Oljetermostat 911 -72

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Oljetermostat 911 -72

Post by loffe911 »

Hej,

har börjat skruva med motor och oljeledningar nu på min 2,7 motor och har en fråga.
Det sitter en extern oljekylare i höger framskärm. Kollade i oljefilterhållaren och där sitter ingen termostat, endast ett lock.
I motorblocket sitter däremot en termostat. Är det rätt att den sitter i blocket eller inte? Spelar det någon roll var den sitter?
Känns som den externa kylaren alltid är inkopplad som det är nu. Det är samma PET nummer på termostaten oavsett om den sitter i blocket eller i oljefilterhållaren, så det borde gå att skifta.

Med vänlig hälsning
Loffe
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljetermostat 911 -72

Post by MagnusW »

Du bör ha en termostat till den främre oljekylaren, annars finns risken att du spränger oljekylaren när oljan är kall. Porsches termostater har också en övertrycksventil som skickar tillbaka oljan om trycket skulle bli för högt till kylaren.

Kolla sprängskisserna i PET så ser du vilka delar som ska finnas och vilka nummer de har.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Re: Oljetermostat 911 -72

Post by loffe911 »

Tack Magnus,
räcker det med en eller jag ska ha en till främre och en i blocket?
//Loffe
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Oljetermostat 911 -72

Post by Poppe »

loffe911 wrote:Tack Magnus,
räcker det med en eller jag ska ha en till främre och en i blocket?
//Loffe
Japp precis som Magnus säger, du bör (läs måste) ha en till främre kylare med, skaffa en original som sitter vid oljefilter.

Jag hade inte kört utan bypass-ventil..
Last edited by Poppe on Mon Nov 02, 2015 8:50 pm, edited 1 time in total.
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Re: Oljetermostat 911 -72

Post by loffe911 »

Jag har hittat flera olika men såg på Pelican forum följande:

"BEHR OIL THERMOSTATS(2):
(2) X1 224 83 000 supposedly 150-160 degrees. 1971-1989?? Used in many 911's. $30 EACH
Note: X1 248 83 000 supposedly 180 degrees."

Termostaten som sitter i blocket är en 224**, spelar det någon roll vilken jag använder i filterhållaren?
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Oljetermostat 911 -72

Post by Poppe »

Ok du kan bortse från mitt tidigare inlägg.

Läste på lite hur det ser ut på 72 som bara hade den här lösningen det året och bypass/övertrycksventil sitter i filterhus vilket är bra (se bifogad bild) men på vissa filterhus måste man bearbeta huset för att kunna montera termostat och då sitter det bara ett täcklock, vissa filterhus är tydligen bearbetade från fabrik så man kan ha termostat, kan ha varit olika på T, E och S ? Säkert någon annan som vet.

Så kolla innan du beställer så det går att montera termostat.

Om du behöver termostat? Har kylaren klarat sig till nu utan termostat kanske det går ett tag till, det viktiga är att övertrycksventilen fungerar som den ska, du behöver ju inte tokvarva vid uppstart vintertid :wink:
Attachments
image.jpg
image.jpg (75.33 KiB) Viewed 5432 times
Micke D
Posts: 25
Joined: Wed Dec 06, 2006 8:56 pm

Re: Oljetermostat 911 -72

Post by Micke D »

Hej mycket riktigt som du skriver 911 S är den som har termostat och övertrycksventil i filterhållaren. Termostaten i motorn reglerare oljeflödet till motorkylaren och därefter till filterhållaren, och termostaten i filterhålaren på S modellen reglerar flödet vidare till oljeslingan t- oljekylaren i höger framskärm. E och T modellen saknar termostat i filterhållare har bara övertrycksventil Har själv bytt på min T då jag monterade 2,7 RS motor i min Clone :wink:
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Re: Oljetermostat 911 -72

Post by loffe911 »

Tack för er input.

Poppe:
ja den har klarat sig i sitt tidigare liv. Han som hade den körde rätt hårt. :D
Så den borde klara sig ändå.

Micke D:
Jag ska ha en 2,7 med andra kammar och weber 46 men ska inte köra bana. Tror du jag behöver sätta i termostat?
Vad är det för + och - med att sätta i en i filterhållaren?
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Oljetermostat 911 -72

Post by Poppe »

Micke D wrote:Hej mycket riktigt som du skriver 911 S är den som har termostat och övertrycksventil i filterhållaren. Termostaten i motorn reglerare oljeflödet till motorkylaren och därefter till filterhållaren, och termostaten i filterhålaren på S modellen reglerar flödet vidare till oljeslingan t- oljekylaren i höger framskärm. E och T modellen saknar termostat i filterhållare har bara övertrycksventil Har själv bytt på min T då jag monterade 2,7 RS motor i min Clone :wink:

Bra info!

Hittade det här

http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ostat.html
Micke D
Posts: 25
Joined: Wed Dec 06, 2006 8:56 pm

Re: Oljetermostat 911 -72

Post by Micke D »

Hej tror inte du får problem vid normal körning det är ju vi högsommarvärme kö körning och för vassa kammar som det kan bli lite jobbigt min är nästan aldrig över 85 C påoljetemp vid körning på allmänväg men ca 110-130 c vid banåka har iof pumpen ställd för att leverera ordentligt med soppa samt vilket ju ska bidra till lite lägre temp :roll: . Har dessutom bara en loop i främre hjulhuset al 3,2 ingen rörkylare som det var orginal 72 S tyvärr.
Men det är ju bara att prova oljeslingan kan man ju komplettera med i efterhand. Vet folk som åkt med den typ av modifiering och bara har problem vid riktigt hård belastning under längre tid...typ banåka.

mvh Micke
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljetermostat 911 -72

Post by MagnusW »

Mellan tummen och pekfingret så satte Porsche dit någon form av främre oljekylare på 911or med över 160 hk.

Min 165hk 2.7a gick upp till 100 grader vid vanlig sommarkörning en varm dag, den hade bara slingan fram. Slingan har marginell effekt, men rören fram till slingan kyler rätt bra och slingan är i stort sett helt okänslig för yttre påverkan. En riktig kylare som på 3.2an för att hålla oljan på 90-100 grader är en investering för ökad livslängd på motorn.

Jag har en setrab i hjulhuset, men jag har tyvärr lite dåligt flöde (av luft) genom den så jag kommer upp i 120-130 grader ändå på bana. Ska göra något åt flödet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply