Höjd carrera -86

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Jakob
Posts: 26
Joined: Mon May 04, 2009 6:46 pm

Höjd carrera -86

Post by Jakob »

Hej.
Jag går i funderingarna att justera höjden på elvan i vinter och även i så fall tillverka en distans mellan spindelled och stötdämparbenet fram för att behålla rätt vinkel på bärarmen.

Min fråga är då vad som är originalhöjd och vad vinkeln ska vara på bärarmen?

Som det är nu lutar bärarmen uppåt mot spindelleden, och det känns inte optimalt. Jag kommer även göra distanser till styrväxeln för attåtgärda bumpsteer.
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Höjd carrera -86

Post by MagnusW »

Rätt höjd definieras i verksradsmanualen som ett avstånd mellan centrum av hjulet och centrum på torsionsstavar. Kommer inte ihåg måttet just nu.

Men bärarmen bör inte peka uppåt utan nedåt. Inte bara får man ogynnsamma vinklar, då får antagligen en dämpare som går mot genomslagsgummit i stort sett direkt.
Lösningen om man vill sänka bilen på rätt sätt är att skaffa fjäderben där spindeln är uppflyttad.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Höjd carrera -86

Post by MagnusW »

MagnusW wrote:Rätt höjd definieras i verksradsmanualen som ett avstånd mellan centrum av hjulet och centrum på torsionsstavar. Kommer inte ihåg måttet just nu.
Fram 108mm +/- 5mm (höjd från marken till centum av hjulet minus höjd från marken till centrum av torsionsstav)
Bak: 16mm +/- 5mm (höjd från marken till centum av torsionsstav minus höjd från marken till centrum av hjulet )
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jakob
Posts: 26
Joined: Mon May 04, 2009 6:46 pm

Re: Höjd carrera -86

Post by Jakob »

Tack för det. Jag får ut och mäta lite..

Jag har inte tänkt att sänka nåt extremt, så jag tror inte att det blir problem med dämpare som bottnar
men visst är det så att höjda spindlar är det bästa.

Är det någon som har gjort detta själv? Borde inte vara allt för svårt..
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Höjd carrera -86

Post by MagnusW »

Jakob wrote:
Är det någon som har gjort detta själv? Borde inte vara allt för svårt..
Beror på vad man har för fjäderben. Det är egentligen bara Bilstein som är relativt enkelt att ändra på. Men relativt ligger ändå utanför de flesta hobby mekares nivå.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jakob
Posts: 26
Joined: Mon May 04, 2009 6:46 pm

Re: Höjd carrera -86

Post by Jakob »

Ok. Det sitter boge på idag, så det är väl bara att glömma då antar jag.
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Höjd carrera -86

Post by MagnusW »

Om du är händig och har rätt verktyg kan du nog "sektionera" dem, kapa isär på 3 ställen och svetsa ihop dem igen. Men då ska man ha tungan i rätt mun och vara säker på sina svetskunskaper.

Annars finns de att köpa färdiga med bumpsteer justering för $1700...

http://www.elephantracing.com/suspensio ... struts.htm
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1185
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Höjd carrera -86

Post by peterc »

MagnusW wrote:Om du är händig och har rätt verktyg kan du nog "sektionera" dem, kapa isär på 3 ställen och svetsa ihop dem igen. Men då ska man ha tungan i rätt mun och vara säker på sina svetskunskaper.

Annars finns de att köpa färdiga med bumpsteer justering för $1700...

http://www.elephantracing.com/suspensio ... struts.htm
Ja det där var en förbluffande smart lösning om man klarar av att se det.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Höjd carrera -86

Post by MagnusW »

peterc wrote:
MagnusW wrote:Om du är händig och har rätt verktyg kan du nog "sektionera" dem, kapa isär på 3 ställen och svetsa ihop dem igen. Men då ska man ha tungan i rätt mun och vara säker på sina svetskunskaper.

Annars finns de att köpa färdiga med bumpsteer justering för $1700...

http://www.elephantracing.com/suspensio ... struts.htm
Ja det där var en förbluffande smart lösning om man klarar av att se det.
Syns inte så väl bakom hjulet ;-)
Har såna påminna 69a.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1185
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Höjd carrera -86

Post by peterc »

MagnusW wrote:
MagnusW wrote:Rätt höjd definieras i verksradsmanualen som ett avstånd mellan centrum av hjulet och centrum på torsionsstavar. Kommer inte ihåg måttet just nu.
Fram 108mm +/- 5mm (höjd från marken till centum av hjulet minus höjd från marken till centrum av torsionsstav)
Bak: 16mm +/- 5mm (höjd från marken till centum av torsionsstav minus höjd från marken till centrum av hjulet )
En annan fråga; blir inte det här väldigt mycket luft i hjulhusen om man har lågprofil (50%)? Jag har nyss höjt min SC-Cab då den har satt sig och blivit för låg bak. Jag mätte på originalbroschyren och kom fram till att från marken ska det vara 1,45 gånger diametern på fälgen (16") till skärmkanten. Den bilden var tagen lågt i 90 graders vinkel så det borde bli hyfsat, måttet blev 635mm. Ser rätt bra ut. Skall mäta igen så som Magnus beskriver och jämföra. Bilen ser rätt bra ut nu i höjd.
Jag höjde genom att lossa de stora muttrarna på svärden (satt som f-n) och vrida på excentern, gick bra fast det fick bli lite trial and terror för att komma rätt. Denna justeringsmöjlighet kom till 81 tror jag.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Höjd carrera -86

Post by MagnusW »

peterc wrote:Denna justeringsmöjlighet kom till 81 tror jag.
Kom redan -77 :-)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply