Hej.
Undrar om någon kan hjälpa mig med info om vad man bör kolla på vid köp av en 912 motor?
Motorn sitter i en buggy och har ett buggyavgassysten men är annars org. Axialspel är ett knappt kännbart märkbart klick när man drar i remskivan.
Ska starta den vid nästa besök och kolla komp. Vad är det mer man kan/bör kolla efter samt vad ligger ungefärligt värde på
Om komp är ok och motorn går bra utan missljud?
Med vänlig hälsning,
Martin
Värdering av porsche 912 motor.
Re: Värdering av porsche 912 motor.
Bara motor och inte växellåda? Svårt att sätta ett pris. Låg en ute på blocket för inte så länge sedan och begärt pris var kring 50-tusen, vilket kändes lite väl saftigt ...
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Värdering av porsche 912 motor.
Axialspelet ska vara ganska tight - kan du känna ett "klick" är det lite för stort. (Såvida du inte har superkalibrerade fingrar på 0,12-0,17 som är fabriksspec).
Ta det för vad det är - är motorn HELT original och aldrig klyvd - inget BigBore etc så har du iaf delar för ett mkt bra nybygge och en värdefull motor. Kam, vev och toppar är sånt som börjar bli dyrt. Allt ska låta bra och vara tight - inga läckande ventiler om du täpper för avgaset. Kolla ventilbryggor och spana efter allmänt skick på fjädrar och vipparmar - är fjädrar ytrostiga så ska dom bytas och det betyder av med topparna. Kan du få göra ett oljebyte och kika i oljan och upp i motorn underifrån så får du mkt mer info - då kan du se kam och lyftare.
Prismässigt 25-30' kanske? Beroende på helhetsintryck och då det saknas kylplåtar och avgassystem. Är det nåt som inte är 100% skulle jag tycka lite billigare.
Ta det för vad det är - är motorn HELT original och aldrig klyvd - inget BigBore etc så har du iaf delar för ett mkt bra nybygge och en värdefull motor. Kam, vev och toppar är sånt som börjar bli dyrt. Allt ska låta bra och vara tight - inga läckande ventiler om du täpper för avgaset. Kolla ventilbryggor och spana efter allmänt skick på fjädrar och vipparmar - är fjädrar ytrostiga så ska dom bytas och det betyder av med topparna. Kan du få göra ett oljebyte och kika i oljan och upp i motorn underifrån så får du mkt mer info - då kan du se kam och lyftare.
Prismässigt 25-30' kanske? Beroende på helhetsintryck och då det saknas kylplåtar och avgassystem. Är det nåt som inte är 100% skulle jag tycka lite billigare.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Re: Värdering av porsche 912 motor.
Tack för bra och utförliga svar!
Hoppar över den här motorn då priset var satt till 55tkr och det var inte prutbart.
Den var dessutom som jag skrev inte helt komplett med fel avgasystem etc..
Hoppar över den här motorn då priset var satt till 55tkr och det var inte prutbart.
Den var dessutom som jag skrev inte helt komplett med fel avgasystem etc..