Svajande varvräknare
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Svajande varvräknare
Helt plötsligt har varvräknaren på min 72 T motor börjat svaja lite då och då när jag i jämn fart håller ca 3000 varv. Hoppar ca 600 varv upp och ner. Dessutom klarar den inte av en kraftig uppvarvning på t ex 1:an utan ”tappar taget” om nålen vid knappt 5000 varv som då faller till ca 4000 varv. Men det senare har den alltid gjort under de fyra år som jag haft bilen. För tydlighets skull: det är bara mätaren som faller inte det faktiska motorvarvet.
Jag gissar att det är någon tåt som är halvlös men var ska jag titta? Hade varvräknaren ute ur instrumentbrädan för ett par år sedan och förutom rengöring så drog då ny jord och fixade så att den fungerade bra (förutom vid kraftig acceleration). Kan det vara givaren till varvräknaren och var sitter givaren? Hur är sladden färgmärkt?
Eller vad tror ni?
Och ytterligare en fråga: Hur vet man att det är rätt varvtal som mätaren visar?
Hasse
Jag gissar att det är någon tåt som är halvlös men var ska jag titta? Hade varvräknaren ute ur instrumentbrädan för ett par år sedan och förutom rengöring så drog då ny jord och fixade så att den fungerade bra (förutom vid kraftig acceleration). Kan det vara givaren till varvräknaren och var sitter givaren? Hur är sladden färgmärkt?
Eller vad tror ni?
Och ytterligare en fråga: Hur vet man att det är rätt varvtal som mätaren visar?
Hasse
Jag hade en motorcykel vars mätare fladdrade så man höl på att köra i diket. Jag lämnade mätaren till någon som fixade den genom att bl.a byta det silikon som tydligen höll i visaren (på något sätt). Jag har dock ingen aning om det kan vara samma problem som gör att en 911:a mätare fluktuerar ...
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Hej Hasse,
På Pelican finns det lite trådar om det du beskriver:
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... tachometer
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... tachometer
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... tachometer
Hoppas att detta hjälper dig lite...
Hälsningar
-ALF
På Pelican finns det lite trådar om det du beskriver:
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... tachometer
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... tachometer
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... tachometer
Hoppas att detta hjälper dig lite...
Hälsningar
-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Signalgelb 114
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Tack för trådarna.
Blir att mäta spänningar och ruska på mätaren.
men hur fungerar mäteren, egentligen?
Vill minnas att det är två plussladdar och en jord.
Mvh
Hasse
http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/Varv.jpg
Blir att mäta spänningar och ruska på mätaren.
men hur fungerar mäteren, egentligen?
Vill minnas att det är två plussladdar och en jord.
Mvh
Hasse
http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/Varv.jpg
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Inspirerad av läsningen av ovannämnda USA-länkar började jag med den enkla varianten, dvs jag beslöt mig för att kolla tändningen innan jag rev ut instrumentet och jagade sladdfästen.
Det visade sig vara helt rätt taktik. Avståndet mellan spetsarna hade nämligen krympt ihop till något under 0,20 mm. Så upp med skruven, in med bladmått 0,30, justering - und hast Du mich gesehen – bilen går nu ännu bättre och varvräknarnålen pekar stadigt. Inget svaj här inte! Varvräknaren fungerar även vid kraftig acceleration, ända upp till ca 6500 varv då övervarvningsskyddet griper in. Har kört ca 10 mil och allt har varit OK.
Kan det vara så att den där lilla klacken slits så att den rörliga delen av brytarspetsarna inte trycks ut lika långt och länge?
Eller hämska tanke: Är det bara så att jag har tillfällig tur och att varvräknaren bara har en av sin fina (men korta) perioder då den fungerar klanderfritt?
Och min fråga ”Hur fungerar varvräknaren?” återstår. Finns det ingen i Early 911-gänget som kan förklara?
Hasse
Det visade sig vara helt rätt taktik. Avståndet mellan spetsarna hade nämligen krympt ihop till något under 0,20 mm. Så upp med skruven, in med bladmått 0,30, justering - und hast Du mich gesehen – bilen går nu ännu bättre och varvräknarnålen pekar stadigt. Inget svaj här inte! Varvräknaren fungerar även vid kraftig acceleration, ända upp till ca 6500 varv då övervarvningsskyddet griper in. Har kört ca 10 mil och allt har varit OK.
Kan det vara så att den där lilla klacken slits så att den rörliga delen av brytarspetsarna inte trycks ut lika långt och länge?
Eller hämska tanke: Är det bara så att jag har tillfällig tur och att varvräknaren bara har en av sin fina (men korta) perioder då den fungerar klanderfritt?
Och min fråga ”Hur fungerar varvräknaren?” återstår. Finns det ingen i Early 911-gänget som kan förklara?
Hasse
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Varvräknaren är en pulsmätare som räknar pulserna från brytarna och omvandlar det till varvtalet på motorn. Om du har för litet brytaravstånd så blir pulserna för korta och varvräknaren fungerar inte som den ska. Det är heller inte ovanligt att det blir glapp i anslutningarna och i.o.m. att du är och pillar på fördelaren så blir det kontakt igen.
En annan ska som man bör tänka på vid brytarjustering är att om fördelaren är sliten så stämmer inte brytaravståndet som står i manualen längre.
Det riktiga sättet att ställa brytarna är att mäta kamvinkel. Det är ett mått på hur många grader fördelaraxeln vrider sig från det att brytarna öppnar tills dess att de stänger igen. Om jag inte minns helt fel så skall det vara 39 grader på en Boschfördelare. Det här mäter man lätt med en bilmultimeter.
Mvh
//Roger
En annan ska som man bör tänka på vid brytarjustering är att om fördelaren är sliten så stämmer inte brytaravståndet som står i manualen längre.
Det riktiga sättet att ställa brytarna är att mäta kamvinkel. Det är ett mått på hur många grader fördelaraxeln vrider sig från det att brytarna öppnar tills dess att de stänger igen. Om jag inte minns helt fel så skall det vara 39 grader på en Boschfördelare. Det här mäter man lätt med en bilmultimeter.
Mvh
//Roger
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Roger!
Tack för svaret.
Jag får nog skaffa en bilmultimeter för att det ska bli helt rätt. Har du något märke att föreslå?
Men säsongen ut får örat och bladmåttet styra inställninen.
Jag tycker att brytarinställningen degenererade väldigt snabbt på sista brytaren. Kan man minska slitaget på brytarens klack genom att olja fördelaraxeln?
Hasse
Tack för svaret.
Jag får nog skaffa en bilmultimeter för att det ska bli helt rätt. Har du något märke att föreslå?
Men säsongen ut får örat och bladmåttet styra inställninen.
Jag tycker att brytarinställningen degenererade väldigt snabbt på sista brytaren. Kan man minska slitaget på brytarens klack genom att olja fördelaraxeln?
Hasse
Av brytarlösa sytem så fanns det opriska såväl som magnetiska. Det senaste jag hade var ett källarsytem tillverkat i Vargön. (inte så långt från Saab fabriken, så det fungerade givetvis väldigt däligt...) Generellt sett så är de bättre än brytare, man behöver ju inte ens ha den där skränkningstången som finns...
På moderna bilar så är varvräknarna dämpade. Detta för att ge en illusion av att motorn går jämnare på tomgång än de i realiteten gör på vissa märken. Det kan faktiskt vara så att det inte går att få ner utslaget under tex 750 varv eller så. Trots att varvräknaren är stabiliserad och står blickstilla så hör man hur varvet går upp och ner på vissa märken.
Utprovningsingenjörer i bilsvängen talar ibland om motorer som drar dåligt från "800 varv och neråt". Detta är inte veckans knalltorsk utan ett faktiskt tänkbart senario när man har dragläge och är lite för tafatt på gasen. Tex sånt syns inte på en dämpad räknare.
Om jag minns rätt så var det även vanligt med extra dämpning på varvräknare som fladdrade. Detta monterade som eftermarknads komponent. Om jag inte minns fel så var det en diod som monterades. Hur denna dimensionerades har jag inte en susning om.
Varvräknare kanske skall vara mekaniska!
Har en digital multimeter som inte funkar i Mercedes när man mäter varv. Nåt ligger och stör. Sen finns det ju de där med klisterlapp som man har till dieselmotorer, väldigt exakta, fast det blir ju enbart för garagebruk.
/AJ
På moderna bilar så är varvräknarna dämpade. Detta för att ge en illusion av att motorn går jämnare på tomgång än de i realiteten gör på vissa märken. Det kan faktiskt vara så att det inte går att få ner utslaget under tex 750 varv eller så. Trots att varvräknaren är stabiliserad och står blickstilla så hör man hur varvet går upp och ner på vissa märken.
Utprovningsingenjörer i bilsvängen talar ibland om motorer som drar dåligt från "800 varv och neråt". Detta är inte veckans knalltorsk utan ett faktiskt tänkbart senario när man har dragläge och är lite för tafatt på gasen. Tex sånt syns inte på en dämpad räknare.
Om jag minns rätt så var det även vanligt med extra dämpning på varvräknare som fladdrade. Detta monterade som eftermarknads komponent. Om jag inte minns fel så var det en diod som monterades. Hur denna dimensionerades har jag inte en susning om.
Varvräknare kanske skall vara mekaniska!
Har en digital multimeter som inte funkar i Mercedes när man mäter varv. Nåt ligger och stör. Sen finns det ju de där med klisterlapp som man har till dieselmotorer, väldigt exakta, fast det blir ju enbart för garagebruk.
/AJ