Slangklämmor
Slangklämmor
Kanske en enkel frågan, men sitter det original vanliga slangklämmor på bränsleslangar och liknande eller vad sitter det för något.?
Och vad monterade ni när ni bytte slangar sist?
Och vad monterade ni när ni bytte slangar sist?
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Re: Slangklämmor
Jag använder denna typen. En vanlig slangklämma har ju en ände som ligger innåt mot slangen och kan orsaka skav.
Bilindustrin använder väl ofta denna typen nu för tiden.
Mats
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
Re: Slangklämmor
Finns ju den varianten man crimpar dit också, samma typ som på drivknutar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Slangklämmor
Original vanliga slangklämmor, med delarna blästrade var för sig och borstade och sedan elförzinkade gula.
Först original rostfria slangklämmor till oljeslangen som är breda med rundade kanter, och sedan lite andra som iaf är gamla men inte helt säkert att de är original.
Original versus från Swedol. Har man inte de olika precis bredvid varandra tänker man inte på att det är nån skillnad, jag drygar ut med dessa då en del original var bortom räddning.
Bengt
@lagteknik
Re: Slangklämmor
Mats & Bengt, de som Swedol och som du använder Mats är de som heter miniklammer och helt klart användbara, de lösa i mitten Bengt har jag som metervara och kan klippa av i lämpliga längder.
jag är dock inte riktigt säker på att jag tycker om de vanliga slangklämmarna, de är fula tycker jag framförallt de som är färgade
Jag funderade på att använda mig av sk. enörade klammer, vad tycker panelen om detta?
jag är dock inte riktigt säker på att jag tycker om de vanliga slangklämmarna, de är fula tycker jag framförallt de som är färgade
Jag funderade på att använda mig av sk. enörade klammer, vad tycker panelen om detta?
- Attachments
-
- 4166.jpg (83.01 KiB) Viewed 10194 times
-
- 47-ST123.jpg (27.2 KiB) Viewed 10194 times
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Re: Slangklämmor
Original är ett absolut krav på vissa ställen. Klammorna är väldigt billiga i förhållande till konsekvensen när det går galet. Vacumslangar, vevhusvent och värme där duger det med vad som helst men inte annars.
Re: Slangklämmor
Johannes, då tänker du alltså på de klamrarna som Bengt visar i bilden och du köper troligen de då hos Porsche eller hur?
är det av säkerhetsaspekten eller utsende som du vill använda original klamrarna?
är det av säkerhetsaspekten eller utsende som du vill använda original klamrarna?
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Re: Slangklämmor
Jag har hela motorrummet fullt av "vanliga" slangklämmor. Har känt på dem ibland men de sitter bra, har suttit där i ca 5 år (minst).
Nu har jag inte så högt bensintryck, bara 2.5-3 bar. Min erferenhet är att en slang som suttit en stund kan vara ganska besvärlig att få av även utan klämma.
Men det är förstås alltid trevligt med ett original utseende.
Nu har jag inte så högt bensintryck, bara 2.5-3 bar. Min erferenhet är att en slang som suttit en stund kan vara ganska besvärlig att få av även utan klämma.
Men det är förstås alltid trevligt med ett original utseende.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Slangklämmor
Om man kikar i PET hittar man Porsches reservdelsnummer på olika slangklämmor. Dessa borde gå att beställa från såväl Porsche som andra aktörer t ex Ferdinand eller Utzon.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: Slangklämmor
Original är snyggt inget prat om detta...
- Attachments
-
- _dsc3066.jpg (212.47 KiB) Viewed 10144 times
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Re: Slangklämmor
Tyvärr så är de smäckra originalklämmorna till t.ex. K-jetronic insugningsrör ersatta hos Porsche, så beställer man med original reservdelsnummer får man klumpiga klämmor man lika gärna kan köpa på OK.henca wrote:Om man kikar i PET hittar man Porsches reservdelsnummer på olika slangklämmor. Dessa borde gå att beställa från såväl Porsche som andra aktörer t ex Ferdinand eller Utzon.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Slangklämmor
Tack Henrik, då kan man lika bra köpa de "Mini-slangklammer" som man köper i bildelsreservdels butikerna.
Mycket lika original tycker jag
Mycket lika original tycker jag
- Attachments
-
- 47-123.jpg (31.4 KiB) Viewed 10095 times
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Re: Slangklämmor
När det gäller "funktion före form"
De här rostfria klämmorna från Biltema är bra.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... -st-61849/
Miniklämmor med bra skruvskalle (gillar inte miniklämmor med låg skruvskalle typ ABA-, ABA+ med hög skalle är ok och gärna rostfri då)
http://www.slangspecialisten.se/produkt ... -2007.aspx
Vill man ha originalstuk är det nog bäst att renovera originalklämmor, svårt dock att hitta firma som gulkromaterar nuförtiden..
Kan inte påstå att originalklämmorna är av bättre kvalitet än de jag länkat till.
Tror att slangen kan vara större källa till problem än slangklämman, inte dumt att se över gamla slangar och byta ut till slang som tål etanol.
De här rostfria klämmorna från Biltema är bra.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... -st-61849/
Miniklämmor med bra skruvskalle (gillar inte miniklämmor med låg skruvskalle typ ABA-, ABA+ med hög skalle är ok och gärna rostfri då)
http://www.slangspecialisten.se/produkt ... -2007.aspx
Vill man ha originalstuk är det nog bäst att renovera originalklämmor, svårt dock att hitta firma som gulkromaterar nuförtiden..
Kan inte påstå att originalklämmorna är av bättre kvalitet än de jag länkat till.
Tror att slangen kan vara större källa till problem än slangklämman, inte dumt att se över gamla slangar och byta ut till slang som tål etanol.
Re: Slangklämmor
Oljeslangen kräver originalklamma, en vanlig skaver av slangen och då har man en havererad motor.
Re: Slangklämmor
Johannes wrote:Oljeslangen kräver originalklamma, en vanlig skaver av slangen och då har man en havererad motor.
Den Biltemaklämman jag länkade till har uppvikta och avrundade kanter.. Se länk!
För övrigt sitter det en vanlig ful blå ABA-klämma på motorsidan på min motor och ingen tendens till att slangen skadats.
Som jag skrev tidigare, viktigt med friska/färska slangar.. Ingen klämma kan rädda en dålig slang..
Re: Slangklämmor
Det är såklart valfritt, men att använda grejor från bilbuttericks och riskera en motor är nog svårt att motivera för de flesta.
Såg en fabriksny vevaxel till en carrera 3,2 utannonserad för 35 000, vad slutar notan på för en motor...nja, jag vill nog inte veta.
Såg en fabriksny vevaxel till en carrera 3,2 utannonserad för 35 000, vad slutar notan på för en motor...nja, jag vill nog inte veta.
Re: Slangklämmor
En del människor har väldigt svårt att acceptera att något från Biltema skulle kunna vara av bra kvalité, eller rentav skulle kunna användas på en Porsche... Herregud, gudars skymning, Biltema grejer på en Porsche!!!
För att inte tala om deras dåliga verktyg!!! Har aldrig förstört ett verktyg från Biltemas sortiment med 10 års garanti.
Har inte märkt några avnötta slangar på min bil, men har ju bara haft den i 11 år och kört 7000 mil med den.
Soppaslangar har dock blivit dåliga i motorrummet, både Biltemas och dyrslangar från lokala leverantören.
Mina oljeslangar verkar hålla tätt med bonngrejer från Biltema, har sett jättefina crimpade slangar fläkas upp på andra bilar. Det är med hydralmått, patetiskt låga tryck i både bränsle och oljesystemet...
För att inte tala om deras dåliga verktyg!!! Har aldrig förstört ett verktyg från Biltemas sortiment med 10 års garanti.
Har inte märkt några avnötta slangar på min bil, men har ju bara haft den i 11 år och kört 7000 mil med den.
Soppaslangar har dock blivit dåliga i motorrummet, både Biltemas och dyrslangar från lokala leverantören.
Mina oljeslangar verkar hålla tätt med bonngrejer från Biltema, har sett jättefina crimpade slangar fläkas upp på andra bilar. Det är med hydralmått, patetiskt låga tryck i både bränsle och oljesystemet...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Slangklämmor
"Skulle kunna vara av bra kvalite" det tycker jag beskriver lågpriskedjorna mycket bra.
Jag är supernöjd med hylsorna från biltema men insex var bara att slänga.
Min no name snickarhammare från Jula är perfekt balanserad.
Dock så är jag fortfarande lite dålig i höften sedan ett nytt Biltema 2-tons spännband brast rakt av så en ensilagebal (ca 700kg) rullade på mig.
Så numera resonerar jag enligt, kan ett materialfel orsaka personskada eller betydande ekonomisk förlust (US Navy definition på catastrofic event) då gäller kvalitetsprodukter.
Angående ämnet, klassiska ABA trapets klämmor går bort för mig om det är tryck i grejerna då klumpen gör att det inte blir ett jämnt tryck runt slangen.
På tryckluftslangar på handmaskiner så använder jag crimpade för att slippa ha en ände som sticker ut att riva sig på.
Bosse
Jag är supernöjd med hylsorna från biltema men insex var bara att slänga.
Min no name snickarhammare från Jula är perfekt balanserad.
Dock så är jag fortfarande lite dålig i höften sedan ett nytt Biltema 2-tons spännband brast rakt av så en ensilagebal (ca 700kg) rullade på mig.
Så numera resonerar jag enligt, kan ett materialfel orsaka personskada eller betydande ekonomisk förlust (US Navy definition på catastrofic event) då gäller kvalitetsprodukter.
Angående ämnet, klassiska ABA trapets klämmor går bort för mig om det är tryck i grejerna då klumpen gör att det inte blir ett jämnt tryck runt slangen.
På tryckluftslangar på handmaskiner så använder jag crimpade för att slippa ha en ände som sticker ut att riva sig på.
Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Re: Slangklämmor
Mina Porsche vänner
Då jag startat tråden, så med all respekt för alla, så håller vi oss till ämnet slangklämmor, ang. kvalité från "lågpriskedjor" så finns det säkert andra forum för detta. Dessutom kommer min inkomst från att sälja reservdelar (slagklämmor) & verktyg till verkstäder, jobbar dock inte på Biltema.
Jag har inte hittat "Original" utförandet på slangklämmor hos någon av våra leverantörer, så för min del känns det om att det blir de som går under namnet miniklamrar, se nedan. Dessa behöver jag bara till bränsle slangar. På mina oljeslangar har jag förskuvningar överallt original, så där behöver inga klamrar Men vad tycker panelen om dessa moderna klamrar som bl.a. VAG använder i dagsläget? kan de få sitta på en Porsche från 70 talet
Då jag startat tråden, så med all respekt för alla, så håller vi oss till ämnet slangklämmor, ang. kvalité från "lågpriskedjor" så finns det säkert andra forum för detta. Dessutom kommer min inkomst från att sälja reservdelar (slagklämmor) & verktyg till verkstäder, jobbar dock inte på Biltema.
Jag har inte hittat "Original" utförandet på slangklämmor hos någon av våra leverantörer, så för min del känns det om att det blir de som går under namnet miniklamrar, se nedan. Dessa behöver jag bara till bränsle slangar. På mina oljeslangar har jag förskuvningar överallt original, så där behöver inga klamrar Men vad tycker panelen om dessa moderna klamrar som bl.a. VAG använder i dagsläget? kan de få sitta på en Porsche från 70 talet
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Re: Slangklämmor
Filip, ursäkta mitt oftopic utbrott...
Angående din fråga så skulle jag inte tveka på att använda "enörad klammer ". Tycker den är diskret och snygg. Kan du gulkromatera dem innan blir det nog mycket snyggt!
Angående din fråga så skulle jag inte tveka på att använda "enörad klammer ". Tycker den är diskret och snygg. Kan du gulkromatera dem innan blir det nog mycket snyggt!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Slangklämmor
Det finns en anledning till att porsche har ägnat tid och pengar till att utveckla egna klämmor till oljeslangen.
Av de vanliga slangkämmorna från vitt skilda tillverkare är det ytterst få fabrikat som håller måttet. Det är svårt att få klämmor som ger jämn klämkraft runt om.
Av de klämmor som finns i handeln kan nog med fog påstå de är engångs, det är sällan de kan återmonteras. Därtill är materialet alldeles för blött. Klämmor till värmesystemet och liknande är givetvis inte känsliga.
Många gånger är trådtypen som sitter i tex tvättmaskiner riktigt bra klämmor.
Om man är osäker kan man ju dra klämmorna med tensiometer.
Brustna oljeslangar pga vanliga klämmor har jag sett och likaså minen på ägaren när han insett orsaken. Extra trist på en dyr rallymotor. Kan de kosta som en liter motorolja? Personligen tycker jag det är trist med vedbodtrimmning där man kan få ekonomiska konsekvenser.
Av de vanliga slangkämmorna från vitt skilda tillverkare är det ytterst få fabrikat som håller måttet. Det är svårt att få klämmor som ger jämn klämkraft runt om.
Av de klämmor som finns i handeln kan nog med fog påstå de är engångs, det är sällan de kan återmonteras. Därtill är materialet alldeles för blött. Klämmor till värmesystemet och liknande är givetvis inte känsliga.
Många gånger är trådtypen som sitter i tex tvättmaskiner riktigt bra klämmor.
Om man är osäker kan man ju dra klämmorna med tensiometer.
Brustna oljeslangar pga vanliga klämmor har jag sett och likaså minen på ägaren när han insett orsaken. Extra trist på en dyr rallymotor. Kan de kosta som en liter motorolja? Personligen tycker jag det är trist med vedbodtrimmning där man kan få ekonomiska konsekvenser.
Re: Slangklämmor
Nu är det ju så att även andra biltillverkare och detaljtillverkare lägger tid på utveckling och är minst lika måna om att sakerna ska hålla som Porsche är och som kanske till och med har högre specifikationskrav än vad Porsche hade på 70-talet (då detvar det frågan gällde)Johannes wrote:Det finns en anledning till att porsche har ägnat tid och pengar till att utveckla egna klämmor till oljeslangen.
Av de vanliga slangkämmorna från vitt skilda tillverkare är det ytterst få fabrikat som håller måttet. Det är svårt att få klämmor som ger jämn klämkraft runt om.
Ser man dessutom till materialutvecklings aspekten sedan 70-talet så är jag rätt övertygad om att det idag finns slangklämmor som är både lika bra och bättre än dom som Porsche monterade original för 35-45 år sen...
____________________
Porsche 911T targa 1971
Ferrari 360 Spider
Ferrari 308 GTS QV
Lotus Europa Twincam Special (under renovering)
Fiat 600 D
Laverda 750 SF1
Porsche 911T targa 1971
Ferrari 360 Spider
Ferrari 308 GTS QV
Lotus Europa Twincam Special (under renovering)
Fiat 600 D
Laverda 750 SF1
Re: Slangklämmor
Johannes wrote:
Brustna oljeslangar pga vanliga klämmor har jag sett och likaså minen på ägaren när han insett orsaken. Extra trist på en dyr rallymotor. Kan de kosta som en liter motorolja? Personligen tycker jag det är trist med vedbodtrimmning där man kan få ekonomiska konsekvenser.
Min gamla slang mellan motor och oljetank var stenhård, har man då även mjuka/dåliga motorfästen kan slangen gå sönder även om man har den finaste superduperslangklämman som går att uppbringa.
OBS!
Om man kör med förgasare är det inte bra med för hårda motorfästen, för min del (3,0 med förgasare) fungerar original sport-motorfästen 91137504307 (satt på cab 83-89 och Club Sport) men Wevo:s superfina motorfästen är för hårda (nålventilerna i förgasarna hänger sig och motor går illa).
Re: Slangklämmor
Det är lite för dyra grejor för att inte ha ordning på slangarna...
Re: Slangklämmor
Johannes wrote:Det är lite för dyra grejor för att inte ha ordning på slangarna...
Japp det är helt rätt Johannes, därför byttes den och även en del andra grejer när bilen köptes av mig.
Skulle tro att det var original oljeslang som satt där när jag köpte bilen och att den aldrig blivit bytt, såg ut superfin ut men var stenhård.. Kan med fördel användas som brytspett, batong eller mordvapen.
Så en uppmaning till alla, kläm lite på slangen, den ska vara mjuk, inte hård