Hög CO Carrera RS 2,7

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Martin M.
Posts: 331
Joined: Thu Apr 19, 2007 7:27 am
Location: Linköping

Hög CO Carrera RS 2,7

Post by Martin M. » Tue Jul 21, 2015 6:22 pm

Bilprovningen godkände inte 9,0 CO värde på en Carrera RS 2,7 motor. Det har alltid legat högt men passerat godkänt tidigare. Bilen går som en dröm som den är ställd idag!

Tror ni att ny bensin kan göra susen?
Hjälper det att hälla i K-sprit som man gjorde förr?

Tips på hur man skall gå tillväga för att sänka CO önskas tacksamt.

.
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0

User avatar
gtBen
Posts: 547
Joined: Mon Sep 08, 2008 9:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Hög CO Carrera RS 2,7

Post by gtBen » Tue Jul 21, 2015 8:43 pm

Hittade detta - viewtopic.php?t=6714

efter att jag sökt på google med - site:early911.se CO justera besiktning

Bengt

User avatar
peterc
Posts: 595
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hög CO Carrera RS 2,7

Post by peterc » Tue Jul 21, 2015 10:19 pm

Kolla längre ner Martin på "besiktning CO halt". Skruva ner på huvudskruven. Jag har skrivit hur man gör.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

mikael
Posts: 229
Joined: Fri Jul 10, 2009 9:11 am

Re: Hög CO Carrera RS 2,7

Post by mikael » Wed Jul 22, 2015 7:32 am

Har den alltid stått så högt som 9% (och tidigare gått igenom besiktningen med detta värde) eller har CO blivit högre? Specat värde är väl 2-3% på tomgång för en Carrera 2.7.

Är det bara på tomgång den går för fett eller över hela registret?

MFI-pumpen i sig brukar nog vara rättså stabil så om CO plötsligt blivit högre skall man kanske inte gå på pumpens inställning med en gång utan att leta efter anledningen till att den går för fett. Om det nu inte är för att bara komma igenom besiktningen och sedan ställa tillbaka pumpen.

Choke-termostaten kommer jag att tänka på men det finns ju andra orsaker som kan leda till att CO börjar krypa upp. Checklistan ur MFI-manualen:

1. Luftrenare
2. Kompression
3. Tändstift och kablar
4. Kamvinkel
5. Tändpunkt
6. Bränsletryck och flöde
7. Insprutningsmunstycken
8. Insprutningstiming
9. Spjällkorrelation, spjäll-/pumpkorrelation
10. Avgasvärden vid
- dellast
- tomgång


"Problemet" är att MFI-motorer går mycket bra även då de är för fett ställda, men det är säkert inte bra för motorn i längden (sotade tändstift, bensin i oljan, hög bränsleförbrukning, etc).

User avatar
peterc
Posts: 595
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hög CO Carrera RS 2,7

Post by peterc » Wed Jul 22, 2015 8:36 am

Det är riktigt det som Mikael skriver. Min lösning var väl mer för att komma igenom, sen tror jag inte en bil går som en dröm med 9% på tomgång.
Om det blivit mer och mer kan det vara varmkörningsregleringen. Kolla så att lufttillförseln är ok. Ta gärna ut bimetallbrickorna och gör rent också, sätt tillbaka dem som de satt. Sen är med tiden det stora problemet på de här motorerna att alla lederna till spjällen slits och att spjällaxlarna slits. En full service med koll av brytaravstånd, tändläge mm är nog på sin plats.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

User avatar
Martin M.
Posts: 331
Joined: Thu Apr 19, 2007 7:27 am
Location: Linköping

Re: Hög CO Carrera RS 2,7

Post by Martin M. » Wed Jul 22, 2015 8:36 am

Tack Bengt, Peter och Mikael för tips!

CO har ökat sedan senaste besiktningen så en allmän översyn är på plats.

.
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0

Poppe
Posts: 338
Joined: Wed Aug 09, 2006 9:15 pm

Re: Hög CO Carrera RS 2,7

Post by Poppe » Sat Jul 25, 2015 9:55 pm

På bilar med mekanisk insprutning är det inte dumt att köra med 0,2% tvåtaktsolja i bensinen för att förhindra slitage och problem, smörjer pump och spridare och är inte skadligt.

Om det är akut med att komma igenom kan du prova med ~30% E85 i bensinen, det sänker CO.

Men självklart är det bäst att hitta orsak, kan vara en spridare som kärvar och inte stänger helt.

User avatar
Martin M.
Posts: 331
Joined: Thu Apr 19, 2007 7:27 am
Location: Linköping

Re: Hög CO Carrera RS 2,7

Post by Martin M. » Mon Jul 27, 2015 8:26 am

Innan vi provar några "större" ingrepp skall vi testa på lite enklare sätt inför ombesiktningen:

- häll i ny bensin
- byte av motorolja
- åka till en station som ej har splirrans ny avgastestare

Återkommer med resultat senare.
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0

Post Reply