Bilprovningen godkände inte 9,0 CO värde på en Carrera RS 2,7 motor. Det har alltid legat högt men passerat godkänt tidigare. Bilen går som en dröm som den är ställd idag!
Tror ni att ny bensin kan göra susen?
Hjälper det att hälla i K-sprit som man gjorde förr?
Tips på hur man skall gå tillväga för att sänka CO önskas tacksamt.
.
Hög CO Carrera RS 2,7
Hög CO Carrera RS 2,7
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Re: Hög CO Carrera RS 2,7
Hittade detta - viewtopic.php?t=6714
efter att jag sökt på google med - site:early911.se CO justera besiktning
Bengt
efter att jag sökt på google med - site:early911.se CO justera besiktning
Bengt
@lagteknik
Re: Hög CO Carrera RS 2,7
Kolla längre ner Martin på "besiktning CO halt". Skruva ner på huvudskruven. Jag har skrivit hur man gör.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Hög CO Carrera RS 2,7
Har den alltid stått så högt som 9% (och tidigare gått igenom besiktningen med detta värde) eller har CO blivit högre? Specat värde är väl 2-3% på tomgång för en Carrera 2.7.
Är det bara på tomgång den går för fett eller över hela registret?
MFI-pumpen i sig brukar nog vara rättså stabil så om CO plötsligt blivit högre skall man kanske inte gå på pumpens inställning med en gång utan att leta efter anledningen till att den går för fett. Om det nu inte är för att bara komma igenom besiktningen och sedan ställa tillbaka pumpen.
Choke-termostaten kommer jag att tänka på men det finns ju andra orsaker som kan leda till att CO börjar krypa upp. Checklistan ur MFI-manualen:
1. Luftrenare
2. Kompression
3. Tändstift och kablar
4. Kamvinkel
5. Tändpunkt
6. Bränsletryck och flöde
7. Insprutningsmunstycken
8. Insprutningstiming
9. Spjällkorrelation, spjäll-/pumpkorrelation
10. Avgasvärden vid
- dellast
- tomgång
"Problemet" är att MFI-motorer går mycket bra även då de är för fett ställda, men det är säkert inte bra för motorn i längden (sotade tändstift, bensin i oljan, hög bränsleförbrukning, etc).
Är det bara på tomgång den går för fett eller över hela registret?
MFI-pumpen i sig brukar nog vara rättså stabil så om CO plötsligt blivit högre skall man kanske inte gå på pumpens inställning med en gång utan att leta efter anledningen till att den går för fett. Om det nu inte är för att bara komma igenom besiktningen och sedan ställa tillbaka pumpen.
Choke-termostaten kommer jag att tänka på men det finns ju andra orsaker som kan leda till att CO börjar krypa upp. Checklistan ur MFI-manualen:
1. Luftrenare
2. Kompression
3. Tändstift och kablar
4. Kamvinkel
5. Tändpunkt
6. Bränsletryck och flöde
7. Insprutningsmunstycken
8. Insprutningstiming
9. Spjällkorrelation, spjäll-/pumpkorrelation
10. Avgasvärden vid
- dellast
- tomgång
"Problemet" är att MFI-motorer går mycket bra även då de är för fett ställda, men det är säkert inte bra för motorn i längden (sotade tändstift, bensin i oljan, hög bränsleförbrukning, etc).
Re: Hög CO Carrera RS 2,7
Det är riktigt det som Mikael skriver. Min lösning var väl mer för att komma igenom, sen tror jag inte en bil går som en dröm med 9% på tomgång.
Om det blivit mer och mer kan det vara varmkörningsregleringen. Kolla så att lufttillförseln är ok. Ta gärna ut bimetallbrickorna och gör rent också, sätt tillbaka dem som de satt. Sen är med tiden det stora problemet på de här motorerna att alla lederna till spjällen slits och att spjällaxlarna slits. En full service med koll av brytaravstånd, tändläge mm är nog på sin plats.
Om det blivit mer och mer kan det vara varmkörningsregleringen. Kolla så att lufttillförseln är ok. Ta gärna ut bimetallbrickorna och gör rent också, sätt tillbaka dem som de satt. Sen är med tiden det stora problemet på de här motorerna att alla lederna till spjällen slits och att spjällaxlarna slits. En full service med koll av brytaravstånd, tändläge mm är nog på sin plats.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Hög CO Carrera RS 2,7
Tack Bengt, Peter och Mikael för tips!
CO har ökat sedan senaste besiktningen så en allmän översyn är på plats.
.
CO har ökat sedan senaste besiktningen så en allmän översyn är på plats.
.
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Re: Hög CO Carrera RS 2,7
På bilar med mekanisk insprutning är det inte dumt att köra med 0,2% tvåtaktsolja i bensinen för att förhindra slitage och problem, smörjer pump och spridare och är inte skadligt.
Om det är akut med att komma igenom kan du prova med ~30% E85 i bensinen, det sänker CO.
Men självklart är det bäst att hitta orsak, kan vara en spridare som kärvar och inte stänger helt.
Om det är akut med att komma igenom kan du prova med ~30% E85 i bensinen, det sänker CO.
Men självklart är det bäst att hitta orsak, kan vara en spridare som kärvar och inte stänger helt.
Re: Hög CO Carrera RS 2,7
Innan vi provar några "större" ingrepp skall vi testa på lite enklare sätt inför ombesiktningen:
- häll i ny bensin
- byte av motorolja
- åka till en station som ej har splirrans ny avgastestare
Återkommer med resultat senare.
- häll i ny bensin
- byte av motorolja
- åka till en station som ej har splirrans ny avgastestare
Återkommer med resultat senare.
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0