Renoveringsok ?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Renoveringsok ?

Post by petter »

Finns det renoveringsok till en 67a? Hos Ferdinand hade det utgått :(
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Re: Renoveringsok ?

Post by pcs12234 »

Kolla med Eric på PMB Performance.

http://www.pmbperformance.com/swb-911-brakes.html
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Renoveringsok ?

Post by Jesse »

Vad menar du Petter? Söker du ett par att renovera eller ett par nya/utbytes? Eller renoveringssatser månne?
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Renoveringsok ?

Post by petter »

Vet inte riktigt vad jag i slutändan kommer behöva, då bilen står kvar hos plåtkillen men ser ut att komma hem inom kort och då tänkte jag börja på bromsarna som ligger på och stått sen 85 så jag tänkte bättre föregå en föregås
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Renoveringsok ?

Post by felix83 »

Det finns firmor som renoverar oken åt dig om du inte ids göra det själv. Betydligt mera prisvärt än att köpa utbytesok.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Renoveringsok ?

Post by Johannes »

Skruvarna som håller ihop oken är svåra. Det är special, till S tror jag inte att de finns längre. Men till de andra fanns det häromåret skruv att tillgå.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Renoveringsok ?

Post by Dutch »

Angående 7mm skruvarna.

Själv använde jag 1/4 tum av god kvalitet. Effektiva arean blir inte så mycket mindre med dem. Har inte tillgång enkelt med data där jag sitter nu. ( Norra Sydafrika)
Fingängat är att rekommendera för att få rätt klämkraft .25 - 28 UNJF

-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Renoveringsok ?

Post by MagnusW »

Går det inte att borra upp och använda M8, eller varför har man valt m7 egentligen?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Renoveringsok ?

Post by Dutch »

MagnusW wrote:Går det inte att borra upp och använda M8, eller varför har man valt m7 egentligen?
Var inne på ide ca 20 år sedan.
Fritt ur minnet så tror jag att det inte finns gods till att bearbeta fram nya anligg för skruvskallarna och muttrarna.
Samt bökigt att spänna upp.
Något av det fick mig att välja 1/4 tum, samt att jag hade tillgång till bult i bra kvalitet då.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Renoveringsok ?

Post by Johannes »

Skruven är speciell. Skallen är Ribe cs men det är inte viktigt. Skruvens liv är klenare och hållfasthetsklassen är 11.9 det är ovanligt. Åtdragningsmomenten står i reparaturanleitung från fabriken.

Det finns tidigare trådar med mer info.
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Renoveringsok ?

Post by petter »

Tack för tipsen och infon , som vanligt blir man väldigt imponerad av den kunskap som finns på detta forum
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Renoveringsok ?

Post by Johannes »

Skruven till S oken är längre pga ventilerade skivor. Båda versionerna har muttrar som är högre än vanliga muttrar.

På de tidiga modellerna 65-67 så finns det ok olika utförande A B osv. Om du har en 67 så tycker jag att du skall modernisera till 68 eller senare bromssystem. Då får du tvåkretssystem.
Post Reply