Kablage - 3,0 motor i 69T

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Earlytrashman
Posts: 36
Joined: Fri Aug 21, 2015 7:20 pm

Kablage - 3,0 motor i 69T

Post by Earlytrashman »

Hej,

Ny här på att skriva men har följt under en längre tid och bevakat. Har 3st earlyprojekt av blandande karaktärer där först ut är bilen som frågan nedanför gäller.

Vi har ett projekt där en 69 T skall byggas om med en 3,0l från 83 med 3,2l Max Moritz cylindrar/kolvar.
Vi har motorns orginalkablage/CDI som ska in i bilen men idag har bilen ett mycket slarvigt elsystem då bilen haft ett långt och omväxlande liv...

I 69an sitter en orginalsäkringsbox (övre) samt ett eftermonterat (nedre). Alla förbrukare (lampor/blinkers m.m.) funkar men kan vi stoppa i 3,0ans motorkablage och anpassa det mot bilen?
Vi har kablagediagrammet men har ingen erfarenhet/kunskap att hugga tag i detta utan mer information eller hjälp från utomstående.

Finns det någon lokal stockholmare från forumet som är duktig på detta som kan komma och sparka lite däck och peka i rätt riktning eller hjälpa till mot lämplig ersättning? :wink:

Allt är av intresse!

Mvh Sven-Olov
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kablage - 3,0 motor i 69T

Post by MagnusW »

69an är enda årsmodellen med de tre 6 poliga kontakterna i motorrummet. 70 kom den 14 poliga som sedan hängde med länge, minst 964an.

Enklast är väl att skaffa en hona av den 14 poliga och koppla in i bilen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply