Pinnbultar....!!

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
Anders H
Posts: 14
Joined: Wed Aug 05, 2015 2:35 pm

Pinnbultar....!!

Post by Anders H »

Lyfte ut drivlinan på cupén för att byta synkringar I lådan samt frächa upp motorn (3.0 -83) exteriört då den "renoverades" 2008...... det första jag såg var att det fattades en pinnbult på 3:ans cylinder....och när jag kollade gamla fakturor ser det ut som om enbart 1 bult var bytt 2008 så det är nog bara att införskaffa 24 nya.
Min fråga är vilken typ av pinnbultar skall jag byta ut till, design911 har två varianter förutom std:
1. 993 dilavar studs (£650)
2. EPS studs "Superior Tested/Proven strength. (compared to Dilavar & Raceware) (£456).
Någon som har erfarenhet, vilka rekommenderas?
Anders
nikke911
Posts: 283
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by nikke911 »

ARP pinnbult har jag använt till alla mina byggen.Helt suverän kvalitet-ser ut som smycken dessutom..
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by Poppe »

Billigast är att byta de undre 12 dilavar-skruvarna till stål, likadana som sitter på insugssidan. Fungerar på alublock men ej att rekommendera på magnesiumblock då gängorna inte håller.

Läst/hört om många som kör med stål-skruvar med gott resultat.

Dyrast är nog 99310117053 dilavar. Har dem på min motor.
Kompis körde med ARP, fina skruvar.

Smaksak vilka man väljer :wink:
User avatar
Anders H
Posts: 14
Joined: Wed Aug 05, 2015 2:35 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by Anders H »

Tackar,
Det man kan säga är att det är bra avanser i pinnbultsbranchen :-), 8-12 tkr för tre dessa varianter.
Viktigaste är att det blir bra, så man slipper demontera för brustna bultar.
Anders
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Pinnbultar....!!

Post by MagnusW »

Jag har Supertec i mina motorer. De har en bra design och hyggligt pris, $637 inklusive brickor och muttrar. Med dessa behöver man heller inte bry sig om rätt höjd vid installation för de använder inte insexmuttrarna.
Men för en standard 3.0 motor så funkar nog vanliga i stål väldigt bra vad jag läst.
Last edited by MagnusW on Thu Nov 12, 2015 12:09 pm, edited 1 time in total.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1185
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by peterc »

Det är kanske mer en känsla än en insikt men jag skulle aldrig pruta på något sådant här som är så grundläggande och "sitter så långt in". Går något fel så får man riva hela motorn.
Dilivar har i stort sett samma utvidgningskoefficient som aluminium och det togs fram för att minska påkänningen på gängor i vevhuset och på skruvarna själva. Jag har genomgående använt Dilivarskruvar till 993, svartmålade och "helgängade".
Och så heter det SKRUVAR! :x
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Pinnbultar....!!

Post by MagnusW »

peterc wrote:Det är kanske mer en känsla än en insikt men jag skulle aldrig pruta på något sådant här som är så grundläggande och "sitter så långt in". Går något fel så får man riva hela motorn.
Dilivar har i stort sett samma utvidgningskoefficient som aluminium och det togs fram för att minska påkänningen på gängor i vevhuset och på skruvarna själva. Jag har genomgående använt Dilivarskruvar till 993, svartmålade och "helgängade".
Och så heter det SKRUVAR! :x
Dilavar togs fram för magnesium blocken då gångorna gav med sig, men med aluminiumvevhus så är inte det ett problem. Jag har varit med och plockat ned 3 st 3.6 motorer, de har haft stål och/eller dilavarskruvar, alla har läckt mellan cylinder och topp och man har sett spår av hur cylinder och topp gnuggat mot varandra. Min 3.2a med dilavar hade inte heller hållt tätt, samt att en hade gått av.

Jag är inte övertygad om att dilavar är bra... trots att tanken med utvidgningen är god...

Supertec skruvarna är av någon slags stållegering, de dras hårdare är original, de behöver inte efterdras som original. De har en finare gängstigning för muttern så momentet när man drar dem blir jämnare. De har också en livstidsgaranti mot brott, enligt skaparen har han aldrig bytt ut några. Har rekommenderar dock fortfarande dilavar till 2.7 motorer för de är så svaga i godset.

Om trådskaparen bestämmer sig för original stål så har jag nog 12 begagnade som ligger och skräpar, de är billiga (gratis).


Ett tips/varning när man byter är att INTE köra en gängtap i gängorna i vevhuset. Gängorna är lite tajta med mening och tar man en M10 tapp så kommer man att ta bort för mycket material och pinnskruvarna kommer att glappa. Jag gjorde rent mina gängor med en gammal pinskruv som jag skar spår tvärs över gängorna men vinkelkapen, filade till lite och vipps så har man en gängrensare. Det kanske går att göra rent med lösningsmedel också, det är ju gammal loctite man vill få bort bara.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1185
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by peterc »

Ja Magnus har nog bra koll på det här. Jag ville mest bara säga att GÖR DET RIKTIGT, snåla inte här.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Pinnbultar....!!

Post by Dutch »

Fästelement i lättmetalllegeringar är ofta problematiskt.
Inom flyget är denna typ vanlig. Obs att varannan gänga är borttagen för att minska skjuvkrafterna på gängorna. Tyvärr används bara tum gängor inom flyg. Men denna typ av K-type inserts borde även finnas i mm.
Vore ett alternativ vid renovering av ett block.
Även vanliga gängspiraler är bra då de avlastar gängorna genom att skapa en expanderande kraft.
Image

Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Pinnbultar....!!

Post by MagnusW »

Dutch wrote:Fästelement i lättmetalllegeringar är ofta problematiskt.
Inom flyget är denna typ vanlig. Obs att varannan gänga är borttagen för att minska skjuvkrafterna på gängorna. Tyvärr används bara tum gängor inom flyg. Men denna typ av K-type inserts borde även finnas i mm.
Vore ett alternativ vid renovering av ett block.
Även vanliga gängspiraler är bra då de avlastar gängorna genom att skapa en expanderande kraft.
Image

Bosse
Sök på "case savers" det är såna man vill använda i magnesium vevhus. De har en grövre yttre gänga än den inre gängan (som på bilden ovan) för att få bättre grepp i en "mjuk" metall.
En helcoil är inte så bra i en 2.7a pga den expanderande kraften då det är väldigt lite gods kvar in mot cylindern.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Anders H
Posts: 14
Joined: Wed Aug 05, 2015 2:35 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by Anders H »

Jo jag vet att det är skruv, men "bult" ligger liksom bra i munnen när man säger det, och gjort så sedan man trimmade gamla KS50´s :D . Onej jag vill inte kompromissa i detta, utan det viktigaste är att veta att det håller.
Är det någon som har erfarenhet av de EPS-skruv som Design911 säljer, jag blev inte klokare på deras svar?
Anders
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Pinnbultar....!!

Post by Johannes »

Ingeniörstermen är inte bult, ej heller skruv. Precis som på en Zündapp heter det dragstång om den inte är helgängad.
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Re: Pinnbultar....!!

Post by olahed »

Har en fundering kring detta, vad kan behövas göra med en motor som körts med brutna pinnbultarna? (Skruvar)
Behöver man ofta göra en hel renovering eller gör man det bara för man ändå är där. Eller kan man klara sig utan att göra en helrenovering?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Pinnbultar....!!

Post by gtBen »

olahed wrote:Har en fundering kring detta, vad kan behövas göra med en motor som körts med brutna pinnbultarna? (Skruvar)
Behöver man ofta göra en hel renovering eller gör man det bara för man ändå är där. Eller kan man klara sig utan att göra en helrenovering?
Om man ändå bemödar sig att plocka ur motorn och strippa ner den och tar bort cylindrarna för att komma åt pinnbultarna som gått av, så är det inte sååå mycket extra jobb/kostnad att gå vidare och dela vevhuset och då kunna kolla igenom vev- och ram- och balansaxel-lager och oljepumpen.
Ok, extrakostnaden är inte så liten men man kommer att veta vad man har och oddset till att ha en tät motor ökar rejält :roll:

Image

Bengt
@lagteknik
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by Poppe »

olahed wrote:Har en fundering kring detta, vad kan behövas göra med en motor som körts med brutna pinnbultarna? (Skruvar)
Behöver man ofta göra en hel renovering eller gör man det bara för man ändå är där. Eller kan man klara sig utan att göra en helrenovering?
Vet en som påstod sig ha haft 7 brustna skruvar på avgassidan utan problem på sin SC. Låter osannolikt att det inte skulle läcka kompression på minst en cylinder.
Problemet är om det börjar läcka kompression, då förstörs cylinder/topp snabbt där de varma avgaserna läcker ut.


Vad man ska byta när motor är isär? (självklart delar man block när man ändå håller på, annars är det fuskrenovering)

Ventilstyrningarna på avgassidan är garanterat slitna så topparna bör gås igenom.

Vev och ramlager samt mellanaxellager (det brukar vara lite slitet) tycker jag att man kan byta när motorn är isär, kostar inte så mycket så håller motorn i många år till. Visst kan man mäta upp lagerspel med plastigage om lager ser fräscha ut men jag förespråkar byte.

Kamkedjan är billig så byt (köp inte den med kedjelås).

Sitter det Kolbensmidt cylindrar och kolvar är rekommendationen att man inte monterar isär dem (det går att lossa kolvbult utan att ta ur kolven ur cylinder).

Jag hade monterat billiga stålskruvar på originalmotor (istället för dilavar), likadana som sitter på insugssidan. På magnesiumblock bör man montera insatsgänga "casesavers" i blocket och använda dilavarskruvar.
Det smidigaste och bästa sättet att ta ur brustna cylinderskruvar ur blocket är att trådgnista bort dem.

Renovera och kolla upp funktion i fördelaren när du ändå håller på med motorn.

Arbetskostnaden är den stora kostnaden (om du inte gör det själv) så det är dumt att snåla på småsaker, ram/vevlager, kamkedja är inte dyra delar och de slits. :wink:
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Pinnbultar....!!

Post by MagnusW »

Ja, det är ett sådant stort jobb att byta pinnskruvarna så om det inte finns en god anledning (låga mil tex) så bör man dela motorn och kolla upp allt.
Topparna bör man också kolla över, sannolikt behöver de renoveras, kan behövas redan vid förvånansvärt låga mil.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Re: Pinnbultar....!!

Post by olahed »

Tack för svar var väl det jag tänkte, har hört lite olika men var väl så jag gissade. Tänkte försöka skölja bort det rookiegröna skimmer jag har över mig och renovera en motor som är på ingång med brutna pinnbultarna framöver.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Anders H
Posts: 14
Joined: Wed Aug 05, 2015 2:35 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by Anders H »

Hej,
Tillbaka igen på tråden ett antal tusenlappar senare...., jag skickade upp longblock till Perrys vilket var tur så det visade sig att den var renoverad av några klåpare för ca 2 000 mil sedan (Fogelström Motorsport) så det blev omfattande jobb. Perrys fick fria händer rekommenderade stålpinnskruv/dragstång som nu sitter i motorn.
Attachments
IMG_0963 (800x600).jpg
IMG_0963 (800x600).jpg (331.71 KiB) Viewed 11133 times
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by Poppe »

Bra att du gjorde det riktigt och ingen "halvmesyr"..

Det kommer du inte ångra :wink:
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by jsoderbe »

Hej,

lite OT, men jag ogillar skarpt när verkstäder pratar illa om de som gjort jobb på motor/bil/båt/hus tidigare. Det är det enklaste som finns på jordens yta, för det tidigare företaget får aldrig någon chans att bemöta kritiken och eventuella bevis för misstag eller fel "försvinner" oftast vid reparationen.

Det jag ogillar mest är att det har blivit en taktik av tveksamma företag för att skinna kunden på extra mycket pengar, för kundens ilska riktas mot (ett skyldigt eller oskyldigt) tidigare företag.

Jag säger inte att så är fallet här, utan att man som kund ska spetsa öronen när någon hävdar just detta. Sedan lägga ner tid att själv bilda sig en uppfattning om vad som gjorts fel eller inte, innan man betalar tiotusentals eller hundratusentals eller tom miljontals kronor som kanske är helt eller delvis i onödan.

Jag har sett det hända för många gånger för att inte säga något.... :?

Mvh, Johan
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by Poppe »

Att renovera en 911-motor "riktigt" kostar en hel del pengar då det är tidskrävande och jag har förstått att många ägare försöker att gå genvägar för att spara pengar då motorn ska renoveras. Man räknar ca 40 timmar på en renovering av motor och om verkstaden tar 1000+moms blir det en slant tillsammans med alla delar och sidojobb som tillkommer (toppar, demontering av brustna skruvar, maskinbearbetning av block mm). Prisstegringen på 911 har blivit tokig vilket medfört att många oseriösa "klippare" ska göra fynd och "renovera" för att sedan sälja och tjäna pengar (om de nu renoverar övht), ju mindre renoveringen kostar ju mer i fickan på den oseriöse.

Jag har den uppfattningen att det som regel inte är verkstaden som fuskar utan det är ägaren som bromsar och vill att det ska bli så billigt som möjligt. Jag har träffat de flesta som håller på och renoverar 911-motorer och jag kan faktiskt inte påstå att någon är oseriös. Däremot vill jag hävda och påstå att det finns väldigt många oseriösa 911-ägare..
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Pinnbultar....!!

Post by MagnusW »

Det går ju att diskutera hit och dit, men det största ansvaret ligger hos motorbyggaren.

Han måste kunna säga "Nej, så gör inte jag." om det är en kund som inte vill betala för ett ordentligt jobb. Det är byggarens namn och rykte som står på spel.
Fogelström har ju gjort sig själva en rejäl björntjänst om de gjort ett haffsjobb, oavsett på vems initiativ. Om nu Perry inte snackar gojja, men det tror jag inte han gör. Det är inte mitt intryck av honom i alla fall.

Sen är det ju en branch med väldigt lite ansvar, där alla skyller på någon annan eller på ägaren om något skulle gå fel...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by Poppe »

MagnusW wrote:Det går ju att diskutera hit och dit, men det största ansvaret ligger hos motorbyggaren.

Han måste kunna säga "Nej, så gör inte jag." om det är en kund som inte vill betala för ett ordentligt jobb. Det är byggarens namn och rykte som står på spel.
Fogelström har ju gjort sig själva en rejäl björntjänst om de gjort ett haffsjobb, oavsett på vems initiativ. Om nu Perry inte snackar gojja, men det tror jag inte han gör. Det är inte mitt intryck av honom i alla fall.

Sen är det ju en branch med väldigt lite ansvar, där alla skyller på någon annan eller på ägaren om något skulle gå fel...

Jo jag håller med dig Magnus att motorbyggaren har ansvar, men allt är inte svart eller vitt.. Problemet är som regel kunden och att denne inte vill betala för en "riktig" renovering, fick firman (oavsett vilken det är) fria händer tror jag inte att de gjorde haffsjobb och fuskade. Det skulle ALLA få reda på väldigt snabbt.

Utan att veta vilket "haffsjobb" det handlar om tycker jag inte att man ska hänga ut någon.. Inte schysst!!

Var snälla :wink:
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Re: Pinnbultar....!!

Post by olahed »

Ser riktigt bra ut, hoppas äga en lika snygg inom kort!
Sry att jag kapade tråden tidigare:)
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Anders H
Posts: 14
Joined: Wed Aug 05, 2015 2:35 pm

Re: Pinnbultar....!!

Post by Anders H »

Det är nog så att det är upp till renovören själv att odla och vårda sitt varumärke, d v s vad det är för kvalitet man lämnar ifrån sig. I detta fall, utan att gå in I detalj, är det uppenbart att jobbet inte var riktigt gjort, d v s resultat 2xmotorrenovering på 2000 mil. Personligen hade jag inte lagt ut namnet om inte jag varit 100% säker (se det som en heads up istf ryktesspridning).
Nu får vi se om den hoppar igång under helgen :-)
Anders
Post Reply