Däckval till 14 tums fuchs?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Anders HQ
Posts: 50
Joined: Sat May 17, 2008 8:19 am
Location: Sthlm-Värmdö

Däckval till 14 tums fuchs?

Post by Anders HQ »

Har en 71:a 911E Targa med 14" fuchs och undrar om någon kan tipsa om bra däck att köpa nya som passar en orginal-look för en vettig peng? Måste inte vara exakt orginal...
Porsche 911E -71, Targa, Signalorange, pågående helrenovering.
Aircooled Crazy
Posts: 100
Joined: Fri Apr 27, 2012 7:57 am
Location: Svartsjölandet

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by Aircooled Crazy »

Hej, en kompis har dessa på sina 14" Fuchs, han ville ha däck med ett neutralt däckmönster till ett bra pris.
Dvs varken budget eller de dyraste

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... typ=D42410
Last edited by Aircooled Crazy on Sun Jan 17, 2016 5:01 pm, edited 2 times in total.
911T Targa 2.4
Karmann Ghia Coupe
VW Single Cab
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by Poppe »

Hej,

Jag hade satsat på Vredestein Sprint Classic, Michelin XWX är för dyra.

I Sverige
http://www.bribos.com/intra_modul_webbu ... d=17&xid=7

I England
http://www.longstonetyres.co.uk/page/18 ... stein.html

Det går kanske hitta bättre pris annorstädes?
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by henca »

14" fälgar såldes om jag förstått det rätt som något slags komfortpaket där komforten uppnåddes med hjälp av högre profil på däcket.

Med vanliga 6J15" fälgar rekommenderar Porsche 185/70R15 Pirelli P6000 och på 5.5J15" rekommenderar de 185/70R15 Pirelli P6000 eller 165 HR 15 Michelin XAS.

14" fälgar finns inte längre med i Porsches rekomendationstabeller, där är minsta fälg (även på 356) 15". Men de fälgar som du har är nog 5.5J14 med nr 911.361.016.90 eller möjligen, om fälgarna är äldre än bilen, 901.361.016.00.

För att få ungefär samma rullomkrets som med 185/70R15 skulle du kunna gå på t ex 185/75R14, det finns websidor som hjälpter till att beräkna skillnad i rullomkrets vid byte av däckdimension. Vad sitter det för däckdimension på fälgarna idag?

m v h Henrik
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by stefan11438 »

Hej
min bil från 1970 har "komfortpaket" med 14-tums fälgar 185/14.

Profilen på omärkta "standarddäck" var 80 (eller 82) så skall du vara petig så köp 80-profil (82 finns inte att köpa längre).

På 15-tums fuchsfälgar har jag kört med Vredestein Sprint Classic 185/70/15 (även om jag tycker däckmönstret sticker ned för mycket på sidan så att de ser lite för mycket "veteranbil" ut på en Porsche).

Falken verkar väl vara ett OK tips?

//Stefan
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by Poppe »

stefan11438 wrote:Hej
min bil från 1970 har "komfortpaket" med 14-tums fälgar 185/14.

Profilen på omärkta "standarddäck" var 80 (eller 82) så skall du vara petig så köp 80-profil (82 finns inte att köpa längre).

På 15-tums fuchsfälgar har jag kört med Vredestein Sprint Classic 185/70/15 (även om jag tycker däckmönstret sticker ned för mycket på sidan så att de ser lite för mycket "veteranbil" ut på en Porsche).

Falken verkar väl vara ett OK tips?

//Stefan
Jag håller med om att utseendet på Vredestein inte är optimalt.


Såg det här Falken FK-07U, jag har ingen erfarenhet av den här modellen men har varit nöjd med Falken annars.
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... typ=D42425
Frågan är väl diameter/rullomkrets?
(Michelin XWX 185/70-15 har 641 mm i diameter, Vredestein 185HR14 har 645 mm i diameter som jämförelse)

Finns även i 195/70-14 som borde passa bättre än 185?
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... typ=D42427

Du kan ju fråga Däckonline om diameter.
User avatar
Anders HQ
Posts: 50
Joined: Sat May 17, 2008 8:19 am
Location: Sthlm-Värmdö

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by Anders HQ »

Stort tack för alla bra tips. Nu vet jag vad jag ska kolla efter.
Det som sitter på idag är någon galen 80-talsdimmension som sväller ut ordentligt 215/60R14. Inte så vackert :)
Porsche 911E -71, Targa, Signalorange, pågående helrenovering.
targa67
Posts: 126
Joined: Fri Mar 28, 2008 2:46 pm
Location: down south, Båstad

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by targa67 »

Hej!

Hittade denna tråd och har själv lite frågor kring Fuchs 14"....
Lika bra att se om jag får napp via denna länken :wink:

Min bil har Fuchs 5.5 JX14 ( 914-6 från 1970 ) Som jag fattat det så lev. 14" till bl.a USA.
EU hade 15" och jag kan inte heller få fram några vanliga däck rek. med 14" fälg.

Rek. från USA vart jag köpt bilen ifrån var:
- 185/70x14
- 195/65x14

Enligt Porsche center syd så fick de fram 185 HR14 i en gammal rep. handbok.
Dock så ser jag att det står JX och inte J på mina fälgar.

Någon som vet vad skillnaden är i Fuchs med "J" eller "JX"?

/Steffen
911 targa (soft window) 1967 -Elfenbeinweiss-
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by henca »

Jag tror att X efter J inte har något med dimensioner att göra utan att X bara betyder att fälgen är gjuten/tillverkad i ett enda stycke.

m v h Henrik
targa67
Posts: 126
Joined: Fri Mar 28, 2008 2:46 pm
Location: down south, Båstad

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by targa67 »

Ok, men förefaller mig udda att man alltid gjuter denna typ av fälg i ett stycke...

/Steffen
911 targa (soft window) 1967 -Elfenbeinweiss-
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by peterc »

targa67 wrote:Ok, men förefaller mig udda att man alltid gjuter denna typ av fälg i ett stycke...

/Steffen
Fuchs är heller inte gjutna. De är smidda i flera steg
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by Johannes »

Kolla gärna in

Fuchsfelge.de

Eller nåt i den stilen, de har lite bilder på smides och valsningsprocessen
targa67
Posts: 126
Joined: Fri Mar 28, 2008 2:46 pm
Location: down south, Båstad

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by targa67 »

Där var det gott om läsgodis :D

/Steffen
911 targa (soft window) 1967 -Elfenbeinweiss-
targa67
Posts: 126
Joined: Fri Mar 28, 2008 2:46 pm
Location: down south, Båstad

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by targa67 »

Fyrade av ett mejl till dem i Deutschland och svaret var rätt oväntat, men ack så enkelt :mrgreen:
På fälgen är allt sammanskrivet och så ser det ut som JX, men självfallet så är det en J-fälg och X är "gånger" i tum.
Skönt när vissa saker är enkla!

Over and out...
Steffen
911 targa (soft window) 1967 -Elfenbeinweiss-
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by Johannes »

Men det finns en intressant fälg till de vattenskadade. Hjulsidan är gjuten. Ekrarna är ihåliga. Hjulsidan har det yttre fälghornet. Sedan är fälgbanan med det inre fälghornet en del som är valsad. Dessa två delar är friktionssvetsade till en fälg. Det går till så att ena delen roterar i en maskin och den andra delen står stilla och så pressas detaljerna ihop, värmen som uppstår binder samman delarna till en svetsad enhet. Dessa fälgar introducerades på turbon för 20 år sedan. Det sparades 11 kg på ett set om jag minns rätt.
User avatar
Anders HQ
Posts: 50
Joined: Sat May 17, 2008 8:19 am
Location: Sthlm-Värmdö

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by Anders HQ »

Hej, en uppdatering. Det blev Falken sn -807 i storlek 185 / 80 r14. Mycket gummisida, men det passar fint på en glassätarbil... ☺
Attachments
2016-02-22 17.34.23.jpg
2016-02-22 17.34.23.jpg (314.44 KiB) Viewed 9122 times
Porsche 911E -71, Targa, Signalorange, pågående helrenovering.
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by petter »

henca wrote:14" fälgar såldes om jag förstått det rätt som något slags komfortpaket där komforten uppnåddes med hjälp av högre profil på däcket.

Med vanliga 6J15" fälgar rekommenderar Porsche 185/70R15 Pirelli P6000 och på 5.5J15" rekommenderar de 185/70R15 Pirelli P6000 eller 165 HR 15 Michelin XAS.

14" fälgar finns inte längre med i Porsches rekomendationstabeller, där är minsta fälg (även på 356) 15". Men de fälgar som du har är nog 5.5J14 med nr 911.361.016.90 eller möjligen, om fälgarna är äldre än bilen, 901.361.016.00.

För att få ungefär samma rullomkrets som med 185/70R15 skulle du kunna gå på t ex 185/75R14, det finns websidor som hjälpter till att beräkna skillnad i rullomkrets vid byte av däckdimension. Vad sitter det för däckdimension på fälgarna idag?

m v h Henrik

Blev nyfiken då jag har Fuchs 14 " 901.361.016.00 . När borde dom vara tillverkade då ?
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by peterc »

Som jag mins det så fanns 5,5 bara 1968 men då avser jag 15 tum. 14 tumsfälgarna fanns på 914/6 och de bilarna fanns som 70-72 årsmodell. Tror att de under samma tid erbjöds på 911 som något komfortalternativ som tidigare har skrivits.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by henca »

petter wrote:Blev nyfiken då jag har Fuchs 14 " 901.361.016.00 . När borde dom vara tillverkade då ?
Det står på dem vilket år de är tillverkade, denna tråd beskriver var man hittar året:
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... tions.html

Fälgarna i länken med reservdelsnr 901.361.016.00 var från 1969.

Från början hade (nästan) alla reservdelar till 911 nummer som började med 901 eftersom det var tänkt att bilmodellen skulle heta 901. Porsche tvingades dock döpa om bilmodellen till 911 och nyare reservdelar har därför nummer som börjar med 911. Ibland byts reservdelar ut och ibland finner man att man skall köpa delar till sin gamla 911 som börjar på andra exotiska nummer som 964 och 928.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Däckval till 14 tums fuchs?

Post by Johannes »

Fyraochenhalvor var standard fram till 1968 - för vinterdäck. De första i stål såklart eftersom fuchs kom till 1967. 5,5 fälgar på korta hjulbasen gjorde en 68 mer manlig än 67:orna. möjligen protesterar ingen mot ett påstående om att 68 är de hårigaste av elvorna. R kan vi lämna därhän. fälgbredd och spacers garanterade att överstyrningen kom tillbaka och det var självklart ett måste om det skulle gå att åka fort på riktigt. Lastväxel blir nog inte mer blixtsnabb än så här...

Sextummare fanns även det till 68 och var homologerade men inte typgodkända för trafik på allmän väg. 7 tummarna fanns också. olika bredd fram och bak var såklart ej heller tillåtet på gatan. R var först med 6 och 7.


Däremot användes 14 tummare för att sänka vagnen! Dessutom var det ett allmänt förekommande sätt att driva om istället för att dribbla med låda eller slutväxel.

7 tummarna gick enbart i gamla grupp 5. Det krävdes då skärmbreddning.
Post Reply