Svajande varvräknare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Svajande varvräknare

Post by Hasse Targa 72 »

Helt plötsligt har varvräknaren på min 72 T motor börjat svaja :cry: lite då och då när jag i jämn fart håller ca 3000 varv. Hoppar ca 600 varv upp och ner. Dessutom klarar den inte av en kraftig uppvarvning på t ex 1:an utan ”tappar taget” om nålen vid knappt 5000 varv som då faller till ca 4000 varv. Men det senare har den alltid gjort under de fyra år som jag haft bilen. För tydlighets skull: det är bara mätaren som faller inte det faktiska motorvarvet.

Jag gissar att det är någon tåt som är halvlös men var ska jag titta? Hade varvräknaren ute ur instrumentbrädan för ett par år sedan och förutom rengöring så drog då ny jord och fixade så att den fungerade bra (förutom vid kraftig acceleration). Kan det vara givaren till varvräknaren och var sitter givaren? Hur är sladden färgmärkt?
Eller vad tror ni?
Och ytterligare en fråga: Hur vet man att det är rätt varvtal som mätaren visar?

Hasse
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag hade en motorcykel vars mätare fladdrade så man höl på att köra i diket. Jag lämnade mätaren till någon som fixade den genom att bl.a byta det silikon som tydligen höll i visaren (på något sätt). Jag har dock ingen aning om det kan vara samma problem som gör att en 911:a mätare fluktuerar ...
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej Hasse,

På Pelican finns det lite trådar om det du beskriver:

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... tachometer

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... tachometer

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... tachometer

Hoppas att detta hjälper dig lite...

Hälsningar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Tack för trådarna.
Blir att mäta spänningar och ruska på mätaren.
men hur fungerar mäteren, egentligen?
Vill minnas att det är två plussladdar och en jord.
Mvh
Hasse
http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/Varv.jpg
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

:D Inspirerad av läsningen av ovannämnda USA-länkar började jag med den enkla varianten, dvs jag beslöt mig för att kolla tändningen innan jag rev ut instrumentet och jagade sladdfästen.
:D Det visade sig vara helt rätt taktik. Avståndet mellan spetsarna hade nämligen krympt ihop till något under 0,20 mm. Så upp med skruven, in med bladmått 0,30, justering - und hast Du mich gesehen – bilen går nu ännu bättre och varvräknarnålen pekar stadigt. Inget svaj här inte! Varvräknaren fungerar även vid kraftig acceleration, ända upp till ca 6500 varv då övervarvningsskyddet griper in. Har kört ca 10 mil och allt har varit OK.
:?: Kan det vara så att den där lilla klacken slits så att den rörliga delen av brytarspetsarna inte trycks ut lika långt och länge?
:twisted: Eller hämska tanke: Är det bara så att jag har tillfällig tur och att varvräknaren bara har en av sin fina (men korta) perioder då den fungerar klanderfritt?
:lol: Och min fråga ”Hur fungerar varvräknaren?” återstår. Finns det ingen i Early 911-gänget som kan förklara?
Hasse
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Grattis Hasse! Kul att vet var ett enkelt fix...

Jag har en Marelli-fördelare och har inte gett mig in i att ställa brytarna än. Var det knepigt? Har du möjligtvis en enkel och bra förklaring hur i allsin dar man gör för oss obildade som inte kan?

Hälsningar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Sorry Alf!
Marelli har jag ingen kunskap om. Har bara skruvat på min Bosch.
Men i Haynes husbibel (s 84) finns det både bilder och text om Marelli och det ser ut att vara lika lätt som med Bosch.
Men finns det ingen i Early 911 gänget som kan förklara hur varvräknaren fungerar?
Hasse
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Varvräknaren är en pulsmätare som räknar pulserna från brytarna och omvandlar det till varvtalet på motorn. Om du har för litet brytaravstånd så blir pulserna för korta och varvräknaren fungerar inte som den ska. Det är heller inte ovanligt att det blir glapp i anslutningarna och i.o.m. att du är och pillar på fördelaren så blir det kontakt igen.
En annan ska som man bör tänka på vid brytarjustering är att om fördelaren är sliten så stämmer inte brytaravståndet som står i manualen längre.
Det riktiga sättet att ställa brytarna är att mäta kamvinkel. Det är ett mått på hur många grader fördelaraxeln vrider sig från det att brytarna öppnar tills dess att de stänger igen. Om jag inte minns helt fel så skall det vara 39 grader på en Boschfördelare. Det här mäter man lätt med en bilmultimeter.

Mvh

//Roger
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Roger!
Tack för svaret.
Jag får nog skaffa en bilmultimeter för att det ska bli helt rätt. Har du något märke att föreslå?
Men säsongen ut får örat och bladmåttet styra inställninen.
Jag tycker att brytarinställningen degenererade väldigt snabbt på sista brytaren. Kan man minska slitaget på brytarens klack genom att olja fördelaraxeln?
Hasse
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Ja det är en bra ide att fetta in axeln lite grann. Ett annat alternativ för att slippa hålla på med brytarna är att byta till brytarlöst system. Finns ett vettigt alternativ från pertronix som kostar ca 700:- och allt ryms i fördelaren så att man inte sabbar originalutseendet.

//Roger
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Av brytarlösa sytem så fanns det opriska såväl som magnetiska. Det senaste jag hade var ett källarsytem tillverkat i Vargön. (inte så långt från Saab fabriken, så det fungerade givetvis väldigt däligt...) Generellt sett så är de bättre än brytare, man behöver ju inte ens ha den där skränkningstången som finns...


På moderna bilar så är varvräknarna dämpade. Detta för att ge en illusion av att motorn går jämnare på tomgång än de i realiteten gör på vissa märken. Det kan faktiskt vara så att det inte går att få ner utslaget under tex 750 varv eller så. Trots att varvräknaren är stabiliserad och står blickstilla så hör man hur varvet går upp och ner på vissa märken.

Utprovningsingenjörer i bilsvängen talar ibland om motorer som drar dåligt från "800 varv och neråt". Detta är inte veckans knalltorsk utan ett faktiskt tänkbart senario när man har dragläge och är lite för tafatt på gasen. Tex sånt syns inte på en dämpad räknare.

Om jag minns rätt så var det även vanligt med extra dämpning på varvräknare som fladdrade. Detta monterade som eftermarknads komponent. Om jag inte minns fel så var det en diod som monterades. Hur denna dimensionerades har jag inte en susning om.

Varvräknare kanske skall vara mekaniska!

Har en digital multimeter som inte funkar i Mercedes när man mäter varv. Nåt ligger och stör. Sen finns det ju de där med klisterlapp som man har till dieselmotorer, väldigt exakta, fast det blir ju enbart för garagebruk.

/AJ
Post Reply