Växelspakskonsoll 915?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Växelspakskonsoll 915?

Post by Eric »

Hej Alla!
Min bil har i princip stått i dvala i 3 år sedan jag bytte från 901 växellåda till 915.
Jag bytte aldrig växelkonsollen till en som är avsedd för 915, dvs jag har backspärr på ettan. Känns inte helt optimalt :shock:

Antar att det är själva växelkonsollen som behöver bytas? Är det typ en sån här? Någon som har en liggande till salu?

http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/kse ... =WVO-915-C

Jag har en 1972 911 E
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by Poppe »

Wevo:s växelpak är väldigt bra, den centrerar spaken vid 3-4, ger en tajt känsla och har "lagom" mycket kortade lägen. Kostar lite men när du ändå måste köpa en "ny" begagnad som garanterat behöver renoveras och sedan uppgradera den med centrering typ Seine så är inte merkostnaden så stor. För centrering vill man ju ha så man inte drar i 2:an när man ska gå från 5:an till 4:an vilket kan leda till ras pga övervarv (kolvar och ventiler går ihop). Själva huset ingår inte i Wevo.s kit, du måste köpa en begagnad spak/hus att montera Wevo:s kit på.

Här kan du läsa lite om Wevos spak. :wink:
http://www.wevo.com/Products/ShifterPro ... 915All.htm
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by MagnusW »

Poppe wrote:Wevo:s växelpak är väldigt bra, den centrerar spaken vid 3-4, ger en tajt känsla och har "lagom" mycket kortade lägen. Kostar lite men när du ändå måste köpa en "ny" begagnad som garanterat behöver renoveras och sedan uppgradera den med centrering typ Seine så är inte merkostnaden så stor. För centrering vill man ju ha så man inte drar i 2:an när man ska gå från 5:an till 4:an vilket kan leda till ras pga övervarv (kolvar och ventiler går ihop). Själva huset ingår inte i Wevo.s kit, du måste köpa en begagnad spak/hus att montera Wevo:s kit på.

Här kan du läsa lite om Wevos spak. :wink:
http://www.wevo.com/Products/ShifterPro ... 915All.htm

Du måste ju ha en originalkonsol att utgå ifrån även för Wevo...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by MagnusW »

Eric wrote:Hej Alla!
Min bil har i princip stått i dvala i 3 år sedan jag bytte från 901 växellåda till 915.
Jag bytte aldrig växelkonsollen till en som är avsedd för 915, dvs jag har backspärr på ettan. Känns inte helt optimalt :shock:

Antar att det är själva växelkonsollen som behöver bytas? Är det typ en sån här? Någon som har en liggande till salu?

http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/kse ... =WVO-915-C

Jag har en 1972 911 E

Jag har en liggande tror jag. Tänk på att växelföraren i tunneln är kortare , tror det är kortare, för än 915 mot en 901. Skiljer inte så mycket, typ 15mm.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by Poppe »

MagnusW wrote:
Poppe wrote:Wevo:s växelpak är väldigt bra, den centrerar spaken vid 3-4, ger en tajt känsla och har "lagom" mycket kortade lägen. Kostar lite men när du ändå måste köpa en "ny" begagnad som garanterat behöver renoveras och sedan uppgradera den med centrering typ Seine så är inte merkostnaden så stor. För centrering vill man ju ha så man inte drar i 2:an när man ska gå från 5:an till 4:an vilket kan leda till ras pga övervarv (kolvar och ventiler går ihop). Själva huset ingår inte i Wevo.s kit, du måste köpa en begagnad spak/hus att montera Wevo:s kit på.

Här kan du läsa lite om Wevos spak. :wink:
http://www.wevo.com/Products/ShifterPro ... 915All.htm

Du måste ju ha en originalkonsol att utgå ifrån även för Wevo...

Japp det stämmer och det skrev jag, läs en gång till :wink:

Det är mer grejer än konsollen som behövs till Wevos kit.
Kopiera pdf filen nedan och klistra in i adressfält så ser man vad som behövs samt instruktion på hur man monterar.
file:///C:/Users/PR/AppData/Local/Temp/WEVO_915_Classic_Shifter_INSTRUCTIONS_2009.pdf
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by henca »

Poppe wrote:Kopiera pdf filen nedan och klistra in i adressfält så ser man vad som behövs samt instruktion på hur man monterar.
file:///C:/Users/PR/AppData/Local/Temp/WEVO_915_Classic_Shifter_INSTRUCTIONS_2009.pdf
Såvida intresserade läsare inte redan råkar ha den aktuella pdf-filen hemtankad till sin egen hårddisk går den även att ladda hem härifrån:
http://www.wevo.com/Products/ShifterPro ... S_2009.pdf
(Den URL som du postade hänvisade till din egen hårddisk, men pdf-filen var lätt att googla fram ändå) :)

m v h Henrik
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by Eric »

Grymt! Tack, antar att det är bäst att börja med en originalkonsoll. Magnus, skicka gärna PM om du vill sälja din!
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by Poppe »

Eric wrote:Grymt! Tack, antar att det är bäst att börja med en originalkonsoll. Magnus, skicka gärna PM om du vill sälja din!
Japp du måste ha en originalkonsol att utgå ifrån oavsett hur du gör.

Det finns två vägar efter att du skaffat original konsol/spak (enligt vad jag anser):

1. Renovera spak och försöka få den så tajt som det går (en hel del pill) och montera växelförkortning (ej mer än 25-30%) samt en Seine: centrering. Kolla här hur det kan gå utan centrering. Dyrt! http://www.seinesystems.com/Streit.htm

2. Använd en originalkonsol och montera Wevo:s kit, enkelt och klart bästa lösningen sett till körkänsla.

Bra att byta bussningar mellan spak och låda med.
http://www.pelicanparts.com/catalog/Sup ... .htm#item3

Friska motor/växellåds-fästen är bra för känslan i spaken, Clubsport/Cab-fästena är lite hårdare (lagom hårda).
http://www.pelicanparts.com/catalog/Sup ... htm#item15


Du kommer att tacka dig själv varje gång du växlar om du skaffar Wevo:s lösning :wink:
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by Eric »

STORT TACK, får se till att få detta gjort till sommaren...
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by MagnusW »

Eric wrote:Grymt! Tack, antar att det är bäst att börja med en originalkonsoll. Magnus, skicka gärna PM om du vill sälja din!

Jag ska leta fram den i helgen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by tomlin »

mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by mikael »

Eric, jag har en sådan som Tomlin länkar till men har för mig att den är rätt sliten. PM'a om det kan vara av intresse.

Om du kan tänka dig att tumma lite på originalitet är nog den senare konsolen (kom -73?) bättre, den med en cylinder i aluminium i botten.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by MagnusW »

Jag har något i bakhuvudet att senare konsoler (efter 76??) har bättre geometrier. Nått som Perry sagt...

Men den för 180 dollar var ju prisvärd.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by Eric »

Är lite fundersam, var ute och kollade in min växelspakskonsoll, det verkar som jag har en till 915 eller? ( Image)

Bilen är ju en 72 och har haft 915 en gång i tiden så det kan ju stämma,
vad behöver jag byta för att slippa bäckspärren på ettan då?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by Poppe »

Nja det är en 901 konsol, säkerligen suttit där sedan bilen var ny, vill du slippa spärr måste du byta.

Se bifogad bild på hur 915-konsol ser ut. På bilden är en Seine växelspakscentrering monterad (den röda på sidan).

Har du kollat med Hirschberg? http://www.hirschbergs.se/

Övertygad om att det finns begagnade som ligger på hylla, sätt in köpesannons på PCS. Finns ju en del som monterat eftermaknads-konsol typ Harget och då har ju den gamla blivit över.

Glöm inte att titta på Wevo:s spak sedan när du hittat konsol, inte billigast men bäst :wink:
Attachments
seine_gateshifter.jpg
seine_gateshifter.jpg (25.45 KiB) Viewed 9139 times
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by mikael »

Det där ser ut som en 1972 915 konsoll Eric. Du ser tydligt skillnaden om du monterar av den och tittar på undersidan, 901 konsolen har bara två fjädrar men 915 konsolen för -72 har ytterligar två fjädrar och en boomerangformad plåtbit (som alltså gör att man får ta i lite extra för att få i backen längst åt höger).

Konsolen i poppes post är den som kom 73 och är väl allmänt känd som "915 konsolen". Men 915 kom ju 72 och förstå året såg konsolen alltså ut som i ditt foto Eric.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by Poppe »

Eftersom det ligger backspärr på 1:an i nuläget bör det väl vara en 901 konsol med två fjädrar? (kanske tänker fel?)

Det spelar egentligen mindre roll för den ska ju bytas ändå :wink:


Frågan är vad du vill uppnå och hur du tar dig dit, bra känsla i spaken är väl målet?

Recept för att uppnå bra känsla i spaken:

1. Hitta en konsol från 73 eller nyare.
2. Skaffa Wevo:s kit (Classic), den klart bästa lösningen, deras spak är förlängd 40 mm har lagom shortshift, är glappfri och ger bra känsla.

Prova att skicka en fråga till Wevo och hör om de kan hjälpa dig med komplett spak/konsol.
http://www.wevo.com/WevoContact.htm
(be dem skriva ner värdet på försändelse om du handlar)


De som tycker att en Wevospak är dyr förstår inte jobbet och kostnaden som krävs för att bygga om befintlig spak till liknande känsla som Wevo:s (lika bra är omöjligt utan att fräsa nya delar i alu). Man ska tajta upp glapp, minska rörelse och ändra geometri för att få till lagom shortshift, de flesta shortshift-kit på marknaden har för mycket inverkan så man får bygga om dem och minska, sen ska man förlänga spak 40 mm. om man inte köper ett kit där förlängd spak ingår (men det kostar en del så ingen vits) samt montera en spakcentrering (typ Sein Systems). Det är lätt fixat kanske men om man räknar tid, arbetsinsats och kostnad i delar är det inte lönt.. :wink:
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Re: Växelspakskonsoll 915?

Post by Eric »

Hej! Tack för hjälpen. Jag får helt enkelt kolla undertill om det är en 72, 915 konsoll eller en 901.
Kan det vara en modifierad 72 915 konsoll som passar en 901 låda?

Är det inte en 72 915 så får jag gå på ditt spår Poppe!
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Post Reply