan 4 cm låter litet mycket..?
Funderar på att låta Perry byta dämpare runt om och göra hjulinställningar ordentligt, men tänkte testa att skruva litet själv först, för omväxlings skull.
_________________
Du kan nog sänka en hel del fram, tar gängorna slut tar du ur (skruvar)justerskruven och tar om tag med hysan som sitter i bakändan av torsionsstaven. Höjdjustering går att göra bra hemma om du har ett plant golv och en verstadsdomkraft. Börja med att hissa upp bilen fram på MITTEN, lämpligt ställe, bogseröglan, på så vis är bakändan ej påverkad av stavarna fram. Justera bak tills du har rätt höjd (för dig) kör lite efter varje justering. sedan tar du framändan, då hissar du inget, bra att köra lite då också mellan justeringarna så att bilen "sätter sig". Se även till att ha full tank. Börjar man att höjdjustera utan att hissa bilen på mitten fram kan man få rätt höjd runt om men det kan bli så att den står hårt på tex V-fram och H-bak, med den följden att du låser upp H-fram vid inbromsning.
Du bör göra en hjulintällning efter höjdjustering eftersom hjulvinklarna ändras, sänker du mycket fram får du mycket toe ut, vilket inte är så bra. Camber ändras också, mer neg.
Det jobbigaste med allt detta är om man inte har justerbara svärd bak,(kom -78 ) då måste man ur med stavarna och kugga om, (några gånger) lite bökigt.
Karl-ove
HA! Fick äntligen tummen ur och skruvade ned bilen idag. Från tidigare "tönt-stuk" ser bilen nu plötsligt riktigt snabb ut. Mycket nöjd med hur den sitter nu. Återstår att se om jag fick till det så den går att köra också...
Vinterns projekt får bli dämparbyte, så det lär väl få göras om efter det, men märkligt ändå hur en så liten grej kan höja humöret en höstsöndag!
Vinterns projekt får bli dämparbyte, så det lär väl få göras om efter det, men märkligt ändå hur en så liten grej kan höja humöret en höstsöndag!
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805