Bästa sättet att få bort bromsok?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by felix83 »

Jag måste renovera alla fyra bromsok och tar tacksamt emot tips om hur jag lättast får bort dem. Har precis börjat (bak), är det bäst att lossa ledningen till oket där den möter den mjuka ledningen på bärarmen eller ska jag försöka nere vid oket direkt? Och hur mycket vågar jag ta i, jag vill försöka skona ledningarna då dessa inte ska bytas ut.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by MagnusW »

Jag brukar nog oftast lossa vid slangen, enklare att komma åt tror jag.
Ska man bara ta bort skivan så lossar jag inte alls, bara böjer ut oket.

Annars tar man i tills det lossar, inte svårare än så! :) Vad är alternativet? Ny ledningar gör de på tex mekonomen för små pengar, om man inte har grejerna själv.

Trycker man ned bromspedalen till "den tar" så rinner inte all vätska ut när man bryter ledningen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by felix83 »

Tack för tipsen! Brukar du lossa clipset som håller ledningen till bärarmen eller låter du det vara?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by MagnusW »

Tror man får ta bort det för att komma åt med nyckeln.
Har du ingen "bromsrörsnyckel" så skaffa en, finns på Biltema.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
pcs12234
Posts: 175
Joined: Sat Sep 28, 2013 9:18 am
Location: Vargön

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by pcs12234 »

Ett annat bra tips är att skruva av locket på bromsvätskebehållaren, lägga på ett lager gladpack och sen skruva på locket igen.
Då rinner det inte heller åt mer än några droppar bromsvätska.
Mats

914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by MagnusW »

pcs12234 wrote:Ett annat bra tips är att skruva av locket på bromsvätskebehållaren, lägga på ett lager gladpack och sen skruva på locket igen.
Då rinner det inte heller åt mer än några droppar bromsvätska.
och/eller kniper åt avluftningen, separat slang från burken på 911orna.
Men principen är ju den samma!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by SuperFly »

Renoverade bakbromsarna förra våren. Passade på att byta bromsrören (bak) när jag ändå höll på. Det var lätt att böja till nya med de gamla som mall. För mig var det stora problemet att få ut cylindrarna när jag väl tagit loss oken. Funkade inge bra med tryckluft, så jag kopplade helt sonika tillbaka dom på bromssystemet och "trampade" ut dom. Frambromsarna ska fixas "snart".... :oops: /C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by MagnusW »

SuperFly wrote:För mig var det stora problemet att få ut cylindrarna när jag väl tagit loss oken. Funkade inge bra med tryckluft, så jag kopplade helt sonika tillbaka dom på bromssystemet och "trampade" ut dom.
Det är en bra metod!
Så gjorde jag också när jag renoverade mina original bromsar, bra att tänka på innan man tömmer systemet på vätska!

Att tömma hela systemet på vätska bör man också undvika, enklare att lufta om man inte introducerar luft utan bara fyller på med ny vätska och "luftar" tills man har ny vätska ända ut i oken.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jakob
Posts: 26
Joined: Mon May 04, 2009 6:46 pm

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by Jakob »

Jag lånar tråden lite..
Jag har renoverat bromsoken och bytt bromsvätska på min 86a och det kommer inga bubblor när jag luftar längre, men jag misstänker att det fortfarande är luft kvar i oken.

Är det någon som har några tips om hur jag får ur den sista luften?
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by Dutch »

Av någon outgrunderlig anledningen så har jag också alltid problem med luftning av Porsche bromsar.
Googla på Ezi Bleed (med reservation på stavningen).
Trycksättning av bromsvätske behållaren i kombination med att pumpa på pedalen är det enda som funkat för mig genom åren.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by MagnusW »

Mina är också mjuka. Har givit upp.... man vänjer sig :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by Älvis »

Kan det bero på sunkiga bromsslangar som flexar?
Metallomspunna på min M3 gjorde att det blev helt annan känsla i pedalen.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by Sven »

Metallomspunna fungerade bra på min 911 också. Mindre svampma.
356A -59
Carrera -84
Jakob
Posts: 26
Joined: Mon May 04, 2009 6:46 pm

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by Jakob »

Det var stumma och fina bromsar innan jag renoverade dom, så jag kan inte tänka mig att det är något annat än luft.

Det tar inte heller förens halvvägs ner.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by felix83 »

Läste ett tips (det kan t.o.m. ha varit här på forumet) om att man kan pröva att ta ur bromsklossarna och sedan pumpa ut kolven så långt att man måste knacka in klossarna för att få tillbaka dem. Tydligen ett vanligt fenomen vid nyrenoverade ok.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by Dr P. »

Ok som fastnat riktigt hårt kan man pressa ut med vaselinpress. Vanlig smörjnippel har nämligen samma jänga som bromsröret. Åtminstone var det på mina ok samma som första nippeln jag hade i garaget.

Tyvärr är det lite jobbigt att rengöra oken efteråt från allt vaselin. Kommer inte ihåg vad det var för sort jag råkade ha i pressen, men det gick liksom inte att tvätta bort med något jag provade (bensin, aceton, thinner, diesel, brackleen...). Metylenklorid hade fungerat men det är ju förbjudet sen några år tillbaka.

Jag har ofta haft goda resultat med att suga ut bromsvätskan vid luftning. Använder en Biltema "oljebytare" som har en liten handpump som gör vacuum i en plasttank. Nackdelarna är att det alltid kommer bubblor i röret från luftskruven (ser inte när det är klart) samt att det finns liten risk för att suga in kolvarna.
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by FilipF »

Ang. renovering av bromsok och att få ut kolvar osv. för ett antal år sedan köpte jag 30-40 o-renoverade Porsche bromsok från en renoveringsfirma som skulle stänga (har fortfarande early ok kvar). I samband med att jag skulle renovera lite till mig själv så byggde jag ett stativ för att kunna montera upp oken i lämplig höjd och med en översikt utan att ligga under bilen eller att vara två personer. Här kunde jag också enkelt kontrollera att oket fungera tillfredställande, ett för ändamålet verktyg emellan för att hålla och trycka tillbaka kolvarna.

Den bygger helt enkelt på en huvudbromscylinder, pedalställ, fäste för oket, uppsamlare av gammal bromsvätska och behållare för ny bromsvätska. Har fungerat helt utmärkt till mig. Här löst men annars bultat i golvet

Image
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Bästa sättet att få bort bromsok?

Post by gtBen »

Dr P. wrote:Ok som fastnat riktigt hårt kan man pressa ut med vaselinpress. Vanlig smörjnippel har nämligen samma jänga som bromsröret. Åtminstone var det på mina ok samma som första nippeln jag hade i garaget.
Tyvärr är det lite jobbigt att rengöra oken efteråt från allt vaselin. Kommer inte ihåg vad det var för sort jag råkade ha i pressen, men det gick liksom inte att tvätta bort med något jag provade (bensin, aceton, thinner, diesel, brackleen...).
Vaselinpress = en vanlig fettspruta funkar bra för mig, men lite klibbigt att göra rent :roll:
Jag läste om en firma som körde med vanlig bromsvätska i fettsprutan :!: om det funkar så borde det gå med vanligt vatten som inte gör nåt om man slabbar lite med.

Bengt
@lagteknik
Post Reply