renovera vxllåda

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

renovera vxllåda

Post by patrik_o »

Hej

Jag letar efter en 911, och en annons jag ringt på låter intressant men ägaren nämner att växellådan nog behöver renoveras för att det är lite "knixigt" att få i 3an utan att det skrapar/skorrar. min fråga är vad kostar det att låta renovera en vxllåda ? Förstår att det inte fins ett exakt pris på detta men ... mellan tummen o pekfingret.. på ett ungefär ...
Eller är det billigare att köpa en ny beg låda o hopas att den är i bättre skick ??
Bilen är en 1972 911-T

/Patrik
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Om det bara är en dålig synkring behöver det nog inte bli så dyrt. Perry är bra på gamla 915-lådor. Ring och berätta om dina problem, så kan han nog ge ett ungefärligt pris, alt rekommendera byte av låda.

Perrys Motor i Kolbäck AB
0220-433 58
Herrskogsvägen 12
730 40 Kolbäck
VÄSTERÅS

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Tack ! slår en signal

/Patrik
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

.. har pratat med Perry nu, trevlig prick :)
Han tyckte att om man har plockat ner lådan så skulle man renoveraden helt, inte bara fixa syncningen på den vxl som krånglade nu, och det låter ju vettigt. Fick en hint om kostnad... ca 8-12k trodde han + någon tusing till om dom skulle plocka ur lådan

Nu har man lite siffror att lägga i kalkylen :)

/Patrik
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Bra anledning att pruta 8-12K :lol:

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag hade trubbel att få i ettan utan skrap och knack, när jag bytt en lite gummipackning för 4 dollar och ruckat lite på skruven som kopplar ihop växelspaksarmen och själva växellådan så funkade allt helt perfekt igen!

Vänta nu, det betyder ju att jag tjänat 12K som jag får köpa vad jag vill för nu! :lol:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hmmm.... det där låter som ett intressant ingrepp du gjort, Jonas. Kan du inte visa mig hur du gjorde? Har samma problem nämligen även om det blev bättre efter Swepco och nya bussningar i länkage...

-ALF

PS Jag tror att det är tjejer som tjänar pengar på det sättet. Min flickvän tjänar 4000 under julrean... :roll: Jag undrar alltid vad hon tycker att vi ska spendera dessa tjänade pengar på men får då bara en konstig blick tillbaka DS
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

En $4 lösning skulle passa mig :) .. men jag tror jag köper 2 st gummipackning för $8 så att jag tjänar 24k istället
:wink:

Men jag tror ändå att jag ska använda mig av "kostnad 8-12k" i prut skedat av en eventuell affär


/Patrik
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Alf, du vet under den lilla luckan mellan baksätena, där sitter det ju som en ihopkopling mellan växelådan och "stången" som går fram till växelspaken. Jag lossade på skruven och "förlängde" stången lite. Detta i kombination med bussningsbyte i den lilla "klumpen" gjorde susen.

Jag tror att kombinationen slitna bussning och "för kort" stång gjorde att växeln inte riktigt nåde hela vägen när jag skulle lägga i ettan. Jag kan dock ha helt fel. Och sorry för bristen på fack namn på alla mojänger. :roll:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Aha... då är jag med. Det gjorde jag också när jag bytte bussningar, och det blev mycket bättre, men det är fortfarande inte helt bra. Vilken var gummipackningen som du byttte? Var det den som sitter i knutkorset mellan länkaget och växelförararen (eller vad hundan det kan heta... pinnen som försvinner bakåt under baksätet).

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Japp, just dom och även "koppen" under växelspaken samt den som "pinnen" vilar i. Den senar spelar nog ingen roll för den här grejen gissar jag.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Oki... då är jag med. Jag tänkte att du kanske bytt någon liten packning på växellådan. När jag justerad in länkagen så körde jag efter Pelican Parts tips:

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... ements.htm

Tyvärr var det efter att ha bytt olja, ställt ventiler och bytt bussningar samma dag så jag var lige trött i luvan och det är nog därför som justeringen inte är perfekt.

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Min renovering kostade 10K då plockade jag ur lådan.









Benny 911S -71
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag fick pynta 15 KSEK för min renovering men då blev det även fint på utsidan.

På annat ställe har det skrivits om olja till lådan. Den jag nu satt i Vincent var tyst och fin i alla lägen. I måndags var jag på K3 och lät dem byt olja och oj vad den skrapar nu! Jag har pratat med Bertil och vi kom fram till att gamla 915 nog skall ha mineralolja!

Kan ju vara en poäng att kolla innan man river.....

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Lådor är dyrt...men jag tror mer på renovering än att köpa en begagnad, de är inte så billiga de heller.

Skall det renoveras så är det lika bra att göra det rejält.

räkna med att byta alla synkringar ca 2500
lager 2000
muffar 1200-2500 beroende på vilken växel. Här behövs sällan alla bytas.

Småkrafs, olja, packningar 1000

Arbete 3- 4000

Därutöver kan det bli aktuellt med treklo och synkkonor. Inte billigt det heller.

Ett tips att tänka på, ibland offereras arbetet lågt men det tillkommer en post som är högre som kallas uppmätning / injustering!

Gjorde iordning en 901 femväxlad år 2000 kostade 16-17000 med moms vill jag minnas. Då ingick viss ombyggnad till modernare utförande.

/AJ
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Här är en 915-låda jag fixar åt en polare precis nu. Han hade skrap på ettan och tvåan (dåliga synchringar). Det som sedan hände va att när han skulle lägga i ettans växel så small det till som fan. Sedan fick han inte i ettan mer. När jag plockat isär lådan nu såg jag att synchringen va spräckt, likaså synchbromsbandet mm. Alla "dog-teeth" va rensade i princip från dreven och allt detta låg löst i lådan. Dock har lådan klarat sig men kunde blivit värre.

Så det kanske kan vara värt att se över lådan om man har mkt skrap i den.

915-växellåda
Image

Klockhuset borttaget och man ser dreven till 1/2 och 3/4:ans växlar.
Image

Det här låg löst i lådan.
Image
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Jag har inget problem med växlarna men däremot ett missljud från bakvagnen som påminner om ljudet från ett kasst hjullager. Har bytt hjullager runt om utan någon förbättring så jag misstänker att ett eller båda av lagren vid de utgående axlarna i lådan är slut. Är det någon som erfarenhet av att byta dom? Det påstås att man måste har ett specialverktyg för att mäta in diffen efter lagerbyte.

//Roger
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Post Reply