Bensinpump till MFI-motor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Anders HQ
Posts: 50
Joined: Sat May 17, 2008 8:19 am
Location: Sthlm-Värmdö

Bensinpump till MFI-motor

Post by Anders HQ »

Hej. Någon som vet om det finns ersättningspump att köpa för en normal peng istället för orginal 7tusen kr? Jag hittar ingen med samma retursystem och tryck / flöde...
Jag har en 71:a 911E
Porsche 911E -71, Targa, Signalorange, pågående helrenovering.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Bensinpump till MFI-motor

Post by Poppe »

Mallory har fina kugghjulspumpar (trycket ska ligga mellan 1-2 bar till MFI), PMO:s bränsleregulator är bra.

Enklast är väl kanske att hitta en begagnad originalpump?
Såg att Benny hade en gammal annons med bla pump till salu här på forumet (han kanske har?), sök på "bensinpump mfi" så hittar du annonsen.

Här är en ersättningspump (vet inget om den)
http://www.allzim.com/store/zims-replac ... w-mfi.html

Du kan även använda en pump från CIS tillsammans med PMO:s regulator. :wink:
User avatar
Anders HQ
Posts: 50
Joined: Sat May 17, 2008 8:19 am
Location: Sthlm-Värmdö

Re: Bensinpump till MFI-motor

Post by Anders HQ »

Tack för bra tips. De ska jag kolla...
Porsche 911E -71, Targa, Signalorange, pågående helrenovering.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Bensinpump till MFI-motor

Post by Poppe »

Du kan ta vilken pump som helst bara den ger minst 125 liter/timme (=33 gallon) och ger minst 1 bars tryck. 1 bar motsvarar 14,5 psi.

Den här pumpen från Holley ger 43 gph =162 liter/timme och ger 15 psi i tryck = ~1 bar. Borde passa perfekt.
http://www.summitracing.com/int/parts/h ... /overview/

VIKTIGT! Var noga att du kontrollerar så att du inte har högre tryck än avsett i systemet och att slangar/anslutningar är bra. Brand pga brusten slang eller anslutning som läcker är ju inte roligt..

Det kan även bli för lågt tryck vilket inte heller är bra, det sitter en tryckventil i filterhuset (fjäder/kula) på returledning som kan krångla, trött fjäder kan öppna och då blir trycket lågt (ska ligga på 11,8 psi +/- 3 psi). Mät upp systemtryck i filterhus på ingång från den mekaniska pumpen (se bild). Man kan plocka bort regulator i filterhus och montera en extern regulator. När det gäller bränsleregulator föredrar jag PMO.s modell som inte är av membrantyp och därför är "skottsäker".

Jag vill tillägga att om man har en fin early 911 med MFI bör man kanske i första hand se till att behålla originalskick med tanke på värdet på bilen. Även om man har en MFI-bil som fungerar så skadar det inte att kolla övertrycksventilen i matarpump, den ska öppna vid 2 bar (den är till för att rädda pump och med tanke på priserna på pumpar så..). Även tryckventil i filterhus bör ges en koll, är fjädern trött får man för lite tryck, den ska öppna vid 1 bar.

Viktigt att även kontrollera så man har flöde, tryck är inte allt.

Bryr man sig inte om originalskick eller har trimmat/större volym kan man köra med CIS-pump med PMO:s regulator.

Oavsett om man har en bil med MFI,CIS, EFI eller förgasare så rekomenderar jag att man kopplar på en lambdamätare och kollar så motorn får rätt blandning över hela registret. AEM har en bra prisvärd brebandslambda.

:wink:

Bild på hur du mäter tryck
Attachments
MFIfuelConsoleFlow_IMG_4087earlyS021226671174.jpg
MFIfuelConsoleFlow_IMG_4087earlyS021226671174.jpg (81.08 KiB) Viewed 3505 times
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Bensinpump till MFI-motor

Post by mikael »

Vet några som monterat pump från Volvo 940, skall tydligen ha passande tryck och flöde.

Calle har skrivit bra om den: viewtopic.php?p=22448#p22448
User avatar
Anders HQ
Posts: 50
Joined: Sat May 17, 2008 8:19 am
Location: Sthlm-Värmdö

Re: Bensinpump till MFI-motor

Post by Anders HQ »

Tack för bra info.
Jag fick ordning på min orginalpump med ny oring och packning i lilla fjäderhatten. Får se hur länge det funkar...
Porsche 911E -71, Targa, Signalorange, pågående helrenovering.
Post Reply