Svårstartad

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Anders F
Posts: 16
Joined: Fri Sep 22, 2006 12:45 pm

Svårstartad

Post by Anders F »

Har en 72 911 E med en nyare motor från 76 med insprut som startar bra när den är kall.
Men när man kört och motorn är varm är den väldigt svårstartad får nöta länge på startmotorn innan den startar.
Är det någon som vet vad det kan bero på.
Anders Frost
911 72 T Targa
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Svårstartad

Post by MagnusW »

Anders F wrote:Har en 72 911 E med en nyare motor från 76 med insprut som startar bra när den är kall.
Men när man kört och motorn är varm är den väldigt svårstartad får nöta länge på startmotorn innan den startar.
Är det någon som vet vad det kan bero på.

Antagligen får du ånglås i bränsleledningarna till spridarna.
Det beror i såna fall på att du tappar tryck i ledningarna, kan bero på läckande spridare eller att bränsle ackumulatorn inte gör sitt jobb. Ackumulatorn ska hålla trycket uppe med ett fjäderbelastat membran. Sitter en backventil i pumpen också, funkar inte den så kommer trycket att försvinna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Svårstartad

Post by Homegrown »

Easy fix kan vara att köra kallstart ventilen på separat knapp.
Dra igång starten tryck/dutta på knappen som styr kallstartventilen whhaablam motorn startar 8) inte seriöst men fungerar klockrent om man brukar bilen själv.
Fick instruera bes gubben som stod och svarvade på starten 8)
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Svårstartad

Post by MagnusW »

Det kan vara ett alternativ med kallstarten, då släpper man ut gaslåset den vägen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Anders F
Posts: 16
Joined: Fri Sep 22, 2006 12:45 pm

Re: Svårstartad

Post by Anders F »

Tackar för tipsen ska börja kolla till helgen.
Anders Frost
911 72 T Targa
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svårstartad

Post by Johannes »

Personligen tror jag det är nåt helt annat fel.

Utgår från att du har en k jetronic.

Tror inte att det är teoretiskt möjligt att få ånglås i en sån motor.
Att dina spridare skulle läcka tror jag heller inte. Inså fall har du väldigt blaskig motorolja.
Bränsleackumulaatorn är inte speciellt viktig. Jag har kört tiotusentals mil utan en så överhuvudtaget utan minsta problem.

Pumpen ger ca 10 bar fram till systemet där det reduceras så det fyller ledningarna snabbt ändå.
Jag tror inte på gaslång och än mindre att det kan ventileras ut genom ett bränslerör kallstarten dör det strömmar bränsle vid en tvngsmatning.

Däremot skulle jag rekommendera att du kontrollerar funktionen hos tillsatsluftsliden. Det är en shuntventil förbi gaspjället som brukar fastna i nåt läge. Med det felet får du även påverkan på tomgången vid varm eller kall motor. Ibland kan man varmstarta med de problem du beskriver genom att fladdra på gaspedalen vid varmstart.
Janne Pettersson
Posts: 25
Joined: Wed Nov 12, 2008 12:09 pm

Re: Svårstartad

Post by Janne Pettersson »

Jag hade samma problem med min 76:a, när den var varm och hade stått en stund så fick man mala länge på startmotorn innan den gick igång.
När jag bytt tryckackumulatorn så var problemet borta och den startade direkt.
Om du nu har någon....det sitter ingen sådan på E:n och den som bytte motorn kanske inte satte dit någon.
Den kostar 1000kr på Ferdinand och där ser du även hur man kopplar in den på översiktsbilden över bränslesystemet.

Sitter det gamla filtret kvar så kan du väl koppla in kallstartventilen över en knapp så du kan snappsa motorn med den vid start.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Svårstartad

Post by MagnusW »

Johannes wrote:Personligen tror jag det är nåt helt annat fel.

Utgår från att du har en k jetronic.

Tror inte att det är teoretiskt möjligt att få ånglås i en sån motor.
Att dina spridare skulle läcka tror jag heller inte. Inså fall har du väldigt blaskig motorolja.
Bränsleackumulaatorn är inte speciellt viktig. Jag har kört tiotusentals mil utan en så överhuvudtaget utan minsta problem.

Pumpen ger ca 10 bar fram till systemet där det reduceras så det fyller ledningarna snabbt ändå.
Jag tror inte på gaslång och än mindre att det kan ventileras ut genom ett bränslerör kallstarten dör det strömmar bränsle vid en tvngsmatning.

Däremot skulle jag rekommendera att du kontrollerar funktionen hos tillsatsluftsliden. Det är en shuntventil förbi gaspjället som brukar fastna i nåt läge. Med det felet får du även påverkan på tomgången vid varm eller kall motor. Ibland kan man varmstarta med de problem du beskriver genom att fladdra på gaspedalen vid varmstart.

Det finns förstås många tänkbara problem, men det är DEFINITIVT möjligt med gaslås. Tappar man bränsletrycket i systemet omedelbart efter att man slår av motorn är det nästan omöjligt att få igång skiten förrän motorn kallnat.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Svårstartad

Post by HenrikL »

Tycker jag läst någonstans att man kan diagnosticera ånglås genom att spreja kylspray på bränsleledningarna när bilen inte startar.
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svårstartad

Post by Johannes »

om du till äventyrs får ånglås så sitter det mellan fördelarn och spridaren. Det kan inte ventileras ut genom kallstarten. Däremot så kan motorn startas på kallstarten och då öppnar mängdskivan och bränslet kommer ut ledningarna. Om det verkligen är ånglås, så kan även felet sitta i systemtrycksventilen, det handlar om ca 5 bar.

En variant är att isolera ledningarna från fördelarn till spridaren. Om det har ångat på så bör det handla om 20 minuter.

Tryckackumulator skall även vara en flödesutjämnare.

Om det verkligen djävlas och man skall ha igång motorn på studs så får man kavla upp ärmarna och flytta lite på mängdskivan för hand men det tar tid att komma åt eller via justerskruven för co ( det justerar bara co på tomgång).

Men när du ändå är igång, skruva gärna ur alla spridare. Stoppa dem i varsin burk. Kör pumpen och kolla så att de ger lika mycket bränsle. Mängden är mindre intressant. Och ännu viktigare. Passa på att flöda ur spridarna. Du måste ha dem i en burk. Tryck mängdskivan till sitt ändläge, så långt kommer den aldrig under körning och få spolar bränslet ren spridaren och det brukar märkas på motorgången direkt.

Hursomhelst helst så är k jetronic nästintill bombsäkert. Porsch var först 911T 1973 och sist med det systemet 3,6 turbo 1994
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Svårstartad

Post by Poppe »

K-Jetronic är en sorglig historia, jag kan inte se något positivt med det, varken ur effektsynpunkt eller vad det gäller körglädje och visst krånglar det.

OBS det är min personliga uppfattning och om någon annan gillar det respekterar jag det, önskar inte ge mig in i någon diskution gällande det.


Ditt problem:
Det är som Janne säger med största sannolikhet tryckackumulatorn som inte håller tryck.

Du kan ta hjälp av kompis och prova att trycka upp LMM-skivan vid startförsök (vrid på start och lyft försiktigt på skivan), startar den då?

Försök att låna tryckackumulator från någon och testa, jag har ( i Växjö).

Det är bra att köra med 0,2% tvåtaktsolja i bensinen på bilar med mekanisk insprutning (K-Jetronic och MFI) för att smörja pump (MFI) och slid i bränslehuvud (K-Jet/CIS). Speciellt viktigt med dagens bensin som har etanolinblandning, personligen tankar jag bara Statoil Miles Plus 98 som har tillsatser och ska klara längre stillestånd (typ vinterförvaring mm). Återigen min personliga uppfattning.. Jag är inte sponsrad av Statoil.
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Svårstartad

Post by bsimonson »

Vet inte om det är aktuellt men jag har tryckmätare om du vill låna för att mäta upp trycken...
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
Post Reply