Bromsfrågor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Bromsfrågor

Post by felix83 »

Jag har fått tillbaka mina bromsok från Nobtec i Norrköping. Är dock inte helt nöjd med resultatet eftersom de lackat oken silver. Dessutom har de monterat kolvarna fel så att urfasningen sitter i underkant av kolven istället för i överkant. Hur viktigt är det att den sitter som den ska? Jag vet varför den finns, men påverkar den bromsverkan påtagligt mycket?

Finns det något sätt att att vrida kolven när den är monterad eller måste man trycka ur och sätta in den igen?

Jag har 11 mil enkel väg till Norrköping så jag slipper gärna att åka tur och retur enkom för detta...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsfrågor

Post by Johannes »

Det är inte svårt att få den i rätt position. Det på verkar inte bromseffekten så du märker det, men det är för att beläggen skall nypa åt på skivan på rätt sätt så den håller formen.
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Bromsfrågor

Post by Jesse »

Ring dem och förklara.

Vinkeln på kolvarna är enkelt åtgärdad men en firma som renoverar ok skall man få färdiga produkter från, anser jag.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Bromsfrågor

Post by felix83 »

Det gjorde jag och fick svaret "det spelar inte så stor roll hur de sitter". Konstigt nog gjorde det svaret mig inte lugnare...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bromsfrågor

Post by MagnusW »

Det är bara att vrida kolvarna med en polygrip. Du kanske får trycka ut kolvarna lite om du inte får tag på dem.
Ta förstås inte tag i den blanka delen som tätar utan den yttersta delen.

Innan du skickade iväg oken, såg du om de varit silver eller guldfärgade innan? Min 77a hade guldfärgade (gulkromaterade).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Bromsfrågor

Post by felix83 »

Tack för svar!

Nu till nästa fråga: hur hårt ska man dra skruvarna som fäster oken vid bärarmarna/fjäderbenen? Verkstadshandboken säger typ 60 Nm, men lycka till att få in en momentnyckel där... Jag tänker dra dem så hårt jag kan för hand och sedan slå lite på nyckeln för lite extra moment. Räcker det månntro?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Bromsfrågor

Post by Jesse »

Känn av 60nm/6kg med momentnyckeln någonstans där du kommer åt(skruvstädet ex) och öva in känslan och dra därefter oket för hand. Strunta i härjandet med att slå!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Bromsfrågor

Post by blomman »

Det är vanligare att man drar för hårt än för löst!
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bromsfrågor

Post by MagnusW »

Om man bara drar hårt (undantag om man har armar som Schwarzenegger) med en ringnyckel så brukar det oftast bli OK.

Sen kan man göra ett lätt överslag. 60 Nm =>ca 6 kg på 1 meter => 12kg på 50cm => 24 kg på 25 cm.
En 19mm ringnyckel är väl ca 25 cm.

Slå med hammare på nyckeln funkar bra för att lossa.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Bromsfrågor

Post by felix83 »

MagnusW wrote:Om man bara drar hårt (undantag om man har armar som Schwarzenegger) med en ringnyckel så brukar det oftast bli OK.

Sen kan man göra ett lätt överslag. 60 Nm =>ca 6 kg på 1 meter => 12kg på 50cm => 24 kg på 25 cm.
En 19mm ringnyckel är väl ca 25 cm.

Slå med hammare på nyckeln funkar bra för att lossa.
Mycket kan man anklaga mig för, men inte att ha armar som Schwarzenegger! :)
Angående färgen på oken så var det lite svårt att se, men jag tyckte mig se lite gulkromaterad metall innan jag lämnade in dem.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Bromsfrågor

Post by gtBen »

kolla längre ner i din verktygslåda så kanske du hittar den rätta tången
Ate tool
Ate tool
ate-tool.jpg (45.94 KiB) Viewed 9323 times
in action
in action
ate-tool-in-actionl.jpg (71.77 KiB) Viewed 9323 times
Bengt
@lagteknik
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Bromsfrågor

Post by felix83 »

Så djup verktygslåda hade jag tyvärr inte. Lyckligtvis funkade det bra med en polygrip! :)
Nu till nästa bryderi: Jag kanske letar fel nu, men mitt förtroende för Nobtec är av förståeliga skäl inte så högt just nu. När jag tittar på bromsrören de gjort åt mig så ser jag att koningen inte är samma som på de gamla. Kommer detta påverka funktionen på något sätt eller är kanske kopparlegeringen så mjuk att den får rätt form vid montering?
tmp_27549-1096832808.jpeg
tmp_27549-1096832808.jpeg (33.99 KiB) Viewed 9286 times
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bromsfrågor

Post by MagnusW »

Rören är rätt mjuka så de kommer att anpassa sig ock täta.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Bromsfrågor

Post by felix83 »

Okej, dags för (förhoppningsvis) sista frågan: Använder ni något bakpå beläggen vid montering för att undvika gnissel och i sådana fall vad? Kopparpasta är väl gammalt och beprövat, men jag är tveksam. Funderar på bromsfett, eller behövs det något alls?

EDIT: En fråga till, sen får det (nog) vara bra! Jag har inte tagit bort färgen från fästöronen på oken nu, finns det någon risk att färgen hindrar dem från att sitta fast ordentligt?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Bromsfrågor

Post by felix83 »

Rätt eller fel, jag låter bli att ta bort färgen från fästöronen. Ska se till att ha noggran koll på oken första tiden ändå. Likaså monterade jag beläggen "torra". Gnisslar det för mycket så får jag väl göra om det med något smörja bakpå.
Som många har vittnat om så är mina bromsar nu rejält svampiga. Gissar på att de nya packningarna i oken behöver sätta sig lite så inte kolvarna dras tillbaka för långt. Läste att man kan låsa bromsen nedtryckt med en träbit under natten för att påskynda processen.
Glömde även att blockera ventilationsslangen från reservoaren när jag luftade (med luftman) så det kan vara mer luft kvar i systemet.

Jag missade att man ska undvika att trampa bromspedalen i botten då detta kan skada huvudbromscylindern, så det finns en risk att även denna måste bytas. Vi får se.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bromsfrågor

Post by MagnusW »

Jag brukar lägga lite kopparpasta på belägen kanter för att de ska glida utan problem.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1186
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Bromsfrågor

Post by peterc »

MagnusW wrote:Jag brukar lägga lite kopparpasta på belägen kanter för att de ska glida utan problem.
Jag också...
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Bromsfrågor

Post by Dutch »

Personligen gillar jag grafit och MoS2 smörjmedel bättre.
Tycker att kopparsmörjor gärna rinner bort vid hög värme.
Använder ofta Chesterton 725 monteringspasta. klarar ca 2250°C jag har för mig att det är nickel grafit.
Swedol har en pasta OKS250 som är liknande.

-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bromsfrågor

Post by Johannes »

Det där med att smörja belägg tror jag inte gör varken tilleller ifrån. Det slutade jag med för ett par decennier sedan...ingen skillnad. fast man brukar ju få fila beläggens kanter vid byte.

Finessen med att ha kolvarna i rätt läge är för att på sikt slippa undan - eller årminstonde reducera risken - en pulserande bromspedal! och bättre bromsprestanda totalt sett...
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Bromsfrågor

Post by felix83 »

Jag har märkt att en luftningsnippel läcker bromsvätska. Det ser ut att vara vid fästhålet snarare än ute vid hålet i själva nippeln. Hur hårt vågar man dra dem utan risk att sabba gängorna?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bromsfrågor

Post by MagnusW »

Man ska inte behöva dra så hårt, men det är ju inte aluminiumok så man kan nog dra rätt hårt.

Men kolla så att nippeln inte är skadad i konan. Kanske kommit något skräp/färg i hålet vid renoveringen?
Det sistnämna är väl det troligare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Bromsfrågor

Post by felix83 »

Jag drog åt den så mycket som jag vågade och nu verkar det täta. Har ingen bromsvarningslampa på instrumentbrädan i alla fall, och pedalen känns ok.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Post Reply