tre punkts bälten fram

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Magnus Sjöbo
Posts: 87
Joined: Mon Oct 12, 2009 3:01 pm

tre punkts bälten fram

Post by Magnus Sjöbo »

Jag har fyrpunktsbälten i min 911 -69, men frågan är om jag behöver 3 punkts vid en kontrollbesiktning?

Någon som har erfarenhet?
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: tre punkts bälten fram

Post by Sven »

4-punkts är inget "bälte", det är en "sele" och eftersom din bil är en -69 så behöver du inte ha något bälte...
Men för säkerhets skull skulla jag plocka bort ur dom under besiktningen.

Lycka till och berätta hur det gick!
356A -59
Carrera -84
Magnus Sjöbo
Posts: 87
Joined: Mon Oct 12, 2009 3:01 pm

Re: tre punkts bälten fram

Post by Magnus Sjöbo »

Jag har sökt om årtalet var 69 eller 70.

Jag plockar bort, det är nog säkrast.

Tackar!
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: tre punkts bälten fram

Post by Poppe »

Magnus Sjöbo wrote:Jag har sökt om årtalet var 69 eller 70.

Jag plockar bort, det är nog säkrast.

Tackar!
Ha ha, säkrast att plocka bort bältet.. :mrgreen:

Nja jag är övertygad om att bilen går igenom med fyrpunktsbälte monterat då det är en 69:a, hade den varit nyare hade du varit tvungen att ha trepunktsbälte, du skulle då kunnat ha både tre och fyrpunkt samtidigt och klarat dig. :wink:


Från VV.
4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.

Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.

Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte

PS
Fick du topplagringarna?
Magnus Sjöbo
Posts: 87
Joined: Mon Oct 12, 2009 3:01 pm

Re: tre punkts bälten fram

Post by Magnus Sjöbo »

Hej,

Japp, jag fick dom. Tack så mycket!

Jag trodde man kunde byta gummit. men eftersom det inte gick så har jag beställt nya. Allt annat är nytt/renoverat så då kan dessa också vara nya.

Tack i alla fall. Kanske kan jag senare modifiera dessa med svetsade uniballs för topplagringen.

Nu har jag jag bytt lite packningar på min MFI pump också. Tror det var från undersidan det läckte olja.

//Magnus
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: tre punkts bälten fram

Post by Poppe »

Jo det går att byta gummi.
http://www.elephantracing.com/suspensio ... shings.htm

Fast jag förstår inte vitsen då det är omöjligt att få tillräckligt med negativ camber med original topplagring, jag har sett modifierade original topplagringar men gummit tar för stor plats så det blir inte bra.

Man får mer camber med ER:s justerbara topplagring.

Om du ska tävla i historisk racing är du nog begränsad av valmöjligheter för att klara Appendix K FIA.

Har du inget behov av topplagringarna kan du slänga dem, jag behöver dem inte :wink:
Magnus Sjöbo
Posts: 87
Joined: Mon Oct 12, 2009 3:01 pm

Re: tre punkts bälten fram

Post by Magnus Sjöbo »

Där ser man, man lär sig varje dag.

Jag har redan beställt nya. tävla kommer jag inte att göra, men jag ska ha den i tävlingsskick har jag tänkt, fast som det såg ut då det begav sig!
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: tre punkts bälten fram

Post by MagnusW »

Man får aldrig någon vettig camber. Stötdämparen tar i innan...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: tre punkts bälten fram

Post by Poppe »

MagnusW wrote:Man får aldrig någon vettig camber. Stötdämparen tar i innan...
Man kan ta bort skyddet i plåt på stötdämparen (det är det som tar i) och ersätta med gummiskydd så går det lite till :wink:
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: tre punkts bälten fram

Post by MagnusW »

Poppe wrote:
MagnusW wrote:Man får aldrig någon vettig camber. Stötdämparen tar i innan...
Man kan ta bort skyddet i plåt på stötdämparen (det är det som tar i) och ersätta med gummiskydd så går det lite till :wink:
Skyddet är borta sen länge... :-)
Sen kan själva stötdämparkroppen ta i.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply