Diff

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Diff

Post by Dizzycap »

Jag ska lämna iväg en 901-låda på renovering, och funderar på man montera en LSD-diff samtidigt.

Vilka för-/nackdelar kan jag räkna med, eller känner man ingen skillnad alls vid normalinspirerad gatkörning?

Bilen är en SWB som kommer få en sexa vad det lider. Input på tätstegade drevsatser välkomnas också.
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
User avatar
peterc
Posts: 1185
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Skulle nog villja säga att man måste åka med sladd för att känna någon skillnad. (Inte bra ute på vägen) :roll:

Jag har 80% diff, vilket vissa säger är okörbart (men det är det inte). Har man så mycket så låter det en del där bak när man vänder på en parkering till exempel.

På en gatbil kan man nog lägga pengarna på annat.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Diffbroms är inget jag skulle lägga extra pengar på,
Min är utsliten och jag har inga planer på att montera nya lameller.

Tätstegad låda.
Jag har 901/54 (Nurburgring) utväxling rekommenderas starkt. Jag tror att det inte blir så lätt att hitta drevsatser (läs dyrt).
Dock så blir det lite malande ljud i huvet vid längre sträckor 3400rpm @ 100km/h.
Till vardags så blir det mest att åka på dom låga växlarna 1, 3 och 5


-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Åkte en del Lotus Omega, den var diffad 15% och många hade problem att hantera det! det var i början av 90 talet om jag minns rätt, på jobbet.

Får vara försiktig med diffar och siffror, en del halvgamla turbos hade rätt stor skillnad i driv rep bromsriktning.

Skall du åka på sladd och ställa upp före böjen så är det ju tacksamt om man får hjälp med överstyrningen när det bromsar upp bakvagnen. Men att ställa upp och åka på sladd eller retursladd genom böjen om det är blind väg som i rallyskogen kräver avlyst väg.

Gubbarna i volvo original brukar hävda att gränsen för att ha nytta av en diffad går vid 170 häst. Mindre så drar det sig inte själv. Med andra ord så är det en väl justerad 240 GT. Nu är ju elvorna lite annorlunda men gränsen går nog där ungefär. En riktig rally elva urelfer (swb) lämnar ca 190 hk på tvåliter

Om du tvekar det minsta så tror jag att du inte skall ha det. Rappare slutväxel ger kanske mer för pengarna...
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

Dutch wrote:Diffbroms är inget jag skulle lägga extra pengar på,
Min är utsliten och jag har inga planer på att montera nya lameller.

Tätstegad låda.
Jag har 901/54 (Nurburgring) utväxling rekommenderas starkt. Jag tror att det inte blir så lätt att hitta drevsatser (läs dyrt).
Dock så blir det lite malande ljud i huvet vid längre sträckor 3400rpm @ 100km/h.
Till vardags så blir det mest att åka på dom låga växlarna 1, 3 och 5


-Bosse
Vet du vad det är för drevsatser i en "Nurburgringlåda"..?
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Bigogar bild

Image

Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Post Reply