installation av oljepåfyllningsrör

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

installation av oljepåfyllningsrör

Post by Johan h »

Hallojs,

Hoppas någon kan hjälpa mig med följande:

beställde nyligen ny oljetank, oljefilterhållare samt oljepåfyllningsrör eftersom tidigare ägaren installerat en tank som varit med om en krock och visade sig vara totalt tillplattad :-(

Då jag installerar påfyllningsröret lyckas jag inte trycka det ända fram till rundningen på röret som kommer från oljetanken (syns på bilden) Är detta korrekt, finns här någon som vet eller kan se på sin bil? Bilen är en -67:a



//Johan
Attachments
oljetank o pafyllning.jpg
oljetank o pafyllning.jpg (627.69 KiB) Viewed 2411 times
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: installation av oljepåfyllningsrör

Post by Jesse »

Johan, påfyllningen monteras inte direkt på tanken, se bild nedan för referens gällande #33,#34 osv.

Ett tips är att alltid ha verkstadshandböcker och PET framför sig när man skruvar, oavsett kunskapsnivå.

Image
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Johan h
Posts: 57
Joined: Sat Apr 07, 2012 11:18 pm
Location: Helsingfors & Trondheim

Re: installation av oljepåfyllningsrör

Post by Johan h »

Tack Jesse,

33 är en gummislang, 34 slangklämmor. Dessa skall täta skarven mellan påfyllningsröret och tanken. Som jag förstår det skall påfyllningsröret och tanken trots det installeras direkt mot varandra för att få rätt avstånd, så att oljemätstickan visar korrekt.För enkelhetens skull samt för att åskådliggöra avståndet lämnade jag bort dessa.

Min egentliga fråga är således; visar mätstickan korrekt ifall jag installerar påfyllningsröret på det avstånd den är på bilden?

//Johan
Post Reply