Hej,
Står inför beslut att bygga om min 1974a 911 med 2,7-liters CIS-motor till Weberförgasare, nya kolvar, nya kammar, etc, vilket kommer öka effekten från 150 hp till ca 230 hp. Kommer behöva registrera om bilen eftersom jag har installerat halvbur. Har försökt läsa mig till om effektökningen kan göra att bilen inte blir godkänd för gata och även om det kan bli problem med besiktningen. Har förstått att bilar innan 1975, d.v.s. min bil, är undantagna från utsläppsregler och regler för motorbyte och -ombyggnad så länge man håller sig inom effektgränserna. Men vad är dessa och gäller de även utpräglade sportbilar som Porsche som bevisligen tål hög effekt?
Någon som har kunskap eller erfarenheter?
Tack!
Calle
Registrera/besiktiga bil med trimmad motor
-
- Posts: 59
- Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am
Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor
Besiktningen lär inte kunna urskilja om du har några fler hästkrafter men du kan regbesikta med 231hk max. Det kräver intyg från Svenska VW, 3,2 bromsar eller motsvarande och krängningshämmare.
Porsche 911 3,0MFI - 1973
Mini MkVII - 1997
BMW 335Xd - 2016
Mini MkVII - 1997
BMW 335Xd - 2016
Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor
Jag kan komplettera ovanstående med följande svar jag nyligen fick från VW ang. intyg för en äldre 911 med 3.2 liters motor:1973 RSR wrote:Besiktningen lär inte kunna urskilja om du har några fler hästkrafter men du kan regbesikta med 231hk max. Det kräver intyg från Svenska VW, 3,2 bromsar eller motsvarande och krängningshämmare.
"För en maximal effekt på 231hk/170kW ska detta finnas monterat på bilen från en 3,2 liters bil.
Bromsar: Frambromsar minsta storlek skall vara 282x24mm och bakbromsar minsta storlek skall vara 290x24mm.
Fjädring: stötdämpare, krängningshämmare och drivaxlar.
Minsta däckdimensioner: Fram 185/70 R 15 eller 195/65 R 15 på fälg 6Jx15 och bak 215/60 R 15 på fälg 7Jx15.
Växellåda: Utväxlingsförhållanden samt med oljekylning.
Motor: Frontmonterad oljekylare."
Rikard L
912/6 -65 signalröd
912/6 -65 signalröd
Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor
Du lär inte få problem på vanlig besiktning iaf, de bryr sig sällan om man trimmat så gammal bil.
Halvbur ska inte behöva reg bes heller? Bara helbur vad jag vet.
Halvbur ska inte behöva reg bes heller? Bara helbur vad jag vet.
911 SC 3.0 -81
Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor
Har personligen aldrig haft några problem med halvbur/båge. Motoreffekten är nog heller inga problem så länge det ser någorlunda tidsenligt ut.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor
De skulle kunna ha rätt att bråka om halvbur om den är registrerad för 3st passagerare. Annars skall den inte vara något problem.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor
Vem pratade du med på VW om det?laxen911 wrote: Jag kan komplettera ovanstående med följande svar jag nyligen fick från VW ang. intyg för en äldre 911 med 3.2 liters motor:
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
-
- Posts: 59
- Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am
Re: Registrera/besiktiga bil med trimmad motor
Stort tack för alla svar!