problem med 911 t

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Anders F
Posts: 16
Joined: Fri Sep 22, 2006 12:45 pm

problem med 911 t

Post by Anders F »

Hej jag har en 911 targa T från 72 har ägt den sedan 84 .
körde med bilen varje sommar fram till 93 då det vart tillökning i familjen.
Nu vill jag igång med pärlan igen
Började för 2 år sedan men stötte på problem, tändboxen var trasig så jag köpte en bättre beg.
Bilen startade men gick väldigt dåligt varpå jag trodde att det var skit i förgasaren.
Nu har jag renoverat förgasaren men samma problem är kvar.
Den går inte rent och skjuter eld ur förgasarna.
Lägger av när man kör på tomgång men går ganska bra när man varvar upp motorn över 4000 varv.
Är det fel på tändboxen eller vad????
Anders Frost
911 72 T Targa
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej,

Det låter som ett irriterande problem när man ska ut och finåka, men det är lite svårt att säga exakt vad det kan vara. Jag skulle nog fortsätta felsöka på tändningen då det låter som om det kommer fram soppa.

Har du ställt tändningen, bytt stift och andra slitdelar till tändningen? Det kan vara ett första steg som inte kostar så väldigt mycket. Att sen ställa ventilerna så att man vet det är som det skall är också en bra idé.

Lycka till och jag är säker på att någon av de andra rävarna här på forumet kommer med fler tips och råd.

Hälsningar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Guest

Re: problem med 911 t

Post by Guest »

hej anders.
skall skicka bilder på min 73 targa iem.

beträffande startproblem på din bil:

A OCH :
DU HAR VÄL BÖRJAT MED ATT STÄLLA VENTILERNA????
en öppnar lite sent,två andra ligger på ,och resten lite blandat sienåsådan
TJOFFÅSMÄLL!

00: elprylar fungerar,eller så fungerar de inte alls(?)

Startar den du utesluta CDI boxen.F är den defekt ,är den stendöd.för skojs skull(till nästa gång)l.KOLLA:
vrid på tändningen.LYSSNA:
den SKALL pipa med ett tydligt högfrekvent ljud.

piper den ej är den defekt,:åk till ok och köp vanlig tändspole,och kondensator!
T-motorer går utmärkt att köra utan CDI box.

apropå KONDING ja,den har du väl bytt?annars käkas brytarspetsar upp illa kvick,och: tjoff och smäll!!
i
0: du har väl tömt tanken och fyllt på ny bensin??
Bensin är som bekant ett organiskt ämne,som RUTTNAR.Och KONDENSERAR!!
VATTEN,no good!
15 års avställning och du har 65 oktan kvar!porsche av din årgång behöver som bekant helst 100,men 98 oktan duger.
dålig bensin,då "tjoffar" och smäller det ordentligt!(det vet alla som varit i öststaterna)speciellt om det följt med lite skit och rostflagor!

1: Du har renoverat förgasare,är du säker på att du inte fått "skit" igen i lågfartmunstyckena?
membranen i accpumpen är ju tyg som gummibelagts. de vittrar sönder när bilen står länge.Bara att skruva upp igen och göra rent,med ex. fisklina,el.en(1!) kardel från en vanlig hushållsströmkabel.
(högfartmunstycken är ju grövre så på varv går den ok?)

förgasarna är naturligtvis inställda,synkroniserade,med instrument??
eller har du "liksom skruvat lite här ådär ,på gehör unifär"???l


2: har du haft ur fördelaren?
du har naturligtvis inte "råkat få in den ett hack för sen tändning?KOLLA!

3:när /om du hade ur fördelaren,lade du märke till om kammen var sliten,så fjädrarna ej orkar dra till baka?
när bilen stått en stund orkar de tillbaka och allt är frid och fröjd(tills nästa gaspådrag)

En annan sak:
(som troligtvis ej har med detta att göra : rullarna på kammen på förgasarna brukar ej få omvårdnad,FETT!
de blir ovala,och drar alltså upp förgasarna osynkront:tjff,och smäll!kassera och ersätt.

2 dagars jobb och den går felfritt?? bon courage!kjell
Post Reply