Däck dimension och fabrikat?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
911-1967
Posts: 19
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:28 pm

Däck dimension och fabrikat?

Post by 911-1967 »

Hej,

Tipps om däckprofil och fabrikat för 15’’/6’’ Fuchsfälgar mottages tacksamt.. Jag föredrar grepp framför slitage samt att de skall se så ”tidsenliga” ut som möjligt.

Idag sitter det Kleber från 70-talet på 185/70/15. Ett mer vanligt format verkar vara 195/65/15, är det någon som har det på en tidig 911 i detta gäng? Sväller däcken ut mycket från fälgen? Blir det för mycket luft mellan skärm och däck?

Tacksam för tipps
911-1967
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

På 6" fuchs är 185/70 originaldimension. Michelin XWX (dyra men tidskorrekta) eller Vredestein billiga men ej V-klassade. 195/60 är godkännt, men man får en lite lägre/modernare profil.

Jag slog till på Michelin:

Image

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Jag kör med GoodYear Eagle Touring i dimension 195/65/15. Det är lättare att hitta däck i den dimensionen plus att det ser lite "fetare" ut. Dock inte så mycket att det ser konstigt ut.

//Roger
911-1967
Posts: 19
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:28 pm

Post by 911-1967 »

Tack för infon,

Jag noterade det snygga skicket på dina fälgar Tommy, har du något tips om var man kan renovera dem? Är det svarta lackat? Jag hörde från någon att om man skall göra det rätt så är det en speciell process för att få fram det svarta ytskicktet vilket lär dyrt...
911-1967
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

tommy,

jag har glömt vilken däckdimension vi kom fram till jag ska ha.
kommer du ihåg vad du sa sist?



hoj!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

911-1967 wrote:Jag hörde från någon att om man skall göra det rätt så är det en speciell process för att få fram det svarta ytskicktet vilket lär dyrt...
Jag tror, (obs tror :!: ), att det knepiga är att man måste slipa hela fälgen, sen eloxera den så att den får rätt matt yta för att sen måla på det svarta. Så skull jag iallafall villja renovera mina fälgar. Kanske kan det vara så att det svarta också skall vara eloxerat, eller? Är det någon som vet? Är det överhuvudtaget möjligt att eloxera i två olika färger lixom?

BTW Kanske heter det anodisera och inte eloxer ... jag är inte direkt någon metallurg. :?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Mina fälgar är inte lika snygga på jättenära håll, men med originalfinish. Jag har endast lackat det svarta, vilket btw inte ska vara svart-eloxerat eller vad det heter. Papperstejp av bra kvalite och halvblank (semigloss) svart sprayfärg.

Henrik: Detsamma gäller dig; 185/70 (alt 195/60)

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Re: Däck dimension och fabrikat?

Post by Jonas Y »

911-1967 wrote: ... Ett mer vanligt format verkar vara 195/65/15, är det någon som har det på en tidig 911 i detta gäng? ...
Jag har 195/60 15, det ser ut så här:
Image
(Inte så bra bild för detta endamål - sorry plåtat med mobilen. Du kan komma och kolla i verkligheten om du har beslutsångest.)

BTW: Något som är lite märkligt är att jag trots fel storlek på däck har en hastighetsmätare som går perfekt rätt ... är inte det lite otippat?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

har jagat vidare lite idag och kaaanske kankse är mysteriet med eloxering på spåret..
får väl återkomma imorgon om jag hittat nån som kan tala om dels om dom kan utföra jobbet och dels kan svara på exakt vilken legering det skall vara.. för jag antar att det är det det handlar om. kanske pcs har koll?
-mest troligt inte..

hoj!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Jag tror det bara finns ett sätt. Köp ett set Fuchs av Nick Moss och sälj dina gamla: www.early911.co.uk

Tommy

Image
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
911-1967
Posts: 19
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:28 pm

Post by 911-1967 »

Jonas,

Du nämde att du har 195/60/15 - de ser ju kanon ut på din bil, men den ser mycket lägre ut än min?

Jag lutar åt att sätta på 195/65/15 för att inte få för mycket luft mellan däck och skärm. Blev tippasd om Bridgstone Turanza ER 300 (685Kr för V-däck på däckonline.se) skall ha bra grepp och inte för modern spårning.

Tack för erbjudandet om att kolla på din bil, jag bor dock i skåne så det blir lite långt...

//Philip
911-1967
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

tänk på att Bridgestone är Amerikanskt.. :wink:

sen är jonas bil lite sänkt har jag för mig.. lr?
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Det stämmer, både jag och Tommy har sänkt i fram och höjt i bak (enligt Perrys recept), jag gissar att vi har exakt samma inställning MEN Tommy har org dimensioner och jag har "för små". När man står brevidvaran så ser man att det faktiskt gör väldigt stor skilnad i utsendet.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Finns ett företag som heter Diamond styling eller nåt i den stilen, england som renoverar fuchs.

Finns även en firma i Tyskland som grejar det. I skrivande stund kommer jag inte på namnet. Går att surfa in...

/Johannes
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Angående däck så kör jag på Avons 215/60/15... Men det låter väldigt brett jämfört med er andra. Kanske därför som min bil ser ut som om den var väldigt högt ställd. Som en höskrinda.

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Om höjd. Vincent har originalinställning. Det bästa man kan säga om det, är just att det original. Det ser rätt fjantigt ut. Även med 7x15 fuchs..... Jag gav med mig när jag såg 911 361 201 med 1070 mil på mätarn. Precis lika hög......

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

:D
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Hörrudu Pär! Du menar alltså att min bil ser fjantig ut....? :(

//Roger
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Hej

Kollade i går vad jag har.

Bak - Falken Ziex 215/60 R15 94H

Fram - Bridgestone SF 371 P185/70 HR15

Alltså olika fram och bak. Ingen aning varför eller om det är bra men det var vad dom satte på hos Hirschberger/Porsche.cc

C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

OM DET ÄR EN 67A DU HAR SÅ ÄR DEN KORTARE
Post Reply