Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Post by 9111974_Stockholm »

Hej,

Står inför beslut att bygga om min 1974a 911 med 2,7-liters CIS-motor till Weberförgasare, nya kolvar, nya kammar, etc, vilket kommer öka effekten från 150 hp till ca 230 hp. Kommer behöva registrera om bilen eftersom jag har installerat halvbur. Har försökt läsa mig till om effektökningen kan göra att bilen inte blir godkänd för gata och även om det kan bli problem med besiktningen. Har förstått att bilar innan 1975, d.v.s. min bil, är undantagna från utsläppsregler och regler för motorbyte och -ombyggnad så länge man håller sig inom effektgränserna. Men vad är dessa och gäller de även utpräglade sportbilar som Porsche som bevisligen tål hög effekt?

Någon som har kunskap eller erfarenheter?

Tack!

Calle
User avatar
1973 RSR
Posts: 24
Joined: Thu Aug 01, 2013 12:40 pm

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Post by 1973 RSR »

Besiktningen lär inte kunna urskilja om du har några fler hästkrafter men du kan regbesikta med 231hk max. Det kräver intyg från Svenska VW, 3,2 bromsar eller motsvarande och krängningshämmare.
Porsche 911 3,0MFI - 1973
Mini MkVII - 1997
BMW 335Xd - 2016
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Post by laxen911 »

1973 RSR wrote:Besiktningen lär inte kunna urskilja om du har några fler hästkrafter men du kan regbesikta med 231hk max. Det kräver intyg från Svenska VW, 3,2 bromsar eller motsvarande och krängningshämmare.
Jag kan komplettera ovanstående med följande svar jag nyligen fick från VW ang. intyg för en äldre 911 med 3.2 liters motor:

"För en maximal effekt på 231hk/170kW ska detta finnas monterat på bilen från en 3,2 liters bil.

Bromsar: Frambromsar minsta storlek skall vara 282x24mm och bakbromsar minsta storlek skall vara 290x24mm.

Fjädring: stötdämpare, krängningshämmare och drivaxlar.

Minsta däckdimensioner: Fram 185/70 R 15 eller 195/65 R 15 på fälg 6Jx15 och bak 215/60 R 15 på fälg 7Jx15.

Växellåda: Utväxlingsförhållanden samt med oljekylning.

Motor: Frontmonterad oljekylare."
Rikard L
912/6 -65 signalröd
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Post by Jakesta »

Du lär inte få problem på vanlig besiktning iaf, de bryr sig sällan om man trimmat så gammal bil.

Halvbur ska inte behöva reg bes heller? Bara helbur vad jag vet.
911 SC 3.0 -81
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Post by Jesse »

Har personligen aldrig haft några problem med halvbur/båge. Motoreffekten är nog heller inga problem så länge det ser någorlunda tidsenligt ut.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Post by blomman »

De skulle kunna ha rätt att bråka om halvbur om den är registrerad för 3st passagerare. Annars skall den inte vara något problem.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Post by MagnusW »

laxen911 wrote: Jag kan komplettera ovanstående med följande svar jag nyligen fick från VW ang. intyg för en äldre 911 med 3.2 liters motor:
Vem pratade du med på VW om det?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
9111974_Stockholm
Posts: 59
Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am

Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor

Post by 9111974_Stockholm »

Stort tack för alla svar!
Post Reply