Däck dimension och fabrikat?
Däck dimension och fabrikat?
Hej,
Tipps om däckprofil och fabrikat för 15’’/6’’ Fuchsfälgar mottages tacksamt.. Jag föredrar grepp framför slitage samt att de skall se så ”tidsenliga” ut som möjligt.
Idag sitter det Kleber från 70-talet på 185/70/15. Ett mer vanligt format verkar vara 195/65/15, är det någon som har det på en tidig 911 i detta gäng? Sväller däcken ut mycket från fälgen? Blir det för mycket luft mellan skärm och däck?
Tacksam för tipps
Tipps om däckprofil och fabrikat för 15’’/6’’ Fuchsfälgar mottages tacksamt.. Jag föredrar grepp framför slitage samt att de skall se så ”tidsenliga” ut som möjligt.
Idag sitter det Kleber från 70-talet på 185/70/15. Ett mer vanligt format verkar vara 195/65/15, är det någon som har det på en tidig 911 i detta gäng? Sväller däcken ut mycket från fälgen? Blir det för mycket luft mellan skärm och däck?
Tacksam för tipps
911-1967
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
På 6" fuchs är 185/70 originaldimension. Michelin XWX (dyra men tidskorrekta) eller Vredestein billiga men ej V-klassade. 195/60 är godkännt, men man får en lite lägre/modernare profil.
Jag slog till på Michelin:
Tommy
Jag slog till på Michelin:
Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jag tror, (obs tror ), att det knepiga är att man måste slipa hela fälgen, sen eloxera den så att den får rätt matt yta för att sen måla på det svarta. Så skull jag iallafall villja renovera mina fälgar. Kanske kan det vara så att det svarta också skall vara eloxerat, eller? Är det någon som vet? Är det överhuvudtaget möjligt att eloxera i två olika färger lixom?911-1967 wrote:Jag hörde från någon att om man skall göra det rätt så är det en speciell process för att få fram det svarta ytskicktet vilket lär dyrt...
BTW Kanske heter det anodisera och inte eloxer ... jag är inte direkt någon metallurg.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Mina fälgar är inte lika snygga på jättenära håll, men med originalfinish. Jag har endast lackat det svarta, vilket btw inte ska vara svart-eloxerat eller vad det heter. Papperstejp av bra kvalite och halvblank (semigloss) svart sprayfärg.
Henrik: Detsamma gäller dig; 185/70 (alt 195/60)
Tommy
Henrik: Detsamma gäller dig; 185/70 (alt 195/60)
Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Re: Däck dimension och fabrikat?
Jag har 195/60 15, det ser ut så här:911-1967 wrote: ... Ett mer vanligt format verkar vara 195/65/15, är det någon som har det på en tidig 911 i detta gäng? ...
(Inte så bra bild för detta endamål - sorry plåtat med mobilen. Du kan komma och kolla i verkligheten om du har beslutsångest.)
BTW: Något som är lite märkligt är att jag trots fel storlek på däck har en hastighetsmätare som går perfekt rätt ... är inte det lite otippat?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
har jagat vidare lite idag och kaaanske kankse är mysteriet med eloxering på spåret..
får väl återkomma imorgon om jag hittat nån som kan tala om dels om dom kan utföra jobbet och dels kan svara på exakt vilken legering det skall vara.. för jag antar att det är det det handlar om. kanske pcs har koll?
-mest troligt inte..
hoj!
får väl återkomma imorgon om jag hittat nån som kan tala om dels om dom kan utföra jobbet och dels kan svara på exakt vilken legering det skall vara.. för jag antar att det är det det handlar om. kanske pcs har koll?
-mest troligt inte..
hoj!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jag tror det bara finns ett sätt. Köp ett set Fuchs av Nick Moss och sälj dina gamla: www.early911.co.uk
Tommy
Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas,
Du nämde att du har 195/60/15 - de ser ju kanon ut på din bil, men den ser mycket lägre ut än min?
Jag lutar åt att sätta på 195/65/15 för att inte få för mycket luft mellan däck och skärm. Blev tippasd om Bridgstone Turanza ER 300 (685Kr för V-däck på däckonline.se) skall ha bra grepp och inte för modern spårning.
Tack för erbjudandet om att kolla på din bil, jag bor dock i skåne så det blir lite långt...
//Philip
Du nämde att du har 195/60/15 - de ser ju kanon ut på din bil, men den ser mycket lägre ut än min?
Jag lutar åt att sätta på 195/65/15 för att inte få för mycket luft mellan däck och skärm. Blev tippasd om Bridgstone Turanza ER 300 (685Kr för V-däck på däckonline.se) skall ha bra grepp och inte för modern spårning.
Tack för erbjudandet om att kolla på din bil, jag bor dock i skåne så det blir lite långt...
//Philip
911-1967
Det stämmer, både jag och Tommy har sänkt i fram och höjt i bak (enligt Perrys recept), jag gissar att vi har exakt samma inställning MEN Tommy har org dimensioner och jag har "för små". När man står brevidvaran så ser man att det faktiskt gör väldigt stor skilnad i utsendet.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Om höjd. Vincent har originalinställning. Det bästa man kan säga om det, är just att det original. Det ser rätt fjantigt ut. Även med 7x15 fuchs..... Jag gav med mig när jag såg 911 361 201 med 1070 mil på mätarn. Precis lika hög......
Pär
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
- tomas 911 67
- Posts: 299
- Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
- Location: Lidingö